• Tid för barn 75

Städar och håller era 7 åringar ordning?

Hej! Hur är det med era 7 åringar, håller de ordning på sina saker och sig själva? I vårt fall har det gått så långt att vi fått lägga saker i en sopsäck och faktiskt burit ut den efter... 2 veckor efter tidigare uppmaning om att ta ur det som hon önskade ha kvar. Detta med sopsäcken blev konsekvensen av tidigare uppmaningar. Men det är alltid 'jag ska' eller 'sen'...

Detta gäller allt från påklädning till läxor, bortplockning av tallrikar etc. Vi drivs till vansinne. Vår tös har även hamnat lite på efterkälken i det dagliga skolarbetet och hennes mindre bra sida bland alla fantastiska sidor (som tyvärr senaste åren kommer i skymundan) är att hon är disträ.

Är det bara att vänta ut och fortsätta markera gränser? Vi håller på att gå i taket. Varje dag.

• Svar på tråden Städar och håller era 7 åringar ordning?
  • stor grön drake

Vi har bra rutiner på läxor men rummet är totalt kaos. Jag har bestämt att det får vara det.

• Rumpkulla

Nej, bara med hot och mutor.

Om hon inte själv vill dammsuga, dammtorka och våttorka rummet på fredagar får hon hålla sådan ordning att jag kan göra det. Hos oss är det väldigt viktigt pga allergi mot damm och kvalster.

Jag är benhård på att det ska vara städat innan det ens blir tal om något helgmys.

Rutinerna börjar sätta sig efter ett år nu men vissa dagar har hon helt enkelt inte lust. Och då går jag in och röjer ner allt som ligger på golvet i en sopsäck. Sedan är det tack och adjö med de sakerna.

Förut ville jag att det skulle plockas undan dagligen men tyckte att barnen blev så stressade av det ständiga plockandet. Så länge de ser till att ha sin röra i respektive rum får det vara hur illa som helst, men fredagarna ska det städas.

Femåringen är bättre på att hålla ordning och gör det väldigt bra. Plockar undan det han tar fram osv.

• norrlandsflicka

Har också kört med sopsäck nån gång. Sjuåringen är bra på stöka ner och att saker samlas på hög. När det blir för stökigt behöver han lite stöd så då hjälps vi åt städa. Efter ett krafttag med röja bort massa lego från skrivbordet har han hållit rummet Helt okej städat några veckor nu.

För att få veckopeng måste han städa sitt rum varje lördag. Det fungerar oftast bra. Han har bra med förvaring och alla saker har sitt hem. Två trofast, hyllor ovanför skrivbord, bilar med förvaring och en bokhylla med lådor och böcker och en mindre hylla med smålådor.

Det underlättar städandet!

• lövet2

7 år? Jisses, nej! Ingen av ungarna har gjort det i den åldern. Ja, tagit undan sin egen tallrik efter viss påminnelse, och möjligen plockat i hop lite i sitt rum under övervakning, men inte mer än så. Det har blivit lite bättre år för år, tills de kommit i tonåren och plötsligt glömt alltihop.

• blomman 2

Tja...det är lite si och så med det. Hon KAN men oftast är det dagsformen som styr och det är väll så med henne som med oss vuxna att ibland orkar man bara inte. Men hon är väldigt ordningsam i det stora hela så jag ser rätt mycket mellan fingrarna,det viktigaste är att hon orkar med skolan och läxorna just nu.

• Carambolan

Vi har alltid gemensamt städpass på helgen när hela familjen städar. Ungarna får börja med sina rum för att sedan hjälpa till med annat. Det tycker jag funkar bra för det är svårare att smita undan eller säga "jag gör det sen" när alla andra också hjälps åt med städningen, och det hinner inte bli heeeelt fördjävligt från en vecka till nästa. Mellan städpassen bryr vi oss inte alls om hur deras egna rum ser ut, men från vardagsrummet ska leksaker och pyssel plockas undan på kvällen.

• Erizajo

Nej verkligen inte! Och min dotter är nio. Det är soptipp på hennes rum, snart blir det för mig att ta storstädning där inne och KASTA MASSOR

• Litet My

Inte äldsta men 5 åringen är född pedant, alltid ordning i hennes rum som hon fixat själv. Skulle tippa på att det håller i sig

• Duckan

Vår 9-åring plockar i ordning på sitt rum efter lagom mycket ryande, varit så i alla år. Inget sker utan att vi påtalar det. Inte ens tallriken hittar till diskbänken utan att vi säger till.

• Fru Ve

Mina barn som är 9 och 5 år städar bara på uppmaning. Rummet får de städa varje lördag och då får de veckopeng. Utöver det får de ha hur stökigt de vill därinne.

I övrigt påminner vi om det mesta tex att plocka undan disk efter sig och lägga smutskläder i tvätten. Märker att 9-åringen kommer ihåg mer och mer själv av sådant så det tar sig....

Svar på tråden Städar och håller era 7 åringar ordning?