• Holma

ADHD och körkort, läkarintyg?

Ja det kan dom eller inte kan utan dom gör det . Intyget ska in i tid o han har ju ett år på sig att fixa en tid med en läkare för detta

• Holma
    Shoutingsilence skrev 2016-11-14 23:26:51 följande:

Har själv råkat ut för det här.
    Fick en adhd diagnos, på nåt vis fick transportstyrelsen nys om det och sen dess krävs jag på ett intyg varje år. Dom hänvisar till ett luddigt lagutrymme som är nästan omöjligt att ifrågasätta för en privatperson. Jag äter ingen adhd medicin och har varit olycksfri yrkeschaufför i över trettio år.

Att öppenpsykiatrin är i ruiner och svår att få vettiga intyg ifrån skiter dom i.
    Att hitta en privat psykiatriker är svårt. Dessutom kostar det ju pengar och tid (som också är pengar naturligtvis).

Tre gånger har psykiatrin missat att skicka intyg i tid, dom har också skickat till fel ställe. Transportstyrelsen har slarvat bort intyg två gånger.
    Oron för att förlora sitt körkort och därmed sitt jobb skiter dom i.

Rena rama förföljelserna av transportstyrelsen. Som verkar ha mer makt än gud, men knappast mer än försäkringskassan, som utförsäkrade mig när jag hade cancer.

Om ni söker körkort för första gången? Skriv då för allt i världen inte i ansökan att ni har adhd. Om jag vetat om det här från början så hade jag aldrig bett om en diagnos.

Överhuvudtaget skulle jag akta mig för att skaffa diagnoser överhuvudtaget, min uppfattning är att det stjälper mer än det hjälper.

För att ta kortkort så kollas journaler inom vården så att inte skriva det är bara lönlöst
  • Holma
    Scalaren skrev 2016-11-17 19:15:52 följande:
    Fast faktum är att man ÄR sämre förare med ADHD, det är ingen diskriminering, det är sanning.
    Alla med adhd är inte sämre förare
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-18 07:15:01 följande:
    Ska vi släppa ut alla utan intyg och gissa att det går bra?
    Jag har aldrig sagt att intyg inte ska skickas , jag tycker det är bra att det finns kontroller på detta . Men det är fel att säga att alla med adhd är sämre förare
  • Holma
    i-o skrev 2016-11-18 07:44:15 följande:

Intressant rö. påståendet att man även utan medicinering eller sedan medicinering satts ut måste ha läkarintyg. Det låter som ett orimligt krav som absolut går att bestrida. ADHD är en läggning. Inte en sjukdom som t.ex. diabetes.

Vilket lagrum åsyftas? Detta skulle jag aldrig acceptera. Då åker man utomlands och köper ett körkort istället, typ.

Adhd är inte en läggning
  • Holma
    i-o skrev 2016-11-18 08:54:31 följande:
    Vad är en läggning för dig?
    För mig är en läggning en samling personlighetsdrag.

Förekomsten av vanligt förekommande drag slås ihop och ligger till grund för i stort sett alla diagnoskriterier i DSM5.

Andra synonymer: psyke, sinne.

Frågor på det?
    Adhd är en sjukdom inget annat
  • Holma
    Scalaren skrev 2016-11-18 18:33:13 följande:
    Men så svårt kan det inte vara att få kontakt med mottagningen. Bara att gå dit och visa underlaget från transportstyrelsen så dom ser datum etc.
    Det är inte så enkelt , det måste vara behandlande läkaren o det är skitsvårt med tider på psyk
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-18 20:00:53 följande:
    Hur ska transportstyrelsen veta om de tar mediciner eller ej, därav intyg.
    Spelar ingen roll om du äter medicin eller ej dom ska ha intyg ändå
  • Holma
    Scalaren skrev 2016-11-18 19:29:11 följande:
    Hur kan du veta att det är så svårt för just TS? Har hon ens provat? Det skriver hon inte.... hon bara antar en massa saker.
    Läs hennes inlägg
  • Holma
    Johan42 skrev 2016-11-18 21:49:12 följande:
    Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet eller ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är en funktionsnedsättning som innebär svårigheter att koncentrera sig och/eller reglera sin aktivitetsnivå och hämma sina impulser. 
    Och ?
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-18 21:44:53 följande:
    Ja och?
    Det är bara skaffa fram det om det behövs.
    Det är ju det som är problemet då det är behandlande läkare som ska skriva o är du medicinfri har du ingen o då är det ett helvete , det är skitsvårt att få en tid på psyk i hela landet
  • Holma
    Johan42 skrev 2016-11-18 22:10:03 följande:

Tror du fortfarande att det är en sjukdom, som en förkylning?
    En som föds blind har kanske också bara en sjukdom?

Faktum kvarstår att adhd är en sjukdom inte en läggning
  • Holma
    Johan42 skrev 2016-11-19 09:25:54 följande:

Nej, det är inte en sjukdom men fortsätt tro det för all del.

Har god erfarenhet av dessa sjukdomar så jag vet
  • Holma
    Noname00 skrev 2017-03-28 07:04:50 följande:
    Idag tror jag det är för lätt att få en ADHD diagnos, kanske kommer det ses på ett helt annat sätt om 20 år?

Så fort en unge är livlig och avikande har koncentrationssvårigheter så verkar adhd diagnosen komma direkt,
    Nä det funkar inte så , det är omfattande tester innan diagnos ställs
  • Holma
    Noname00 skrev 2017-03-28 18:37:55 följande:
    Vad för tester?
    Mest psykologiska tester . Mycket frågor som sedan sammanställs i en poängskala . Många möten på bup är det . Sen ska skolan svara på frågor o föräldrar .
Svar på tråden ADHD och körkort, läkarintyg?