• Aniiee

Vill ni lyssna på en kul grej?

Dr Nail skrev 2016-11-14 11:55:03 följande:

Rachmaninoff dog ju 1943! Det har alltså gått över 70 år. Upphovsrätten gäller väl i 60 år efter personens död, i vanliga fall? Eller har de förlängd den igen? Sjukt och girigt. Musikbranschen är sämst.

Det beror ju på vilket land det handlar om. I Sverige gäller 70 år efter att artisten/författaren/whatever dött. I Ryssland gäller det samma. Kanada har +50. Dessa två är vanligast, men i USA till exempel är det inte så ekelt (massa specialregler) och en del länder har förstås ingen upphovsrätt alls.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2016-11-14 15:45:15 följande:
    Hej. Jag väntade på dig. Tänkte att du skulle bli nyfiken på låten :) har du lyssnat? De andra va inte så viktigt utan låten. I låten.
    Alltså, nej, jag är inte det minsta nyfiken. Jag har redan koll. Det är så det funkar i musikbranchen och det är så det har funkat i hundratals år. Ingen överdrift. Det finns till och med ett gammalt uttryck för det: "Good composers borrow, great composers steal". Trio Sonata/Pulcinella overture är klassiska exempel i sammanhanget. 

I moderna (-ish) tider har bland andra S Club 7, Elvis Presley, Michael Jackson, Queen, Barry Manilow, Pet Shop Boys, Lady Gaga, Nas, Radiohead, Sting, The Beach Boys, Take that, med måååååååååånga fler gjort detsamma. 

That's how it works.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2016-11-14 16:00:56 följande:
    Ok sorry...
    Vad är du ledsen för?
Svar på tråden Vill ni lyssna på en kul grej?