• tuntemattomana

    Vad är svårast/jobbigast med att få bebis när man har en 2,5 åring?

    När jag fick mitt först barn fick jag en chock för jag hade inte förstått hur jobbigt det kunde vara med sömnbrist, hormoner och dygnet-runt-service. För att inte tala om hur livet vänds helt upp och ner.

    Nu är jag gravid igen och när bebisen kommer är första barnet ganska exakt 2,5 år.

    Vad tror ni kommer att vara jobbigast med den situationen?
    Eller vad är jobbigast med att få barn nummer 2?
    (kan tillägga att min man kommer att vara hemma helt i början och sedan börja jobba ganska lite i samma takt som stora barnet blir 15 h barn på dagis)

    Skräm inte upp mig! Informera bara om vad som är den störta utmaningen så att jag kan förbereda mig mentalt!

  • Svar på tråden Vad är svårast/jobbigast med att få bebis när man har en 2,5 åring?
  • Fldl

    Att få stora att förstå att man måste ta hand om lilla först innan man kan komma o leka. Att stora får egentid med förälder om stora bara är tyst en stund så lilla får somna.

  • Anonym (.)

    Jobbigast är ständigt dåliga samvetet att inte ha tid nog att fokusera på stora barnet som tidigare.

    Sömnbristen blir lätt värre eftersom man inte kan sova när bebisen sover. Sämre tålamod och tyvärr lättare att bli irriterad på stora barnet.

  • Alexi

    Största utmaningen är nog att behandla storasyskonet som det lilla, lilla barn det faktiskt är och inte som ett äldre barn man kan ha krav och förväntningar på...

  • Anonym (2barnsmamma)

    Hej! Grattis till graviditeten! Håller med om att det svåraste är att stora kan komma i skymundan och att sömnbrist en gör en lätt arg och grinig . Jag körde mkt med att stora fick all fokus , laddade med dvd, böcker , pussel mm i soffan som vi kollade i när jag ammade och bebisen var hennes som hon hjälpte mig sköta, som en docka , och så fort bebisen sov ägnade jag mig bara åt stora. Hon hade också dockvagn med egen bebis nr vi var ute o gick :) Vi levde på halvfabrikat med tvätthögar o diskberg som fick vänta till mannen kom hem.Men det gick faktiskt mycket bättre än jag befarat! Barnen fick tidigt så stor glädje av varandra och bebisen fick mycket stimulans och underhållning av stora och det underlättade mycket. Försök få din stora blöjfri innan bebis kommer om det går, annars avvakta, blir nog jobbigt att potträna med nyfödd bebis. Är du inställd redan nu på att det blir en utmaning med två barn tror jag du kommer tycka det går riktigt bra ändå :)

  • tuntemattomana
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2016-11-11 21:37:53 följande:

    Hej! Grattis till graviditeten! Håller med om att det svåraste är att stora kan komma i skymundan och att sömnbrist en gör en lätt arg och grinig . Jag körde mkt med att stora fick all fokus , laddade med dvd, böcker , pussel mm i soffan som vi kollade i när jag ammade och bebisen var hennes som hon hjälpte mig sköta, som en docka , och så fort bebisen sov ägnade jag mig bara åt stora. Hon hade också dockvagn med egen bebis nr vi var ute o gick :) Vi levde på halvfabrikat med tvätthögar o diskberg som fick vänta till mannen kom hem.Men det gick faktiskt mycket bättre än jag befarat! Barnen fick tidigt så stor glädje av varandra och bebisen fick mycket stimulans och underhållning av stora och det underlättade mycket. Försök få din stora blöjfri innan bebis kommer om det går, annars avvakta, blir nog jobbigt att potträna med nyfödd bebis. Är du inställd redan nu på att det blir en utmaning med två barn tror jag du kommer tycka det går riktigt bra ändå :)


    tack :) 
    ja vi har funderat på det här med blöjfritt och satsar på julen nu när vi har lite mer ledigt. ska köpa trosor till henne också som en morot. det har vi läst om i pottboken :D
  • Lisasmor

    Det jobbigaste har varit de gånger 2-åringen vaknar på natten och vrålskriker efter snutten utan att bry sig om hon väcker bebisen (vi sover i samma rum). Att be henne vara tyst ger bara upphov till ännu mera skrik. Annars tycker jag faktiskt inte det har varit särskilt jobbigt alls, utan väldigt mysigt att bli tvåbarnsmamma : )

Svar på tråden Vad är svårast/jobbigast med att få bebis när man har en 2,5 åring?