Fördelar/nackdelar ungmamma
Jag fick min första när jag precis skulle fylla 19, andra när jag var 21 och trean kommer när jag är 24.
Själv ser jag absolut inga nackdelar förutom att man ibland får stå ut med omgivningens tyckande, tänkande och fördomar.
Jag kanske inte är högutbildad men det är heller inget som jag vill sikta på eftersom jag inte kan hitta ett enda yrke i den världen som jag är intresserad av. Jag kanske inte är en av världens smartaste människor men jag är faktiskt inte heller korkad. Jag har inte vanvårdat mina barn, har ammat båda barnen över 2 år trots att "alla" unga föräldrar väljer ersättning eller att amma kort tid, jag har fött båda barnen vaginalt och fick inga skador trots att dom båda vägde över 4 kg. Jag är heller inte separerad från pappan och i nuläget finns inga såna tankar. Vi har varit tillsammans i 7 år och tänker fortsätta med det. Att man är ung förälder behöver inte betyda att man har haft ett kortare förhållande innan, "äldre" människor kan ju faktiskt träffa sin partner sent och behöver kanske därför börja tänka på barn tidigare i förhållandet eftersom att den biologiska klockan tickar på fort.
Jag kan heller inte påstå att vi har haft dålig ekonomi. Visst vi är inte rika men det skulle vi nog heller aldrig bli utan barnen. Vi har haft så att det räcker o så att vi kunnat unna oss utan att oroa oss.
Fördelar ser jag dock massor av men om dom är fördelar för att man är ung vet jag inte eftersom jag inte testat att få barn i en högre ålder och därmed inte vet hur det är. Att jag är ung har inte inneburit att vi har mycket hjälp från våra föräldrar då min pappa dog 65 år gammal och min mamma på 62 redan är väldigt sjuk och inte kan hjälpa oss. Sambons föräldrar är mitt uppe i arbetslivet. Alla fördelar jag ser är fördelar för att jag alltid drömt om ett familjeliv och äntligen lever så som jag vill göra.