• Fruktolina

Vad är det här? * Bild*

Det började med två prickar jämte nageln på stortån. Därefter fick jag en stor blåsa med vit prick inuti som nu är röd och blåsan har försvunnit. Men det är fortfarande kvar på stortån efter 1 mån.

Någon som kanske vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad är det här? * Bild*
  • Påven Johanna II

Tycker det ser ut som nageltrång. Vad har du gjort med nageln? River du av den i stället för att klippa den? Den är på tok för långt ned.

• Anonym (qwerty)

Nageltrång.
    Sluta pilla på naglarna! Du har fått det pga det och eventuellt för tighta skor.

• Fruktolina

Jag klipper alltid mina naglar och av någon anledning kan jag klippa ned så långt jag kan. Har fått liknande symptom på samma stortå fast på andra sidan av nageln, vet inte om nageltrång kan orsaka på båda sidorna eller bara på ena?

Något tips som du kan dela med dig om hur jag ska "bota" det?

• Fia 28
    Fruktolina skrev 2016-11-15 15:43:24 följande:

Jag klipper alltid mina naglar och av någon anledning kan jag klippa ned så långt jag kan. Har fått liknande symptom på samma stortå fast på andra sidan av nageln, vet inte om nageltrång kan orsaka på båda sidorna eller bara på ena?

Något tips som du kan dela med dig om hur jag ska "bota" det?

Nageltrång kan man ha på båda sidorna, men vanligast är ytterst (tryck från utsidan). Nagelkanten ska absolut inte klippas ner sådär, utan den ska gå så rakt som möjligt. 
    Ser ut som du har nån sko som trycker på.
  • Påven Johanna II

Fotbad, alsolsprit, bra skor och viktigast av allt - låt bli att klippa nageln så långt ner. Den ska klippas rakt av och hållas betydligt längre än vad du klippt din.

Nageltrång kan du förstås få på båda sidor av tån.

• Maddi

De kan också vara ppp, pustilosis palmo plantaris. De yttrar sig på händer och fötter. Mycket besvärligt om de senare blir på större delen av händer och fötter.

Svar på tråden Vad är det här? * Bild*