• LadyLazarus

Hur ofta kände ni fosterrörelser v19-24?

Jag är en sådan som ser glaset som hälften tomt och nu under graviditeten har det blivit tydligt i att jag ständigt oroar mig att något har gått fel. Som grädde på moset får jag extrakontroller av fostrets blodflöde under andra trimestern (pga autoimmun diagnos) och även om de hitintills varit bra så är dagarna emellan fulla av ångest över att det plötsligt ska gå fel.

Just nu är jag i v 20 och oroar mig över fosterrörelser. Vissa dagar känner jag fostret ofta, andra (som idag) inte alls. Så jag undrar hur det har sett ut för er under v19-24 i rörelsemönster?

• Svar på tråden Hur ofta kände ni fosterrörelser v19-24?
  • Jag är bara jag

Varje dag, men väldigt olika mycket. Mest kvällstid och sällan mitt på dagen. Kunde dock "reta" igång honom genom att nysa, hosta eller buffa rejält på magen.

• Ivana1988

varje dag men inte hela dagar - mest på kvällen och inte alls jättestarka sparkar jämfört med nu I v30

• Linnis92

Inte alls förens vecka 22+3, efter det bara enstaka gånger på kvällarna.

• Ivana1988

små buffar och sparkar är så mysiga! jag är I vecka 30 och tror att min mage spricker snart, inte säker på vad mitt barn gör där inne men det känns som att han möblerar om dygnet runt och det kan göra riktigt on sparkar mot blåsan eller när han trycker ben mot min ryggrad och stjärt ut genom magen... njut nu - dom mest  bekväma veckorna har du framför dig:)

• LadyLazarus

Ja jag försöker njuta men det är så himla svårt att inte oroa sig nu när jag är i mina riskveckor (v19-24 pga mina antikroppar). Uppskattar era svar!

• Trillian80

Är i v 20 och känner av bebisen ett par ggr om dagen, som små buffar. Oftast när jag sätter mig ner i soffan på kvällen, väldigt sällan om jag går eller står (de säger väl att barnet vaggas till sömns då). Hoppas att den här bebisen inte är lika livlig som barn nr 2 som verkligen försökte bryta sig ut, det var inte alls skönt... :)

• Skenet

Kände tidigt av fladder och bubbelbuffar i magen, runt v19-20 kunde jag ibland gå hela dagar utan att känna (bra då med en doppler)

Känner som mest när jag ligger i sängen eller soffan och när jag kör bil.

Nu i v 23 känner jag av buffar och kullerbyttor varje dag

• Anotherone

Förra helgen på första advent var första gången jag kände att NU ... nu är det bebisen som rör sig. Veckorna innan var det mer ilningar och tryck nedåt och mot blåsan som jag visserligen förstod måste komma från bebisen men det var liksom inte lika tydligt.

Sen var det väldigt lugnt förra veckan eller kanske var det jag som stressade lite väl mycket på jobbet och inte kände efter så noga. Så inför mitt rutin-UL idag ( i vecka 19+0) kände jag viss oro över att det kanske inte stod rätt till. Men allt såg bra ut och moderkakan ligger i framväggen vilket förklarar varför rörelserna där inne känns ganska dämpade fortfarande.

Det här är mitt andra barn och vad jag minns från förra gången är det ganska diffust i början. Och tänker man på att bebisen inte är särskilt stor eller stark ännu med sina 200-250g så kanske den inte kan åstadkomma så mycket där inne? Ju mer tiden går, desto starkare blir den såklart och varje rörelse känns mer. Så resonerar jag i alla fall.

Svar på tråden Hur ofta kände ni fosterrörelser v19-24?