• Anonym (Nej nej nej!)

Panik! Grått hårstrå redan? Vad händer?

Mina föräldrar är över 60 år och en av dom har inte ett enda grått hårstrå och den andra har några få gråa hårstrån bara som har kommit sista 1-2 åren. Jag borde alltså ha bra förutsättningar kan man tycka. Men jag tror att jag hittade ett grått hårstrå igår i luggen. Jag är inte säker och det är jättesvårt att se fast jag försökte jämföra det med resten av mitt råttfärgade hår men kanske har jag alltså ett grått hårstrå. Betyder det att jag håller på att bli grå redan? Kommer det att rasa in gråa hårstrån nu eller hur funkar det oftast? Jag är i yngsta laget för att få gråa hårstrån och min familj och släkt överlag har inte grått hår. Kan någon lugna mig med att ett hårstrå inte betyder att hela håret blir grått nu den närmaste tiden? Kan det fortfarande ta 10 år eller längre innan jag skulle behöva börja färga bort grått hår? (Jag vägrar ha grått hår nämligen.)

P.S. På ett av mina ögonbryn har jag ett hårstrå som blir grått/vitt varje gång det får växa ut. Jag drar bort det förstås men det har varit så i typ ett år nu. Men det är tursamt nog bara det där ena som blir grått/vitt.

• Svar på tråden Panik! Grått hårstrå redan? Vad händer?
  • Anonym (123)

Kan inte vara bra för magen att stressa upp sig sådär

• Anonym (H)

Eh du har ju inte skrivit hur gammal du är ens?

• Anonym (Va)

Nu går det snabbt utför. Innan årsskiftet är du helt grå och innan sommaren har du sannolikt börjat bli skallig.

• Anonym (Nej nej nej!)

Skriv ordentliga svar eller låt bli.

• Anonym (H)

Själv började jag få gråa hår vid 24 men extremt få. Såg ut som blonda hårstrån i resten av håret så ingen fara på taket. Är 26 nu och hårstråna har inte ökat alls.

Man kan också få några gråa hårstrån vid långvarig stress, depression, trauma osv.

Palla stressa över det, det finns ju hårfärg...

• Anonym (jag)

Svårt att säga..

Finns ju dom som får gråa hår vid 20.

Själv är jag 31 och färgar mitt hår så jag tycker jag har för mycket gråa hår. Hatar dem då jag ser det som ofräscht (vet ej varför) började färja vid 29 kanske.. Men efter 30 med jämna mellanrum. Än synd som inte jätte tydligt då de flesta sitter inne vid skallen på sidorna.. Men vissa även i benan.

Om man drar bort de grå så växer dem ut tjocka och står rakt upp så om det kommer nu så är mitt tipps att färga.

• Aikido

Jag skulle tro att ditt hår har tröttnat på dig och dina ledarskapsfasoner. Troligtvis har de gått samman i en fackföreningsliknande organisation och satt sig ner och bollat idéer. Antagligen har man kommit fram till att indragning av färgen skulle vara det bästa sättet att påverka dig. Lyssna på ditt hår annars kommer det snart att överge dig till förmån för en tacksammare skalp med mjukare ledarstil.

• Meriall

Nä behöver inte betyda att du blir grå. Enstaka hårstrån kan bli grå av stress eller skadad hårsäck. Först när du hittar dem i tiotal kan du börja tänka på det. Jag fick ett för 5-6 år sedan, har inte fått fler. Är 35. Min mamma fick vitt hår innan 30 men pappa har det fortfarande inte och han är 65.

• Anonym (Nej nej nej!)
    Meriall skrev 2016-11-13 16:13:42 följande:
    Nä behöver inte betyda att du blir grå. Enstaka hårstrån kan bli grå av stress eller skadad hårsäck. Först när du hittar dem i tiotal kan du börja tänka på det. Jag fick ett för 5-6 år sedan, har inte fått fler. Är 35. Min mamma fick vitt hår innan 30 men pappa har det fortfarande inte och han är 65.
    Bra att veta att det inte behöver gå utför så snabbt, haha.  Växer ditt ena gråa hårstrå alltid in grått nu eller var det bara en gång?
  • Anonym (Omg)

Omg ta ett chillpill. Har du verkligen inga fler problem i livet? Var glad för det du. Sen har du inte ens sagt hur gammal du är. Att dina föräldrar är 60år säger inget om din ålder som kan vara allt mellan 18-45

Svar på tråden Panik! Grått hårstrå redan? Vad händer?