Frågor till er som jobbar runt ballonger
Hej!
Så länge jag kan minnas har jag haft en fobi för ballonger, framförallt ballonger som smäller, men i förlängningen har jag haft ångest av att bara befinna mig i närheten av ballonger. När jag var i tio-årsåldern genomgick jag KBT med stor framgång och hade därefter inga större problem. Vartefter jag har blivit äldre har jag haft mindre naturlig kontakt med ballonger och rädslan har åter smugit sig på. Jag håller på att träna bort den igen, men märker att jag har en väldigt skev bild av ballonger. Jag tror att jag kraftigt överdriver hur lätt de smäller och hur ofta ballonger smäller i miljöer där de finns.
I min värld känns det som att det räcker att en hårt uppblåst ballong nuddar golvet för att smälla och att risken är typ 1/5 att en ballong ska smälla vid uppblåsning. Jag har också känslan av att jag är den enda som är rädd för ballonger och att alla andra tycker att det inte är mer läskigt eller uppseendeväckande med en smällande ballong än t.ex. plinget från en entreklocka. För att få en bättre uppfattning om verkligheten skulle jag vilja be er som befinner er runt ballonger ofta, framförallt er som jobbar i miljöer med mycket ballonger om hjälp med att svara på så många som möjligt av frågorna nedan. Om du inte jobbar med ballonger men ändå vill berätta dina tankar är det förstås också till stor hjälp!
1) På vilket sätt kommer du i kontakt med ballonger i jobbet?
2) Ingår det i dina eller dina kollegors arbetsuppgifter att blåsa upp eller smälla ballonger?
3) Om du blåser upp ballonger - hur ofta händer det att en smäller vid uppblåsningen?
4) Brukar du tänka på hur du blåser upp ballongerna, typ, lösa för att de ska vara tåliga eller extra hårt av något skäl?
5) Hur ofta hör du ballonger smälla på jobbet? Hur ofta sker det när du är oförberedd?
6) Vilka är de vanligaste orsakerna till att ballonger smäller på ditt jobb?
7) Om du jobbar någonstans där ballonger används som utsmyckning - hur gör du när det är dags att ta bort dem eller byta till nya?
8) Har du några särskilda tankar eller känslor inför att arbeta med ballonger? Blir du rädd eller något annat när de smäller?
9) Hur brukar kunder/gäster reagera när ballonger smäller? Brukar någon reagera på att det finns ballonger i sig?
10) Visste du om att det finns människor som har en fobi för ballonger? Har du någonsin tänkt på att ballongerna på ditt jobb kan vara skrämmande för vissa människor? Jag vill betona att jag inte tycker att mängden ballonger i miljön ska minska på grund av min rädsla, jag är i stor minoritet och det är upp till mig att träna bort rädslan, men jag är genuint nyfiken på hur känt det här är.
11) Är det något annat du vill berätta för mig om ballonger? Ju mer jag vet desto lättare är det att hantera rädslan!
Jag svarar naturligtvis också gärna på frågor, men vill bevara min anonymitet, fånigt nog tycker jag fortfarande att det är lite pinsamt.
Stort tack på hjälpen i förhand.