• Anonym (Ärligt nyfiken)

Poängen att vara inskriven på arbetsförmedlingen med ingen a-kassa...finns den?

Jag har fått besked om att min period inte var aktuell och att jag inte har rätt till a-kassa på grund av detta.
    Vilket jag räknat med då jag varit hemma utan ersättning med mitt barn en längre tid. Helt frivilligt och medvetet val.
    Min fundering är ska jag vara inskriven på arbetsförmedlingen ändå eller är det helt utan poäng?
    Jobb kan man ju söka själv och det är väll i 9 fall av 10 vad folk gör söker jobben själv och inte bara med AF.
    Men tjänar jag något på att fortsätta att vara inskriven? Jag menar hålla på att göra rapporter med mera utan att få någon möjlig ersättning känns ju bara tidskrävande.
    Så kan någon bistå mig med klokskap så gör det.

• Svar på tråden Poängen att vara inskriven på arbetsförmedlingen med ingen a-kassa...finns den?
  • Erizajo

Jag skulle skippa om det inte var för a-kassan plastbacken kan du ju kolla ändå.

• Carambolan

Om du har SGI att skydda eller behöver söka försörjningsstöd ska du fortsätta vara inskriven, annars kvittar det.

Nix SGI är borta den med. Vi gjorde det valet när vi fick våran son att jag skulle vara hemma länge

Kan jag "ha rätt" till någon typ av hjälp? Eller är det mest för dom som sökt länge och inget fått?

Tackar för alla svar. 

• teaf

Självklart ska du vara inskriven även om alla måste själva ta sitt ansvar och söka jobb.
    Även om du inte får någon a-kassa så har du så småningom rätt till praktikplats, nystartsjobb, hjälp med sökning, ev kompetensutveckling etc.
    Du kanske har rätt till försörjningsstöd? Då kräver fk at du är inskriven på af och söker jobb.

teaf nu har jag (vet att jag har det mycket bra och är tacksam för det så ingen tror annat  inte behov av försörjningsstöd.
    Men kanske hjälp med utbildning om jag "kör fast". Så jag kan ju kanske vara kvar.

• Jennie med ie

Har ni behov av barnomsorg när du får jobb? Om du inte är inskriven kan du nekas omsorg under arbetslösheten eftersom du då inte räknas som aktivt arbetssökande och utan ordnad barnomsorg blir det ju svårt att få jobb när du får dem.

Vi har ju rätt till och är inne i allmänförskola så den biten är klar.

• Anonym (Beror på)

Om det är till hjälp för dig att vara inskriven eller ej beror helt på vad du vill ha för hjälp. Söka jobb kan du göra ändå.

Är du inskriven kan handläggarna matcha dig mot jobb som kommer in men som arbetsgivarna inte vill lägga ut på platsbanken. Fler jobb inom vissa områden än andra.

Sen finns det arbetsmarknadsutbildningar att ta del av som inskriven, praktikplats är ett annat alternativ.

Ok tack för alla svar!
    Får vara kvar då och söka seriöst och jobb som jag är intresserad av och verkligen vill få. Och blir det reprimand av af så kan jag ju ändå inte förlora ersättning p.g.a för lite aktivitet.
    Bara hoppas på chans till jobb då

• Jennie med ie
    Anonym (Ärligt nyfiken) skrev 2016-11-14 20:45:32 följande:

Vi har ju rätt till och är inne i allmänförskola så den biten är klar.

Beroende på hur platssystemet ser ut hos er är det inte säkert att ni har rätt till "vanlig" förskoleplats och vanliga vistelsetider så fort du får jobb om du har en allmän förskoleplats nu. Kolla upp så du vet bara.

Jo det har vi. Redan kollat och klart. 

Svar på tråden Poängen att vara inskriven på arbetsförmedlingen med ingen a-kassa...finns den?