Inlägg från: Challe83 |Visa alla inlägg
  • Challe83

Föräldrar till snart 2 åring- känner ni igen detta? Trots? Utvecklingsfas? Eller något annat?

Hoppas någon har tid att läsa och svara. Efterlyser andras erfarenheter till barn ca 2 år. Har en son som precis fyllt två.

Från att ha världens stabilaste kille är han som förbytt. Han har alltid varit glad och trygg, sovit i sin egen säng och enkelt somnat på kvällarna. Han har aldrig velat sova i vår säng utan sovit bäst o egen säng. Han har ätit stora portioner av allt.

Nu vägrat han sitta i sin matstol. Skriker hysteriskt tills vi till slut ger upp och låter han sitta på vanlig stol för att få i honom någon mat alls. Vi vet att det är det han vill. Han vill va som oss. Sitta på vanlig stol och absolut inte ha haklapp. Då äter han lite, men sen springer han runt och sen äter han lite igen. Inte helt optimalt. Men bättre än hysteriskt skrik som ALDRIG slutar. Envis som synden är han! ;)

På dagis har de också sagt vid senaste hämtningen att de inte känner igen honom. Att han är så arg.

Inatt somnade han som vanligt lugnt i egen säng, men vaknade ca 23 och grät hysteriskt. Försökte lägga om honom på alla möjliga sätt ca 20 min innan jag insåg att det var lönlöst och tog in honom bredvid mig. Då blev det lugnt. Han sa "kom kom" och ville ligga nära nära.

Som det är nu anpassar vi oss efter honom, för annars blir han HELT förstörd. Ibland vill han även sitta i knät och äta. :/

Så, då undrar jag om detta känns igen av ni som har eller nyligen haft barn i denna ålder. Jag har själv två barn sedan innan, men man glömmer ju!

Finns det fog för oro? Hade ni gjort något annorlunda?

• Svar på tråden Föräldrar till snart 2 åring- känner ni igen detta? Trots? Utvecklingsfas? Eller något annat?
  • Challe83
    Mitarashi skrev 2016-11-11 09:36:50 följande:

Det låter som en liten kille som precis upptäckt att han är en egen person med en egen vilja :) Jag har en likadan nyss bliven tvååring och den äldsta som är fem har gått igenom samma sak.

Jag tillämpar principen "minsta möjliga motstånd", om det min tvååring vill är genomförbart utan att det blir fullkomligt kaos så får han sin vilja igenom. Jag tänker att hans trots inte blir bättre av att jag trotsar tillbaka "bara för att". Tids nog så mattas det av.

Om du lyssnar på honom så lyssnar han på dig i sinom tid. Det har fungerat väldigt bra på min äldsta som idag lyssnar bra och går att resonera med.

Angående närhet nattetid så skulle jag låtit honom sova med dig om du fortfarande sover okej då. För även om det kan vara spännande att testa sin vilja så är det nog också en stor, skrämmande värld han upptäcker. Jag tror att även om deras utvecklingsfaser är tuffa för omgivningen så är det dog allra tuffast för barnet.

Tack för ditt svar! Jag tänker och tror precis som dig. Skönt att få det bekräftat. Vissa saker låter vi honom givetvis inte göra oavsett, som att åka utan bälte eller springa med en sax eller ngt liknande.

Men de mindre striderna tar vi inte.

Han får gärna sova hos mig. Han har aldrig velat det innan och jag har saknat det. Så både han och jag njöt inatt när vi fick sova ihop. :)
  • Challe83

Tack för att ni delar med er. Skönt att man inte är ensam om sina problem , haha! :)

• Challe83

The terrible twos, haha! Här hemma har det lugnat sig lite igen nu *peppar peppar* Nu sover han gott i sin säng på både dagen o natten igen. :) Lille gubben! Så hoppas det är någorlunda lugnt till treårstrotsen nu då ;)

• Challe83
    Bertram skrev 2016-11-20 22:36:46 följande:

Skönt att han har lugnat sig, tänkte också att de kan ju få kindtänder runt den åldern och då kan de vara ruskigt arga, inte så konstigt kanske med tanke på hur ont det gör.

Mycket möjligt! Förklarar ju i så fall att det gick över relativt snabbt och att han inte velat äta och så. Lille skrutten. Idag har han fyllt år och ätit tårta med babblarna. DÅ gick det utmärkt att sitta i barnstolen ;)
Svar på tråden Föräldrar till snart 2 åring- känner ni igen detta? Trots? Utvecklingsfas? Eller något annat?