• Meowbaby

10 veckors bebis har svårt att bajsa utan Windi

Hej,

Ny här på forumet.

Jag har en liten tjej på 10 veckor som sedan hon var ca 4 veckor gammal har haft problem med gaser, både att hon har mycket gas och att hon har svårt att få ut gas och bajs utan hjälp. Detta yttrar sig genom att hon stånkar och krystar och ålar sig. Efter ett tags kämpande blir hon jätteledsen och blir ganska så otröstlig. Detta gör att hon har väldigt svårt att komma till ro och därmed sova. Jag har henne nära mig mer eller mindre hela tiden, hon sover oftast på mig (för annars blir det inte mycket sömn för någon av oss) och annars sitter hon mycket i sele. Hon har dessa problem under hela dygnet, som mest ca 1 timme efter att hon ätit.

Lilltjejen helammas och hennes bajs är löst och senapsgult (som det ska vara vad jag förstår). Hon är alltså inte förstoppad.

Vi har testat allt:

-mjölkproteinfri kost - sedan en tid tillbaka äter jag heller inte ägg, lök, kål och andra gasbildande livsmedel. Jag undviker kaffe och choklad.

-Semper magdroppar och minifom

-kolik massage

-Fisgympa: cykla med benen, sträcka ut dem och sedan försiktigt trycka benen mot magen

-Windi pysventil

- rapa efter måltider

-sittande amninngsställningar

- mat varannan/var tredje timme

-mat när hon vill

-jag dricker fänkålste

omläggningen av min kost, fänkålste och cykla med benen hjälper lite grann. Det som emellertid hjälper allra bäst är Windi. Vi använder den 3ggr per dygn (står att det är ok på paketet) pch hon mår så mycket bättre; hela hennes kropp slappnar av och ibland får man tom ett litet leende. När det har varit riktigt illa har det hänt att vi har överskridit detta till 4ggr på ett dygn i ren desperation. OBS jag testar alltid cykling och massage innan jag tar till Windi.

Jag har läst att man ska vara försiktig med att använda Windi för ofta för att det kan förstöra bebisens egna reflex. Och nu nojjar jag för att jag har gjort det. När vi använder Windi kommer det oftast bajs också och eftersom vi använder ventilen ca tre ggr/dag mot gasen är det mycket sällan hon "hinner" bajsa på egen hand däremellan. Försöker ofta vänta ut att hon ska bajsa på egen hand men kan inte med att se henne plågas av gaserna så mycket när det finns något som hjälper.

Är det någon som varit med om eller känner någon som på riktigt har varit med om att deras barn tagit skada av för mycket Windi-användande?

Vänliga hälsningar från en desperat mamma

• Svar på tråden 10 veckors bebis har svårt att bajsa utan Windi
  • Februari16

Jag har inte varit med om det när det gäller windi men däremot när man använder små sugkatetrar för att hjälpa prematurer att sköta magen/få ut gaser. Det blir samma princip som med windi och jag har faktiskt varit med om några bebisar där deras naturliga reflex har förstörts så visst kan det bli så. 3 ggr/dag är ju ganska ofta, under hur lång period har ni gjort det?

Jag vet att man blir mer eller mindre desperat och när man hittar något som funkar och gör dom nöjda så är det svårt att inte köra på det. Har ni provat att hålla henne över handfatet och se om hon kan bajsa så? Grodposition? Sjal/sele?

• C ecilia

Hade samma problem med mitt första barn, (magproblem)

även nu med andra barnet, men inte lika tufft denna gång. De som hjälp för oss mest är grodposition över vasken, då de jobbar för att få bajsa, eller vid blöjbyte.(då kommer det ofta bajs och luft) Sen pysventil då det är som värst.

Började med pysventil då min första dotter var 3 mån. Blev inte några problem för henne, använde den även fler än 3 ggr ibland

• bohan85

Min son hade inga problem med gaser men vi har EC:at honom sedan tidig ålder då han enbart åt ersättning från 3 månader och då blev lite trögare i magen. Då att hålla i grodposition ovanför ex toaletten hjälpte honom att bajsa. Läs gärna om EC/babypottning och grodhållning, kanske kan vara värt att testa. Finns en facebookgrupp också om detta.

Vad säger BVC? Kan det vara så att ni behöver få träffa en barnläkare?

• Meowbaby

Tack snälla ni för svar och tips.

Brukar låta henne sitta i grodpositon när hon krystar på som värst, visste inte att detta var en grej. Brukar inte hjälpa dock, ibland kan det komma ut en fis på sin höjd trots att hon stånkar och tar i och är högröd i ansiktet.. Som att hon inte hittat muskeln liksom. Det var så här innan vi började använda Windi. Men jag ska definitivt kolla upp EC/babypottning mer noga- tack!

Vi jobbar mycket med bärsele, vet inte om det hjälper hennes mage så mycket men hon sover iaf väldigt bra i den.

Vi har kört Windi sedan hon var 4 veckor, men använde endast då och då tills för ungefär 3 veckor sedan så vi använt dem flera ggr dagligen. Det är galet hur mycket gas som kommer ut, förstår verkligen att hon plågas. De ggr hon bajsar och fiser på egen hand är faktiskt mitt under en amning- kanske hon slappnar av mer då?

