• pigan86

IVF-start höst/vinter 30+

Vi blev inskrivna på "barnlöshetsutredning" genom landstinget under våren 2016, då hade vi försökt bli gravida i ungefär 2.5 år utan resultat. Efter undersökningar, blodprover och samtal kunde dem inte hitta någon orsak till våran barnlöshet så dem skickade en remiss till en ivf-klinik. Sista läkarbesöket på landstinget var i mitten av oktober, våran barnmorska sa då att det var långa väntetider till ivf-kliniken.

Eftersom min sambo har barn sedan tidigare så klandrade jag såklart mig själv rätt hårt - vilket jag fortfarande gör.

Vi fick rätt fort en tid till ivf-kliniken (2/11) och när dem gjorde ultaljudet där hittade dem en cysta i min ena äggstock, blev insatt på provera i 10 dagar och fick en kraftig blödning dagen efter sista tabletten. Självklart skulle något strula, allt hade ju gått så fort hittills. Tanken var att jag skulle få börja med sprutorna redan nu i november.

Eftersom min nästa mens kommer att bli just innan jul så kommer vi först påbörja själva ivf-behandligen när min mens kommer i januari nästa år.

• pigan86
    CML skrev 2016-11-15 22:28:07 följande:
    Jobbigt att inte få starta när man har ställt in sig på det. Men försök att tänka att ni får en fridfull jul istället, behandlingstiden kan vara jobbig för vissa och ruvningstiden är rätt jobbig psykiskt. Jag vill helst jobba mycket under den tiden så jag slipper tänka.
    Jo jag försöker tänka positivt, vi hinner förbereda oss mentalt. Allt gick rätt fort från de att vi skrev in oss tills vi fick komma på en första undersökning på kliniken. Drygt 6 månader bara och då var de stängt 2 månader över sommaren, har hört om dem som fått vänta betydligt mkt längre.

Ser framemot julen och de nya året. Förhoppningsvis blir 2017 vårat år.

Hur långt har ni andra kommit i eran behandling? Ser framemot att då höra allt ni vill dela med er av, har läst mkt men alltid mer intressant att få höra hur de är/känns i "real life" :)
  • pigan86
    CML skrev 2016-11-16 22:39:14 följande:

Idag har jag tagit mina SISTA sprutor(om jag inte får fragmin igen under ruvningen)

Vi ska plocka ägg på fredag, ska bli så skönt, känner mig rätt uppblåst nu.

Förhoppningsvis får jag sätta tillbaka nästa vecka om allt går som vi vill????

håller min tummar och tår för er ????
  • pigan86

Vi valde att endast berätta för mina föräldrar och min syster. Då vi försökt så pass länge själva utan resultat så kände vi att detta är "våran" resa som vi ville ha för oss själva. I samband med att vi skulle ner till kliniken och tanken var att vi skulle börja med sprutorna redan nu så valde jag att berätta för min chef, vi har en bra relation och jag känner mig trygg med henne.

Sen är de ju självklart olika för alla, vilka man vill berätta åt osv.

Vi har tänkt göra de offentligt först när vi är säkra på att de faktiskt blir ngt. Dels för att vi inte vill behöva berätta om eventuella misslyckande försök och allt runt omkring. Så är glad att detta forum finns, man kan prata av sig med såna som faktiskt vet vad de gäller och man slipper förklara saker har märkt att de börjat bli rätt psykisktjobbigt speciellt denhär med att vänta o vänta.

• pigan86
    CML skrev 2016-11-19 09:49:59 följande:

Lyckan varade inte så länge. 7 ägg var mogna och bara 4 befruktade

Men fyra är bättre än inga och det kräva bara ett endaste för att ge de resultatet man längtat efter. Håller mina tummar att det gick bra för er.
  • pigan86

Jag ska på UL 11/1 för att kolla så allt står rätt till, på UL i november hittades en cysta i min ena äggstock och förhoppningsvis är den cystan borta så jag kan börja med sprutorna under januari mensen. Så vi väntar mest bara på att mensen ska komma, känns lustigt med tanke på hur mkt jag tidigare gråtit över just mensen.

Vi kör "korta" och enligt min gynläkare så har de o göra med att jag har regelbunden mens varje månad. Vet heller inte varför en del kör långa och en del korta, googlar man så blir man bara knäpp :)

• pigan86
    CML skrev 2017-01-20 20:44:21 följande:
    Grattis! Va roligt att det tog sig!

Vi fick 2 embryon av bra kvalitet och ett lite sämre som de inte kunde frysa.Dock fick vi inte göra någon återföring pga överstimulering men idag har vi varit tillbaka och satt in. Blev lite chockade eller rättare sagt mycket chockade för de hade tinat båda äggen och tänkte återföra båda men de hade inte frågat oss. Jag trodde läkaren skämtade. Så nu ruvar jag på 2 ägg, alternativet var att kassera det andra. Blev väldigt ställd. Men vi får hoppas det blir ett plus denna gången
    Oj, förstår att de kom som en chock. Men då kanske det blir dubbel lycka snart. Håller tummarna att allt går bra för er
  • pigan86
    CML skrev 2017-01-20 20:57:40 följande:
    Ja vi har haft ganska "otur" med informationen från vår klinik så nu är jag rätt less på dem faktiskt. På det viset är jag glad att detta är vårt sista försök för jag skulle inte vilja vara med om detta igen. Fick faktiskt direktnumret till läkaren idag så all kontakt ska gå via henne nu, känns lite bättre iaf.
    Skönt att nu känner att ni blivit hörda och har direkt kontakt med eran läkare.

