Flyr när hon kommer nära
Hur funkar jag egentligen? Och varför?
I ett år har jag och en tjej på mitt jobb flirtat och dejtat lite till och från. Anledningen till detta "till och från" är att så fort det är bra, jag får gensvar och intresse tillbaka så flyr jag. Jag stänger av mina känslor, slutar höra av mig, kan sluta svara mitt i en sms-konversation, lovar saker som jag sen inte håller och blir ibland nästan stöddig mot henne. Jag avvisar henne helt enkelt. Tänker att "Nä det kommer ändå aldrig funka/hålla/bli något." Hon är hur fin som helst, snäll och omtänksam, glad och lugn, lättsam och klok, varm och på alla sätt en drömtjej. Hon gör mig småpirrig och nervös. Vi har haft sex flera gånger och det är fantastiskt. Hon är äldre än mig (jag 25 och hon 33) och mer mogen på flera plan och det är precis det som jag uppskattar. Hon har berättat för mig vid två tillfällen att hon har känslor för mig.
Problemet är att jag har jättesvårt att släppa någon nära. Så fort det blir för mycket tankar och känslor så drar jag mig undan, sluter mig och stänger av. Jag får hjärnspöken och blir jättestressad så fort hon (och tjejer överhuvudtaget) får minsta lilla förväntning på mig. Jag vet att jag gör detta för att skydda mig själv från att bli sårad men det går på automatik, jag tänker inte ens på det förrän efteråt, när det är för sent. Hon vet om min närhetsproblematik och har full förståelse, hon har gett mig väldigt mycket tid och utrymme för att inte stressa mig. Men jag märker ju att hon blir förvirrad eftersom jag beter mig så motsägelsefullt. Jag både vill och inte vill...Jag sträcker ut min hand och bjuder in men precis när hon är på väg att ta den rycker jag undan den och går.
Jag är också otroligt konflikträdd och har kass självkänsla. Jag tycker inte att jag är något att ha. Jag har stort bekräftelsebehov, vill gärna höra att jag duger, är snygg, bra i sängen mm. I hela mitt liv har jag sökt min pappas bekräftelse och aldrig fått den. Han har hela tiden bara jobbat med sina företag, jagat pengar, presterat och haft sina projekt. Mamma och pappa skiljdes när jag var tolv och dom snackar bara skit om varandra sen femton år tillbaka. Jag är egentligen ganska ensam, har många polare men bara en nära vän och han bor och pluggar på annan ort. I våras flyttade jag från min lägenhet i stan där mina vänner bor, till ett hus ute i skogen i en by där jag inte känner någon. Bygger nu mitt egna hus i stan. Tycker det är skönt att vara självständig men saknar ändå någon att vara med. Drömmer ju om en familj en dag.
Vid de två tillfällena när hon berättat om sina känslor för mig har jag ändå backat och vi har liksom lagt det på hyllan. Men då börjar jag sakna henne efter en månad eller två så då ringer jag och vi pratar i en timme om precis allt möjligt. Men ringer jag för att få bekräftelse på att jag fortfarande är "wanted" eller för att jag faktiskt vill ha henne? Jag vet inte! Jag kan prata med henne om allt och hon dömer mig inte eftersom hon också har grejer i sitt bagage som gör att vi har rätt mycket gemensamt. Om tre veckor ska jag börja på ett nytt jobb och vi kommer därför inte ses på vår gemensamma arbetsplats längre. Detta är både en lättnad och en sorg för mig. Mycket förvirrande...Hon är nog förlorad för alltid..
Nån mer än jag som funkar på liknande sätt? Och vad har ni i så fall förlorat? Vunnit? Hur ändrade ni beteendet? Kanske nån som träffat någon som beter sig som mig? Hur funkade det?