• Anonym (Z)

Tappar motivationen för jobbet - Förskollärare (långt)

Jobbar du i Stockholmsområdet? Där är man frälst på Reggio utan att fundera över vilka förutsättningar som finns hos oss i Sverige med 1-åringar som går 40 timmar i veckan. I Reggio har man assistenter som städar undan, byter blöjor etc. Som pedagog där är du i aktiviteter och har tid för både för- och efterarbete. Till exempel.

Har du arbetat efter Montessori? Jag tror egentligen inte på det, men är mer och mer nyfiken och funderar på att plugga något om pedagogiken och hoppa på det.

• Anonym (Z)
    Anonym (Vad är det för utveckling?) skrev 2016-11-13 20:42:43 följande:

Och vad jag förstår så tas inte inskolning upp i lärarutbildningen (Stockholm). Men jag är inte säker.

Barns anknytning ser man nog som utvecklingspsykologi och det är därför man inte lägger någon tid på det. Min erfarenhet är att småbarn inte är så populärt att ha VFU bland heller och kanske främst för att både litteratur och uppgifter handlar om äldre barn.

Jag har inte läst något om inskolning när jag läst om Reggio, men när jag pratat med föräldrar från södra Europa så verkar inte inskolning existera samt att föräldrarna sällan säger "Hejdå" utan smyger iväg. Och det är ju många gånger bebisar man lämnar och då är ju omsorgen det centrala. Jag har fått uppfattningen att det främst är de sk assistenterna som har hand om bebisarna där.
Svar på tråden Tappar motivationen för jobbet - Förskollärare (långt)