Vissa saker vill man ju kunna känna att man har "koll" över, man är ju som ganska så utsatt under en ivf behandling. Man kan inte styra eller bestämma något, att lämna hela sin framtid i andras händer är inte alls nå roligt :/
  • pigan86
    CML skrev 2017-01-22 20:51:39 följande:
    Ja detta är inte lätt, speciellt inte när man har kontrollbehov!

Det svåraste för mig har varit att när jag kommit till kliniken så har läkarna sagt olika saker och ordinerat olika behandlingar. Anledningen verkar vara att de inte läser journalen innan patienten kommer in utan bara går på rutin.

Eftersom vi gör IVF mest pga immunologiska problem så ställer det till det och jag har fått ifrågasätta för att få rätt medicin.

Den gången vi hade garantipris var jag tvungen att göra ett UL för att bevisa att jag inte var gravid så vi skulle få pengarna tillbaka. Läkaren som tog emot hade ingen aning om varför jag ens var där, den är kul när man inte mår på topp.

Vidare har jag haft otur med världens virrigaste och otrevligaste sköterska. Hon verkar inte tåla nån typ av stress och får hon en fråga svarar hon innan man ställt frågan klart, oftast blir man avsnäst. Värst var vid första äggplocket, min man var tveksam att följa med in men jag ville inte vara själv(han har varit med förr för några år sedan innan vi fick vår dotter) Han svimmade efter ingreppet och hon SKREK på min - Varför i helvete skulle han följa med in, han ville ju inte.

Men tack för det, här står jag helt drogad och min man har precis svimmat och det är tydligen mitt fel!

Efter detta har hon skrikit på min en gång till och virrat ihop ordinationer.

När jag sedan blev överstimulerade så sa första läkaren att det var en lätt överstimulering, de tog blodprov, blodprov igen (ingen information om nånting) när jag kom på återföringsdagen så ser jag bara att rummet inte ser ut som det brukar för en återinsättning, läkaren säger bara att han tänkte göra ett snabbt ultraljud.

I det läget måste jag fråga om det är för att bedömma om han han återinförs eller inte. Han svarar då Nej, jag tänker inte återföra något ändå, som om det var helt självklart.

Jag blev så ledsen efter, jag var helt oförberedd på det, ingen har ens andats om att det fanns risk för att det inte skulle bli någon återinsättning.

Efter detta pratade jag lite med en sköterska om att jag kände att jag inte fick veta vad som händer och att vissa läkare inte läser journalerna så jag måste ha stenkoll själv.

Droppen blev nu när vi äntligen skulle få sätta in vårt ägg, då har de tinat båda äggen och vi vet ingenting! Jag trodde läkaren skämtade när hon sa det. Detta är enligt dem inte OK och det skulle tas internt. Men vad hjälper det mig nu? Självklart satte vi in båda när alternativet var att kassera det andra men man ville ändå få chansen att välja eller iaf hinns förbereda sig på det.

Förlåt mitt såååå negativa inlägg men jag behövde spy ur mig lite, jag har ingen att prata med just nu eftersom jag inte orkar berätta för mina vänner att jag ruvar. Känner mig så stressad av att behöva "informera" dem sen när det gått dåligt. Då vill jag hellre kunna komma med glada nyheter eller berätta de dåliga när jag är mogen
    Fybubblan blir arg när jag läser de du skriver, dem behandlar ju er som att är "erat" fel att ni är där. Lite tillmötesgående borde dem ju vara med tanke på att man faktiskt går dit för att man behöver hjälp. Man är nog utsatt redan som de är, styrke kramar till er
  • pigan86
    CML skrev 2017-01-22 20:55:36 följande:
    Har du fått sätta igång?
    Nej och börjar känna mig frustrerad nu. Har alla symtom som jag har vid mens men inte en droppe har kommit än. Men förhoppningsvis kommer blödningen vilken dag som helst nu.

Den brukar aldrig svika, men antar min kropp är lite för överspänd och stressad just nu och då kanske ju mensen krångla :/

Är alltså första ggn man längtar efter mens och då kommer inte fanskapet. Har gråtit över dens närvaro dem senaste 3.5 åren och nu vill jag gråta av att den inte kommit. Kroppen är så konstig ibland
  • pigan86
    CML skrev 2017-01-22 23:09:01 följande:
    Känner igen det där, jag brukar vara som en klocka men när det är "skarpt läge" då kan den diffa på en vecka. Det är helt klart stressen som påverkar.

Den kommer att komma och sen är ni igång!

Mitt tips är att träna då brukar "låsningen" släppa för mig och jag slarvat med det;)
    Tack för tipset! Ska ställa mig på crosstrainern när jag kommer hem från jobbet :)
Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+