• Anonym (smått desperat)

Idiotiskt att säga upp mig?

Jag står i begrepp att begå vad som möjligen är ett idiotiskt och ogenomtänkt misstag. Hoppas på input!

Situationen är den att jag det senaste året vantrivts mer och mer på mitt jobb. Det är inget fel på jobbet i sig, det är bara inte jobbet för mig. Den senaste månaden har det eskalerat och jag har fått diverse psykiska och psykosomatiska symptom, en närmast invalidiserande ångest och social isolering till på köpet.

Det känns som att jag är på väg ner i ett svart hål och jag tycks inte kunna finna energin att söka nytt jobb på kvällarna. En ond cirkel som jag tänkt bryta genom att säga upp mig, imorgon.

Jag är 40+, har ett hyfsat kvalificerat arbete och har aldrig varit arbetslös i mitt liv, det är oerhört läskigt alltihop! Har bara mig själv att försörja och har en viss buffert så klarar mig ekonomiskt ett tag men är livrädd för att straffa ut mig från arbetsmarknaden. Min tanke är att söka precis allt jag är kvalificerad för under min uppsägningstid (två månader) men är mycket bekymrad för hur en presumtiv arbetsgivare ser på det faktum att jag helt sonika sagt upp mig.... Jag är reelt rädd att jag kommer att bli sjuk om jag inte gör något åt situationen men oh så rädd jag är:/

• Svar på tråden Idiotiskt att säga upp mig?
  • Carambolan

Gå till vårdcentralen. Det låter som att en sjukskrivning borde vara på sin plats. Sen kan du söka nytt jobb under tiden...

• Monchichier

Jag tycker att det låter som att du redan har blivit sjuk. Det är ju liksom inte friskt att ha en invalidiserande ångest till exempel.

Tänk på att OM det är så att du inte kommer få ett jobb under uppsägningstiden, så kommer du bli avstängd i 45 dagar av a-kassan eftersom du sa upp dig själv.

Ja..jag överväger det alternativet. Tänker dock att en sjukskrivning är svårare att förklara / sälja in i en intervjusituation än att jag sagt upp mig...? Tror att jag kan hanka mig fram på jobb i två månader till så länge jag vet att det faktiskt bara är två månader.

Men som sagt, jag vet varken ut eller in för närvarande.

Monchichier skrev 2016-11-14 00:20:33 följande:

Jag tycker att det låter som att du redan har blivit sjuk. Det är ju liksom inte friskt att ha en invalidiserande ångest till exempel.

Tänk på att OM det är så att du inte kommer få ett jobb under uppsägningstiden, så kommer du bli avstängd i 45 dagar av a-kassan eftersom du sa upp dig själv.

Du har rätt, det är varken friskt eller bra men..är rädd att jag blir oanställningsbar om jag blir sjukskriven. Det är ett hårt klimat på arbetsmarknaden..

De 45 dagarna är inget kul såklart men den ekonomiska aspekten löser jag. Att vara arbetslös i en hel massa månader hade såklart blivit svårt men jag har vissa marginaler.
  • Monchichier
    Anonym (smått desperat) skrev 2016-11-14 00:26:34 följande:

Du har rätt, det är varken friskt eller bra men..är rädd att jag blir oanställningsbar om jag blir sjukskriven. Det är ett hårt klimat på arbetsmarknaden..

De 45 dagarna är inget kul såklart men den ekonomiska aspekten löser jag. Att vara arbetslös i en hel massa månader hade såklart blivit svårt men jag har vissa marginaler.

Jag tänker mer att det är onödigt att gå miste om de där 45 dagarna när det går att undvika. Skulle jag vara som du så skulle jag börja med en sjukskrivning. Då är det heller inte alls omöjligt att du inte blir avstängd från à-kassan heller om du skulle säga upp dig själv efter det. Då du med läkarintyg kan visa på att du sa upp dig för att du "var tvungen" helt enkelt.

Angående att bli oanställdbar så tror jag faktiskt att en sjukskrivning kan vara till en fördel om man vill få det till det. Det handlar bara om hur man lägger upp det. Kan man inte argumentera kring det, reflektera till varför det blev sommdet blev etc så är det helt klart en nackdel. Tar man däremot och berättar att det varit en lärorik läxa, att man fått andra prioriteringar efteråt, nu har man verktyg att förhindra att det händer igen, man har kommit ut starkare än förut och att man blivit kräsnare med vilken sorts arbetsgivare man ger sin själ till, ja då blir det helt plötsligt väldigt positivt.
  • Monchichier

Ska tillägga också att bara för att man är sjukskriven betyder inte det att man kan avbryta den i förtid och börja jobba igen. Eller gå till ett annat jobb innan sjukskrivningen tagit slut.

• Seven Costanza
    Monchichier skrev 2016-11-14 00:50:48 följande:

Ska tillägga också att bara för att man är sjukskriven betyder inte det att man kan avbryta den i förtid och börja jobba igen. Eller gå till ett annat jobb innan sjukskrivningen tagit slut.

Du glömde ett "inte" va? Bara för att man är sjukskriven betyder inte det att man INTE kan avbryta den.
  • Monchichier
    Seven Costanza skrev 2016-11-14 01:04:26 följande:

Du glömde ett "inte" va? Bara för att man är sjukskriven betyder inte det att man INTE kan avbryta den.

Haha, ja exakt precis!

#Tackochgodnatt
  • Seven Costanza
    Monchichier skrev 2016-11-14 01:07:08 följande:

Haha, ja exakt precis!

#Tackochgodnatt

Jamen va bra, för utan ett extra inte fick jag inte ihop hur det skulle vara ett tips till TS .
  • Seven Costanza

TS: Personligen hade jag varit rädd att säga upp mig så som arbetsmarknaden ser ut i allmänhet. Vad är det mer exakt som vore bättre på ett annat jobb? Har du tagit upp med din chef om möjlighet till andra arbetsuppgifter och/eller att ingå i en annan arbetsgrupp? Finns det inga åtgärder som kan göra att du trivs okej igen så att du kan jobba kvar medan du söker annat? Går det inte hade jag också hellre röstat för sjukskrivning än att bara säga upp sig utan att ha nytt jobb.

Svar på tråden Idiotiskt att säga upp mig?