Tycker BVC inte riktigt tar det på allvar, läkaren vi träffade sa bara att barn ofta har problem med magen, att jag skulle testa mjölkfritt och att jag kunde använda Windi - detta var dock innan vi använde den så frekvent... Vår sköterska har lite samma attityd. Men jag ska nog borde nog ligga på lite mer.... Tycker heller inte det blivit bättre med tiden snarare tvärtom.

• Meowbaby

@februari16:

Gud vad läskigt, precis vad jag är rädd för... Hur gör man med bebisar som fått reflexen störd? Antar att den kommer tillbaka tids nog men ändå?

• Ellie

Vi hade problem med äldsta dotterns mage. Från att hon var några veckor gammal hade hon svårt att få ut gaser och bajs (inte heller annat än "amningsbajs"). Vi använde termometer dagligen (ca 1 gång per dag) och då sprutade bajset ut med högt tryck (ett par meter). Från ca 7 månaders ålder blev det förstoppning när hon börjat äta annat än bröstmjölk. Då använde vi Resulax en gång per dag fram till ca 1,5 års ålder. Hon fick även Laktulos. Efter 1,5 år räckte laktulos för att hålla igång magen. Hon är nu 4,5 år och tar fortfarande laktulos dagligen, men med hjälp av det fungerar magen fint.

Det brukar ju ofta vara så att tarmarna är lite omogna fram till ca 3 månaders ålder. Efter det blir det ofta bättre vad gäller gaser. Kanske ni då inte behöver hjälpa henne så mycket. Fortsätt ta hjälp av läkare på barnmottagning om besvären håller i sig.

• Meowbaby

@Ellie: stackars er och er dotter, det låter tufft! Men skönt att det blivit bättre.

Hoppas att verkligen att detta går över. Ska ringa BVC på måndag och ta upp detta igen.

• Februari16
    Meowbaby skrev 2016-11-12 19:56:16 följande:

@februari16:

Gud vad läskigt, precis vad jag är rädd för... Hur gör man med bebisar som fått reflexen störd? Antar att den kommer tillbaka tids nog men ändå?

Ja, man får försöka att först trappa ner användandet så att dom inte blir plötsligt förstoppade. Och sen får man använda alla knep i boken (magmassage, grodposition t.ex.) för att få dom att hitta "krystandet" själva. Det kan ta tid men så småningom hittar dom tillbaka förutom i extrema fall där det kan behövas kirurgiska åtgärder.
  • Ellie
    Februari16 skrev 2016-11-12 22:09:17 följande:
    Ja, man får försöka att först trappa ner användandet så att dom inte blir plötsligt förstoppade. Och sen får man använda alla knep i boken (magmassage, grodposition t.ex.) för att få dom att hitta "krystandet" själva. Det kan ta tid men så småningom hittar dom tillbaka förutom i extrema fall där det kan behövas kirurgiska åtgärder.
    Samtidigt är det ju väldigt viktigt att behandla så att bebisarna inte är förstoppade, och om det behövs stimulering av anus en period så blir det inte heller bra att avstå. Däremot är det såklart bäst att ha kontakt med läkare ifall man behöver göra utredning av ev bakomliggande orsaker.
    Jag har svårt att tro att en frisk tarm behöver åtgärdas med kirurgi enbart pga stimulering med tex termometer eller pysventil. I så fall finns det sannolikt något annat också, tex kort segment av Hirschsprungs sjukdom (där tarmen saknar rätt nerver från början).
    Är man ständigt förstoppad så att tarmen töjs ut slutar tillslut tarmens signaler att fungera optimalt, och det kan behövas många månaders behandling med laxerande läkemedel (samt microlax vid behov) för tarmen att återfå sin funktion.
    Lite överkurs just nu.

TS, här finns en del bra info: www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/forstoppadebarn/ , men inte allt man behöver veta. Tala som sagt gärna med barnläkare om besvären håller i sig, men kom ihåg att det brukar bli bättre vid 3-4 månaders ålder :)
  • Meowbaby
    Ellie skrev 2016-11-12 22:23:09 följande:

Samtidigt är det ju väldigt viktigt att behandla så att bebisarna inte är förstoppade, och om det behövs stimulering av anus en period så blir det inte heller bra att avstå. Däremot är det såklart bäst att ha kontakt med läkare ifall man behöver göra utredning av ev bakomliggande orsaker.

Jag har svårt att tro att en frisk tarm behöver åtgärdas med kirurgi enbart pga stimulering med tex termometer eller pysventil. I så fall finns det sannolikt något annat också, tex kort segment av Hirschsprungs sjukdom (där tarmen saknar rätt nerver från början).

Är man ständigt förstoppad så att tarmen töjs ut slutar tillslut tarmens signaler att fungera optimalt, och det kan behövas många månaders behandling med laxerande läkemedel (samt microlax vid behov) för tarmen att återfå sin funktion.

Lite överkurs just nu.

TS, här finns en del bra info: www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/forstoppadebarn/ , men inte allt man behöver veta. Tala som sagt gärna med barnläkare om besvären håller i sig, men kom ihåg att det brukar bli bättre vid 3-4 månaders ålder :)

Tack snälla för länken! Det konstiga är dock att hon inte är förstoppad, har aldrig varit. Hennes bajs är rinnigt, ibland något slemmigt.
Svar på tråden 10 veckors bebis har svårt att bajsa utan Windi