• Äldre 11 Nov 19:58
    7477 visningar
    8 svar
    8
    7477

    Kladdkaka med honung istället för socker?

    Sugen på någonting sött men har inget socker hemma. Går det att baka kladdkaka med honung istället för socker? Ska man ta lika stor del honung som socker i sådana fall? Någon som testat? =)


    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Svar på tråden Kladdkaka med honung istället för socker?
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Nov 20:00
    #1

    Du råkar inte ha sirap hemma? Ju ljusare desto bättre. Det tror jag blir bättre.

  • Äldre 11 Nov 20:05
    #2
    Carambolan skrev 2016-11-11 20:00:55 följande:

    Du råkar inte ha sirap hemma? Ju ljusare desto bättre. Det tror jag blir bättre.


    Jo jag har nog ljus sirap hemma nu när jag tänker efter... Går det att byta ut mot lika stor del socker? Eller är inte sirap sötare än socker?

    Det här började plötsligt kännas som en naturkunskapslektion. 
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Nov 20:09
    #3
    Bibbidi skrev 2016-11-11 20:05:55 följande:

    Jo jag har nog ljus sirap hemma nu när jag tänker efter... Går det att byta ut mot lika stor del socker? Eller är inte sirap sötare än socker?

    Det här började plötsligt kännas som en naturkunskapslektion. 


    Sirap är lite sötare än socker så jag hade tagit aningen mindre, men i kladdkaka är det ju inte så himla noga att det är exakta mått :)
  • Äldre 11 Nov 20:17
    #4

    Både honung och sirap går bra,jag brukar använda ca 10 st dadlar,supergott och mycket nyttigare. Åh...nu blev jag ju super sugen på kladdkaka med lättvispad grädde!

  • Äldre 11 Nov 20:19
    #5
    blomman 2 skrev 2016-11-11 20:17:44 följande:

    Både honung och sirap går bra,jag brukar använda ca 10 st dadlar,supergott och mycket nyttigare. Åh...nu blev jag ju super sugen på kladdkaka med lättvispad grädde!


    Lät riktigt gott med dadlar i! Har provat göra dadelbollar tidigare och det blev riktigt lyckat. Synd att jag inte har några hemma just nu bara.
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Äldre 11 Nov 20:20
    #6
    Carambolan skrev 2016-11-11 20:09:21 följande:
    Sirap är lite sötare än socker så jag hade tagit aningen mindre, men i kladdkaka är det ju inte så himla noga att det är exakta mått :)
    Haha nä sant. Får pröva ;)
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Nov 20:27
    #7
    blomman 2 skrev 2016-11-11 20:17:44 följande:

    Både honung och sirap går bra,jag brukar använda ca 10 st dadlar,supergott och mycket nyttigare. Åh...nu blev jag ju super sugen på kladdkaka med lättvispad grädde!


    Det lät spännande! Jag brukar också göra dadelbollar men har aldrig provat det i gräddade kakor. Kör du dadlarna i matberedare och sen bara blandar ner i kladdkakesmeten, eller hur gör du?
  • Äldre 11 Nov 20:55
    #8
    Carambolan skrev 2016-11-11 20:27:27 följande:
    Det lät spännande! Jag brukar också göra dadelbollar men har aldrig provat det i gräddade kakor. Kör du dadlarna i matberedare och sen bara blandar ner i kladdkakesmeten, eller hur gör du?
    Jag lägger i alla torra ingredienser ( använder mandelmjöl) och sedan i med dadlarna och smälta fettet i matberedare. Bara att köra på! Använder dadlar ofta i bakning!
Svar på tråden Kladdkaka med honung istället för socker?