• Deceree1

Vill ni lyssna på en kul grej?

När jag började lyssna lite mer på allvar på Sergej Rachmaninov så upptäckte jag till min stora förvåning att i ett stycke fanns det en slinga som jag kände igen nåt vansinnigt. Jag tyckte såklart att det var konstigt eftersom pianisten är död sen länge och för att det är klassisk musik. Efter ett tag kom jag på vad det va jag kände igen. Började såklart att googla :)

Låten jag bitvis hörde i stycket heter "All by my self" och är skriven av Erik Carmen. Men! Han har snott musik av Sergej Rachmaninov. Han trodde att upphovsrätten hade upphört då kompositören är död. Men så va inte fallet. Numera har han ett avtal med Rachmaninovs dödsbo för att få framföra och ge ut låten.

Det var iaf kul att hitta en populärmelodi i detta stycke :)

Lyssna om ni vill och se om ni hittar det. Förövrigt är Rachmaninov en underbar musiker och hans musik är totalt underbar oxå.

Stycket heter Pianoconsert nr 2.

Kul om nån mer vill lyssna efter "All by my self" :))))

• Svar på tråden Vill ni lyssna på en kul grej?
  • springa

Fast 4 takter får man väl ta oavsett om upphovsmannen är död eller ej? 

• Deceree1
    springa skrev 2016-11-14 10:56:14 följande:

Fast 4 takter får man väl ta oavsett om upphovsmannen är död eller ej? 

Då var det nog fler. Typ verserna om man kan kalla det så. Refrängerna hittade Eric på själv.

Har du lyssnat :))?
  • Dr Nail

Rachmaninov dog ju 1943! Det har alltså gått över 70 år. Upphovsrätten gäller väl i 60 år efter personens död, i vanliga fall? Eller har de förlängd den igen? Sjukt och girigt. Musikbranschen är sämst.

• Anna37
    Deceree1 skrev 2016-11-14 09:06:04 följande:

När jag började lyssna lite mer på allvar på Sergej Rachmaninov så upptäckte jag till min stora förvåning att i ett stycke fanns det en slinga som jag kände igen nåt vansinnigt. Jag tyckte såklart att det var konstigt eftersom pianisten är död sen länge och för att det är klassisk musik. Efter ett tag kom jag på vad det va jag kände igen. Började såklart att googla :)

Låten jag bitvis hörde i stycket heter "All by my self" och är skriven av Erik Carmen. Men! Han har snott musik av Sergej Rachmaninov. Han trodde att upphovsrätten hade upphört då kompositören är död. Men så va inte fallet. Numera har han ett avtal med Rachmaninovs dödsbo för att få framföra och ge ut låten.

Det var iaf kul att hitta en populärmelodi i detta stycke :)

Lyssna om ni vill och se om ni hittar det. Förövrigt är Rachmaninov en underbar musiker och hans musik är totalt underbar oxå.

Stycket heter Pianoconsert nr 2.

Kul om nån mer vill lyssna efter "All by my self" :))))

Skulle det där vara roligt?
  • springa

Nä jag har inte lyssnat. Ska försöka göra det sen. Man får ta 4 takter tror jag också kan man upprepa dem genom hela låten, det är så man inom hip hop gör beats.

Men om det är känt han tagit för mycket antar jag ju det stämmer. Han borde ju bli stämd då.

• Deceree1
    Anna37 skrev 2016-11-14 11:56:08 följande:

Öh, va? Vad menar du?
  • Deceree1
    springa skrev 2016-11-14 11:56:26 följande:

Nä jag har inte lyssnat. Ska försöka göra det sen. Man får ta 4 takter tror jag också kan man upprepa dem genom hela låten, det är så man inom hip hop gör beats.

Men om det är känt han tagit för mycket antar jag ju det stämmer. Han borde ju bli stämd då.

Han har tydligen kommit överens med dödsboet och fått till ett avtal. Med släktingarna till Rachmaninov :)

Skriv sen vad du tyckte :)
  • Deceree1
    Anna37 skrev 2016-11-14 11:56:08 följande:

Du får nog förklara dig....
Svar på tråden Vill ni lyssna på en kul grej?