• CML

IVF-start höst/vinter 30+

Hej.

Vi håller på med vårt andra IVF-försök för i år. Kommer troligtvis plocka ut ägg på fredag.

Vår historia är väldigt märklig och jag fattar knappt själv. Lite kortfattat så blev vi remitterade till IVF pga manlig faktor, första behandlingen misslyckades och vårt enda ägg till frysen överlevde inte upptiningen men då hade jag blivit spontant gravid(allt gick bra)

Nu vid syskon försöket visade det sig att det inte är något fel på mannen längre utan det var bara tillfälligt men det visade sig att jag har väldigt höga NK-celler. Min kropp stöter alltså bort okända celler.

Första behandlingen i år ledde till ett ET och ett FET, inget av dem fäste även fast de var av grym kvalitet????

• CML

Det är troligtvis NK-cellernas fel att äggen inte fäster. Jag har alltså ett grymt immunförsvar. Normvärde är runt 12% och jag har 24%

Äggen jag fått tillbaka har varit 6 dagars av bästa kvalitet, det sista hade tom börjar kläckas vilket tydligen ska vara bra. Just nu får jag behandling för att försöka störa ut mitt immunförsvar. Hoppas det hjälper denna gång.

Var går ni?

• CML
    A1987 skrev 2016-11-15 20:18:30 följande:

Nej men va märkligt! Hur gör man för att störa ditt imunförsvar?

Fick ni vänta länge mellan försöken?

Ja, det är rätt märkligt men man måste väl vara speciell på något vis???? Tur i oturen så vet vi iaf om det nu.

Jag får intralipid och kortison för att störa ut immunförsvaret, sen äter jag även omega 3 för det jag jag läst om att det påverkar NK-cellerna.

Det är ingen väntetid alls, vi kan bara säga till så kör vi igång när vi känner för det, nu sist sa jag till 3 dagar innan vi startade vår behandling. Mycket smidigt???? Jag kör korta protokollet men har även testat det långa, jag gillar det korta bäst.

Skönt att du har semester att ta ut under behandlingen, det är lite besvärligt att bolla med jobbet, speciellt när man inte kan säga exakt när man måste vara ledig. Min chef vet om vad jag gör men ingen annan på jobbet, så de tycker nog jag är lite märklig nu som kommer sent ibland och har lite andra fördelar.
  • CML

Nu gick det inte att citera.

Muffins: jag går i Falun och jag har fått intralipid, är inne på tredje omgången nu. Vi får hoppas på tredje gången gillt. Får även kortison och typ allt, de har även testat skrapning. Jag har fördelen att bo nära Falun så jag åter dit lite då och då och får dropp. Detta är vårt sista försök nu tror jag, man kan inte hålla på i all evighet, det känns som man trycker livet på paus när man är inne i IVF karusellen.

Hoppas allt går bra för dig i morgon! Jag ska dit en sväng för att kolla äggen, blir nog plock på fredag, känner mig tjock som en gris över magen nu. Ska bli skönt när stimuleringen är över.

• CML
    pigan86 skrev 2016-11-15 22:14:50 följande:

Vi blev inskrivna på "barnlöshetsutredning" genom landstinget under våren 2016, då hade vi försökt bli gravida i ungefär 2.5 år utan resultat. Efter undersökningar, blodprover och samtal kunde dem inte hitta någon orsak till våran barnlöshet så dem skickade en remiss till en ivf-klinik. Sista läkarbesöket på landstinget var i mitten av oktober, våran barnmorska sa då att det var långa väntetider till ivf-kliniken.

Eftersom min sambo har barn sedan tidigare så klandrade jag såklart mig själv rätt hårt - vilket jag fortfarande gör.

Vi fick rätt fort en tid till ivf-kliniken (2/11) och när dem gjorde ultaljudet där hittade dem en cysta i min ena äggstock, blev insatt på provera i 10 dagar och fick en kraftig blödning dagen efter sista tabletten. Självklart skulle något strula, allt hade ju gått så fort hittills. Tanken var att jag skulle få börja med sprutorna redan nu i november.

Eftersom min nästa mens kommer att bli just innan jul så kommer vi först påbörja själva ivf-behandligen när min mens kommer i januari nästa år.

