• Ankissen

Usla resultat på KUB

Hej 
    Var på KUB idag och fick för det första se en sprattlande urgullig bebis i v. 13+6. Tyvärr hade bebisen en bred nackspalt någonstans mellan 3 och 4 cm men den var aningen svårmätt eftersom bebis låg på ett sådant sätt. 

Min ålder drog också ner sannolikheten som till slut hamnade på 1/22. Hela min värld har rasat samman känner jag - så lycklig men så olycklig på samma gång. Hur har det gått för er andra med dessa usla siffror?

• Svar på tråden Usla resultat på KUB
  • Trippelmamma76

Men alltså 1/22 betyder ju just det. 21 är friska och 1 har det aktuella syndromet. Det är ju fortfarande väldigt mycket mer sannolikt att din barn är friskt! Du får försöka tänka så, men jag förstår ändå din oro. Jag har haft andra (och högre) risker, men vi har tagit oss igenom det också. Hoppas allt går vägen för er!

• Mareng78

Hej!

Valde själv bort KUB när jag läst och kollat runt lite. Ville inte göra fostervattensprov då det finns risker med det. Gjorde istället NIPT som har en mycket större träffsäkerhet än KUB (runt 99%). Om du är orolig tycker jag att du ska göra detta. Görs enkelt med ett blodprov och sedan tar det ca 10 dagar att få svar på om det ses några avvikelser eller ej. Man får betala det själv och det kostar några tusen men kan vara värt det för att slippa vara orolig.

• hope88

Vi gjorde också nipt. Kände inte att jag skulle lita på sannolikheten av kub. I vissa landsting får man nipt gratis om man får en sämre siffra än 1/200. Kolla upp det. Vi bekostade det själva från början. Annars finns ju fostervattenprov och moderkaksprov men hade gjort nipt först i och med mf risken även om den är väldigt låg. Tog 11 dagar för oss att få svar efter provet var taget. De gör ultraljud innan också. Lycka till och kom ihåg det där är bara ett sannolikhetstssvar. Finns de som fått 1/20000 och ändå fött barn med kromosomfel.

• ika_109

Jag håller med alla ovanstående kommentarer, kom ihåg att det bara är en sannolikhetssiffra.

Vår förra graviditet genererade 1/89 med ett MKP som följd som sen påvisade en alldeles frisk liten gosse. En annan mamma jag känner fick 1/18 och födde en helt frisk liten gosse hon med.

Så ta det verkligen med en nypa salt, sen föringar jag INTE din oro, jag vet mycket väl vad du går igenom, det känns som om hela ens värld rasar samman. Jag kan dock varmt rekommendera ett NIPT prov som även vi gjorde i privat regi till den här graviditeten innan vi gjorde kub:en.

Lycka till!!!

• Carabellis kusp

Jag förstår din oro. Jag hade 1:2 på kub och jorden gungade ordentligt under mina fötter. Att eventuellt behöva avsluta en graviditet är svårt att ens tänka på. Mitt råd är att du försöker hålla dig sysselsatt i väntan på vidare provtagning. Jag tog MKP och fick några dagar senare veta att min bebis var en frisk flicka som idag är 8 månader och så stark och frisk som jag bara kunnat drömma om. Må också din saga få ett lyckligt slut.

• Mandelkanel

Förstår precis. Vi fick 1:36. Gjorde fvp som var ua och har en frisk dotter på 6 mån nu. Du har som sagt mycket högre sannolikhet att barnet är friskt än tvärtom!! Tänk så.

• Ankissen

Tack tjejer! Jag har försökt landa idag i att det är mycket större chans att bebis föds frisk och att det bara är 4-5% risk att hen har en allvarlig kromosomstörning. Remissen gick snabbt och på måndag ska jag få komma och lämna blodprov till NIPT. Jag fick det genom sjukvården, då jag haft fyra missfall och inte kan tänka mig att utsätta mig för missfallsrisken som finns vid fvp och mkp. 
    Det jobbiga är att jag har fått veta att det är tre veckors väntetid på resultatet av NIPT så då kommer jag vara i fulla v.17 när svaret kommer. Kort om tid ifall detta är så allvarligt att jag vill avbryta.

• misslina
    Ankissen skrev 2016-11-15 12:20:53 följande:

Tack tjejer! Jag har försökt landa idag i att det är mycket större chans att bebis föds frisk och att det bara är 4-5% risk att hen har en allvarlig kromosomstörning. Remissen gick snabbt och på måndag ska jag få komma och lämna blodprov till NIPT. Jag fick det genom sjukvården, då jag haft fyra missfall och inte kan tänka mig att utsätta mig för missfallsrisken som finns vid fvp och mkp. 
    Det jobbiga är att jag har fått veta att det är tre veckors väntetid på resultatet av NIPT så då kommer jag vara i fulla v.17 när svaret kommer. Kort om tid ifall detta är så allvarligt att jag vill avbryta.

Hej

Jag kan trösta dig med att jag fick svar inom 7 dagar. Och vet andra som har fått oftast mellan 7-10 dagar.

Lycka till och jag hopps att allt är bra med bebben!
  • hope88
    Ankissen skrev 2016-11-15 12:20:53 följande:

Vi fick svaret 10 dagar efter provtagningsdagen så förhoppningsvis går det snabbt! Håller tummarna för er och bebis!
  • Skafyrablitillfem

Hej, 

Usch jag känner med dig. 

Jag väntar själv mitt tredje barn och fick sannolikhet 1/21! Allt gick helt i stå, och jag kunde och ville knappt prata om min graviditet medan jag väntade på resultatet från moderkaksbiopsin. 

MEN, allt är helt normalt! Så som andra redan har skrivit- där är en STOR sannolikhet för att allt är som det ska.

Massor av tankar härifrån!!!  

Svar på tråden Usla resultat på KUB