10 veckors bebis har svårt att bajsa utan Windi
Hej,
Ny här på forumet.
Jag har en liten tjej på 10 veckor som sedan hon var ca 4 veckor gammal har haft problem med gaser, både att hon har mycket gas och att hon har svårt att få ut gas och bajs utan hjälp. Detta yttrar sig genom att hon stånkar och krystar och ålar sig. Efter ett tags kämpande blir hon jätteledsen och blir ganska så otröstlig. Detta gör att hon har väldigt svårt att komma till ro och därmed sova. Jag har henne nära mig mer eller mindre hela tiden, hon sover oftast på mig (för annars blir det inte mycket sömn för någon av oss) och annars sitter hon mycket i sele. Hon har dessa problem under hela dygnet, som mest ca 1 timme efter att hon ätit.
Lilltjejen helammas och hennes bajs är löst och senapsgult (som det ska vara vad jag förstår). Hon är alltså inte förstoppad.
Vi har testat allt:
-mjölkproteinfri kost - sedan en tid tillbaka äter jag heller inte ägg, lök, kål och andra gasbildande livsmedel. Jag undviker kaffe och choklad.
-Semper magdroppar och minifom
-kolik massage
-Fisgympa: cykla med benen, sträcka ut dem och sedan försiktigt trycka benen mot magen
-Windi pysventil
- rapa efter måltider
-sittande amninngsställningar
- mat varannan/var tredje timme
-mat när hon vill
-jag dricker fänkålste
omläggningen av min kost, fänkålste och cykla med benen hjälper lite grann. Det som emellertid hjälper allra bäst är Windi. Vi använder den 3ggr per dygn (står att det är ok på paketet) pch hon mår så mycket bättre; hela hennes kropp slappnar av och ibland får man tom ett litet leende. När det har varit riktigt illa har det hänt att vi har överskridit detta till 4ggr på ett dygn i ren desperation. OBS jag testar alltid cykling och massage innan jag tar till Windi.
Jag har läst att man ska vara försiktig med att använda Windi för ofta för att det kan förstöra bebisens egna reflex. Och nu nojjar jag för att jag har gjort det. När vi använder Windi kommer det oftast bajs också och eftersom vi använder ventilen ca tre ggr/dag mot gasen är det mycket sällan hon "hinner" bajsa på egen hand däremellan. Försöker ofta vänta ut att hon ska bajsa på egen hand men kan inte med att se henne plågas av gaserna så mycket när det finns något som hjälper.
Är det någon som varit med om eller känner någon som på riktigt har varit med om att deras barn tagit skada av för mycket Windi-användande?
Vänliga hälsningar från en desperat mamma