Missnöjd med etablissemanget? Förklara varför!
Från mitt perspektiv handlar det om att politikerna sviker de väljare de säger sig arbeta för, och att klyftorna och utanförskapet växer utan att politiken kan visa en strategi för hur man ska lösa situationen.
Ett bevis för att min teori stämmer anser jag det vara när partierna lockar helt andra väljare än de man borde företräda utifrån partiprogrammet. Ex. så är miljöpartiets väljare i stor utsträckning boende i större städer, akademiker och höginkomsttagare. Medan de väljargrupper som är närmast berörda av deras politik i praktiken, landsbygdsboende, anställda inom transport-, råvaru- och livsmedels-branchen, väljer att rösta på andra partier. Samma ska när det gäller vänstern, som tappat sina kärnväljare bland låginkomsttagare i offentlig verksamhet och industri till SD, och i stället lockar högutbildade unga i städerna.
Det ger en politik med "von oben" perspektiv - "Även om du inte ser eller förstår det, så vet vi vad som är bäst för dig.". Vilket i sin tur leder till att klyftorna i samhället ökar ytterligare. En ond spiral, som inte är lätt att bryta. Kräver en ärlig politik, och en ärlig vilja från politikerna att försöka förstå sina väljares vardag och våga ta obekväma beslut.
Tvärt om har istället politiken blivit allt mer ytligt populistisk. Avståndet från att lyckas till att misslyckas är väldigt kort, medias ytliga analyser och sociala medier begränsar politikens handlingsutrymme, och gör det svårt att avvika från det väntade.
Därav väljarnas önskemål om allt mer extrema partier och politiker. Man vill se någon som ärligt och öppet står för förändring, oavsett vad förändringen består av. Det viktiga är att någon vågar sticka ut. Naturligtvis finns förhoppningar om att de mer extrema partierna ska lyckas med något som de etablerade inte gör, men bara det att de vågar och kan profilera sig på ett sätt som för dem närmare väljarnas vardag, gör att de vinner förtroende, oberoende av partiprogrammens innehåll.
Parallellerna till 30-talet är skrämmande tydliga....