Jobbigt att inte få starta när man har ställt in sig på det. Men försök att tänka att ni får en fridfull jul istället, behandlingstiden kan vara jobbig för vissa och ruvningstiden är rätt jobbig psykiskt. Jag vill helst jobba mycket under den tiden så jag slipper tänka.
  • CML

Idag har jag tagit mina SISTA sprutor(om jag inte får fragmin igen under ruvningen)

Vi ska plocka ägg på fredag, ska bli så skönt, känner mig rätt uppblåst nu.

Förhoppningsvis får jag sätta tillbaka nästa vecka om allt går som vi vill????

• CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:29:37 följande:

Lycka till imorgon!!

Vilken tur ni har som inte behövt köa! Tom privat har några månaders kö här :/ dessutom är det samma läkare och samma utrymmen behandlingarna görs på, vare sej man väljer privat eller kommunalt, så vi kommer att pröva kommunalt nu till först.

Jag är själv chefen på mitt jobb, en liten personal varav en vet om våra ivf planer. Har tänkt berätta för dom andra sen när det blir dags. Min egen chef har kag sporadiskt kontakt med och är inte direkt han jag vill berätta för, så tänkte att ta ut semester blir bättre än att sända in sjukskrivnings pappren åt han.

Iaf, jätte lycka till imorgon!!

pigan86 skrev 2016-11-17 16:34:24 följande:

håller min tummar och tår för er ????

Tack???????????? jag brukar inte få ut mer än 7-8ägg så det är vad jag hoppas på. Hoppas det blir fler som blir befruktade och som kan frysas oxå????
  • CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:29:37 följande:

Lycka till imorgon!!

Vilken tur ni har som inte behövt köa! Tom privat har några månaders kö här :/ dessutom är det samma läkare och samma utrymmen behandlingarna görs på, vare sej man väljer privat eller kommunalt, så vi kommer att pröva kommunalt nu till först.

Jag är själv chefen på mitt jobb, en liten personal varav en vet om våra ivf planer. Har tänkt berätta för dom andra sen när det blir dags. Min egen chef har kag sporadiskt kontakt med och är inte direkt han jag vill berätta för, så tänkte att ta ut semester blir bättre än att sända in sjukskrivnings pappren åt han.

Iaf, jätte lycka till imorgon!!

Det kan vara både skönt och jobbigt att folk vet, mest beroende på vilken typ av person det är.

Jag tycker det va skönt när mina närmaste kollegor visste för då fick jag lite förståelse för varför man inte alltid var på topp, men vissa av mina kollegor frågade typ hela tiden och ganska ofta ställde (hon) samma fråga så jag blev rätt lack till slut, medan andra lät mig vara och bara lät mig säga något om jag ville det.

Det jag tycker är jobbigt om många vet är "plikten" att informera om hur det har gått. Vi har ju aldrig lyckats med IVF och det är hemskt jobbigt att vara tvungen att säga det. Självklart undrar människor i min närhet men det blir en stress för mig.

Nu vid detta försöket så vet egentligen bara min Chef om det och min kusin, mina närmaste kompisar har jag inte ens orkat prata med. :( Jag hoppas att jag kan komma med lite positiva besked till dem innan jul istället <3
  • CML
    A1987 skrev 2016-11-17 18:33:00 följande:

Nån som kan svara på det här med hur många dagars ägg som sätts in.

Jag fick förklarat för mej att en plockning går till så, att onsdag ul, fredag nytt ul, måndag äggplock, onsdag insättning.

Hur påverkar det resultatet?

Man kan inte riktigt säge exakt, allt beror på hur äggblåsorna växer, jag får alltid någon extra dag för att de ska hinns växa till sig. Sen när det gäller på hur länge de odlas kan oxå variera, jag har fått både 3 dagars och 6 dagars. Skälen till det kan vara många. Tex att man fått ut få ägg, då brukar de odla dem kortare för äggen trivs alltid bäst i mamman. Ibland vill de ha någon extra dag för att celldelningen ska vara som de vill ha det.(inte så vetenskapligt förklarat hahaha)
  • CML

16 ägg! Jag är så glad! Det är dubbelt jämfört med mina två tidigare plock. Nu väntar vi till i morgon då vi får veta antalet befruktade ägg.

Plocket gick bra och smärtfritt, jag har rätt hög smärttröskel, tycker mest att den lugnande medicinen är jobbigast.

