Teckenspråk
Hej på er!
Jag behöver lite hjälp! Jag är 24 år, jobbar idag som arbetsterapeut inom verksamhet funktionsnedsättning (LSS) och ska troligtvis inom ganska snar framtid börja arbeta inom daglig verksamet. Jag stöter på personer inom verksamheten ganska ofta som kommunicerar med TSS, men också svenskt teckenspråk pga hörselnedsättningar eller/och andra funktionsnedsättningar. Jag har arbetat i kommunen i snart 1,5 år och har helt fastnat för detta med teckenspråk. Senaste 2-3 månaderna har jag varit helt uppslukad och vill mer än något annat lära mig att teckna. Dock arbetar jag 100 % och har inte möjlighet att hoppa på en utbildning av ekonomiska skäl och den tid det kräver. Kommunen har heller inte möjlighet att skicka iväg mig på en dyr kurs/utbildning. Därför har jag fått lära mig mycket på egen hand, men nu står det stilla. I dagsläget tycker jag ändå att jag kan en del (presentera mig, siffror, handalfabetet, många teckenord osv.) Jag har sökt runt på internet, allt från kvällskurser/distansutbildningar till appar/filmer/vidoes/bloggar m.m. för att ta mig vidare. Det jag undrar är hur jag hittar en bra strategi/ett bra upplägg för att faktiskt utveckla detta så att det inte bara rinner ut i sanden!
Vad rekomenderar ni som kan/lärt er teckna att fortsätta med? Jag förstår ju självklart att det lättaste/bästa är att lära sig om man tecknar/övar med någon annan person eller går en utbildning. Finns det någon av er där ute som vill hjälpa mig? Kanske kan någon som tecknar hjälpa mig att ta mig vidare i denna fantastiska nya språkvärld...? Tips på lättare videos eller filmer när man också övar på att avläsa andra? Svåraste för mig är själva uppbyggnaden/grammatiken av språket.
Tusen tack på förhand!