• mommylife

Pergotime slutar säljas

jojs skrev 2016-11-14 21:55:57 följande:

Jag har hört att pergotime ska sluta säljas i Sverige från 31/12 2016. Det är katastrof då jag tänkte påbörja behandling med pergotime i början på nästa år! Jag har en dotter sedan tidigare som det tog 3 år för oss att få, jag orkar inte kämpa 3 år för ett till barn, jag kommer gå sönder psykiskt. Är det någon som vet om det finns några alternativ till pergotime för oss som har svårt att få barn?

Pergotime upphör 31/12,, ersättningsmedicin kommer.
    Företaget som gör
    Pergotime anser att den är
    För dyr att tillverka./
    För lite cash in på den
  • mommylife
    Malin 845 skrev 2016-11-15 06:32:19 följande:

Ja jag skulle fått Pergotime nu men fick istället letrozol, och har precis avslutat min första kur :).
    Min barnmorska sa att letrozol inte har lika stor risk som Pergotime för att få mer än ett barn. Det har också visat sig vara mer framgångsrikt läkemedel än Pergotime :). Så tror det är minst lika bra!

Hej! Jag var hos gyn igår, frågade efter för och nackdelar men de olika preparaten, hon tyckte definitivt att jag skulle ta Pergotime så länge det finns och sen kommer en ersättningsmedicin... och att Pergotime är mer framgångsrikt för mängden men vissa passar letrozol bättre
  • mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-11 13:56:21 följande:

Jag skulle ha börjat med pergotime 5/1, men pga. att det är slut och jag tidigare provat letrozol utan resultat fick jag börja med FSH-stimulering med menopur.. skall på VUL 16/1 för att se hur det går..

Lycka till!

Har du fått detta via "vanlig" gyn eller har du gått till privatklinik?:)
  • mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-11 20:39:07 följande:

Ägglossningsstimulering med sprutor. Det är en blandning av LH och FSH (folicle stimulating hormone) i menopur. Så istället för att ta pergotime som lurar hypofysen att skapa hormon så tillför man genom sprutor. Man använder samma typ av sprutor vid IVF för att få så många ägg som möjligt.

En fråga :)
    Varför väljer man insemination?
    Min mans spermier är bra, jag har lätt PCO och försökt få till en trea i snart två år, vi ska snart köra på ivf.. varför gör man insemination ? Kan man inte bara ligga ? Förlåt mina dumma frågor men kostnaden för insemination är såklart lägre men ivf statistiskt känns tryggare, så därför
    Vill jag ta de direkt, men vill hemskt gärna lära mig hur du och gyn/läkare resonerar :)
  • mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-13 10:27:15 följande:
    Jag har fått menopur utskrivet av fertilitetsenheten. Insemination vet jag inget om, Jag antar att man använder det ofta om det är problem med samlivet eller mannen. typ.. Själv är insemination inget jag provat, vi ligger så mycket som möjligt runt ÄL istället. Spännande med IVF.
    Tack! Hur länge har ni försökt ?
    Jag kör trippelkur av Pergotime nu, nu jäklar
  • mommylife
    Orkide skrev 2017-01-14 23:22:07 följande:

Jag har försökt i två år i mars. Hur går era tankar efter all dess tid?

Hej fina orkidé
    Vi har pratat om ivf t sommaren, skönt.. men det kostar ju en del..
    Och iom vi pratar om detta mer nu så kan jag slappna av. Ska försöka själva under våren o sen se vart de leder
Svar på tråden Pergotime slutar säljas