• CML

Lyckan varade inte så länge. 7 ägg var mogna och bara 4 befruktade

• CML
    pigan86 skrev 2016-11-21 21:14:04 följande:

Men fyra är bättre än inga och det kräva bara ett endaste för att ge de resultatet man längtat efter. Håller mina tummar att det gick bra för er.

Vi har insättning på onsdag så jag hoppas att det går bra???? är tyvärr överstimulerad men hoppas ändå att det gett med sig
  • CML
    KristinaJ skrev 2017-01-02 17:07:27 följande:

Jag var helt nedbruten efter mitt första äggplock. Läkaren uppskattade att jag hade 12-14 blåsor minst. Men vid plocket hittade de bara 8 stycken, och endast 5 innehöll ägg. Endast 2 (!) av dessa fem var mogna och där bröt jag ihop totalt. Men.. som många kloka här inne redan sagt. Det behövs bara ett guldägg. Mina ynka två befruktade ägg delade sig perfekt, båda två. Ett återfördes efter tre dagar, och en hamnade otroligt nog i frysen (!) 

Så det är ju inte antalet som spelar roll alla gånger :) <3

Grattis! Va roligt att det tog sig!

Vi fick 2 embryon av bra kvalitet och ett lite sämre som de inte kunde frysa.Dock fick vi inte göra någon återföring pga överstimulering men idag har vi varit tillbaka och satt in. Blev lite chockade eller rättare sagt mycket chockade för de hade tinat båda äggen och tänkte återföra båda men de hade inte frågat oss. Jag trodde läkaren skämtade. Så nu ruvar jag på 2 ägg, alternativet var att kassera det andra. Blev väldigt ställd. Men vi får hoppas det blir ett plus denna gången
  • CML
    pigan86 skrev 2017-01-20 20:48:15 följande:

Oj, förstår att de kom som en chock. Men då kanske det blir dubbel lycka snart. Håller tummarna att allt går bra för er

Ja vi har haft ganska "otur" med informationen från vår klinik så nu är jag rätt less på dem faktiskt. På det viset är jag glad att detta är vårt sista försök för jag skulle inte vilja vara med om detta igen. Fick faktiskt direktnumret till läkaren idag så all kontakt ska gå via henne nu, känns lite bättre iaf.
  • CML
    pigan86 skrev 2017-01-22 13:11:57 följande:

Skönt att nu känner att ni blivit hörda och har direkt kontakt med eran läkare.

Vissa saker vill man ju kunna känna att man har "koll" över, man är ju som ganska så utsatt under en ivf behandling. Man kan inte styra eller bestämma något, att lämna hela sin framtid i andras händer är inte alls nå roligt :/

Ja detta är inte lätt, speciellt inte när man har kontrollbehov!

Det svåraste för mig har varit att när jag kommit till kliniken så har läkarna sagt olika saker och ordinerat olika behandlingar. Anledningen verkar vara att de inte läser journalen innan patienten kommer in utan bara går på rutin.

Eftersom vi gör IVF mest pga immunologiska problem så ställer det till det och jag har fått ifrågasätta för att få rätt medicin.

Den gången vi hade garantipris var jag tvungen att göra ett UL för att bevisa att jag inte var gravid så vi skulle få pengarna tillbaka. Läkaren som tog emot hade ingen aning om varför jag ens var där, den är kul när man inte mår på topp.

Vidare har jag haft otur med världens virrigaste och otrevligaste sköterska. Hon verkar inte tåla nån typ av stress och får hon en fråga svarar hon innan man ställt frågan klart, oftast blir man avsnäst. Värst var vid första äggplocket, min man var tveksam att följa med in men jag ville inte vara själv(han har varit med förr för några år sedan innan vi fick vår dotter) Han svimmade efter ingreppet och hon SKREK på min - Varför i helvete skulle han följa med in, han ville ju inte.

Men tack för det, här står jag helt drogad och min man har precis svimmat och det är tydligen mitt fel!

Efter detta har hon skrikit på min en gång till och virrat ihop ordinationer.

När jag sedan blev överstimulerade så sa första läkaren att det var en lätt överstimulering, de tog blodprov, blodprov igen (ingen information om nånting) när jag kom på återföringsdagen så ser jag bara att rummet inte ser ut som det brukar för en återinsättning, läkaren säger bara att han tänkte göra ett snabbt ultraljud.

I det läget måste jag fråga om det är för att bedömma om han han återinförs eller inte. Han svarar då Nej, jag tänker inte återföra något ändå, som om det var helt självklart.

Jag blev så ledsen efter, jag var helt oförberedd på det, ingen har ens andats om att det fanns risk för att det inte skulle bli någon återinsättning.

Efter detta pratade jag lite med en sköterska om att jag kände att jag inte fick veta vad som händer och att vissa läkare inte läser journalerna så jag måste ha stenkoll själv.

Droppen blev nu när vi äntligen skulle få sätta in vårt ägg, då har de tinat båda äggen och vi vet ingenting! Jag trodde läkaren skämtade när hon sa det. Detta är enligt dem inte OK och det skulle tas internt. Men vad hjälper det mig nu? Självklart satte vi in båda när alternativet var att kassera det andra men man ville ändå få chansen att välja eller iaf hinns förbereda sig på det.

Förlåt mitt såååå negativa inlägg men jag behövde spy ur mig lite, jag har ingen att prata med just nu eftersom jag inte orkar berätta för mina vänner att jag ruvar. Känner mig så stressad av att behöva "informera" dem sen när det gått dåligt. Då vill jag hellre kunna komma med glada nyheter eller berätta de dåliga när jag är mogen
  • CML
    pigan86 skrev 2017-01-02 19:33:32 följande:

Jag ska på UL 11/1 för att kolla så allt står rätt till, på UL i november hittades en cysta i min ena äggstock och förhoppningsvis är den cystan borta så jag kan börja med sprutorna under januari mensen. Så vi väntar mest bara på att mensen ska komma, känns lustigt med tanke på hur mkt jag tidigare gråtit över just mensen.

Vi kör "korta" och enligt min gynläkare så har de o göra med att jag har regelbunden mens varje månad. Vet heller inte varför en del kör långa och en del korta, googlar man så blir man bara knäpp :)

Har du fått sätta igång?
  • CML
    KristinaJ skrev 2017-01-22 21:41:02 följande:

Vilken mardröm!!!! Hade brutit ihop totalt!!! Hur kan sådana människotyper tillåtas arbeta med ett så känsligt ämne som kräver empati och förståelse? Jag har haft turen att få så varna och omtänksamma läkare och sköterskor. Har många dåliga erfarenheter av vårdpersonal tidigare, och blev därför så glad att de jag mött på mina två fertilitetskliniker varit så mjuka, informativa och förstående. Det är ju en väldigt utsatt situation att vara i och rätt personligheter på en sådan arbetsplats borde vara ett krav!!! All styrka till dig! <3

Skönt att få ventilera lite.

I början tänkte jag att jag var överkänslig och att det bara var min och sköterskans personligheter som krockade men inser nu att det är lite mer.

Pratade lite med den läkaren jag träffade sist och hen kunde utan att jag sagt några namn tala om för mig vilka det handlade om. Mitt i prick, jag var tydligen inte ensam om att känna och uppleva detta.

Ja man är ju som sagt rätt utsatt ändå. Om man då har ont i magen innan varje besök eftersom man oroar sig om allt ska bli rätt eller om man ska få sig en blåsning just idag då blir det rätt psykiskt påfrestande.

Nä nu ska jag bara stänga av och verkligen hoppas att mina ägg tar sig, skulle helst aldrig vilja gå dit igen men är jag gravid då känns det lite bättre iaf OCH jag kommer be om att inte behöva bli omhändertagen av just den sköterskan.

Kan tillägga att det finns andra fantastiska sköterskor där????
  • CML
    pigan86 skrev 2017-01-22 22:05:15 följande:

Nej och börjar känna mig frustrerad nu. Har alla symtom som jag har vid mens men inte en droppe har kommit än. Men förhoppningsvis kommer blödningen vilken dag som helst nu.

Den brukar aldrig svika, men antar min kropp är lite för överspänd och stressad just nu och då kanske ju mensen krångla :/

Är alltså första ggn man längtar efter mens och då kommer inte fanskapet. Har gråtit över dens närvaro dem senaste 3.5 åren och nu vill jag gråta av att den inte kommit. Kroppen är så konstig ibland

Känner igen det där, jag brukar vara som en klocka men när det är "skarpt läge" då kan den diffa på en vecka. Det är helt klart stressen som påverkar.

Den kommer att komma och sen är ni igång!

Mitt tips är att träna då brukar "låsningen" släppa för mig och jag slarvat med det;)
Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+