• Anonym (z)

Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?

Jag och min man ska ha en ganska stor fest på nyår och tänkte köra barnfritt så man kan passa på att festa i lyx nu innan de flesta skaffar barn (vilket sannolikt kommer ske inom ett par år för många av våra vänner).

Vi föreställer oss att de som har barn dels har svårt att få barnvakt och framförallt inte vill lämna bort barn (i 2-års-åldern) just på nyår, och har därför inte bjudit de två par i vår umgängeskrest som redan har barn då vi kände att det skulle uppfattas mest otrevligt med en barnfri inbjudan till folk med barn just på nyår. Nu när vi bjudit in alla andra så börjar jag dock undra om det är rätt tänkt =/ Bör vi bjuda in dem med barn som alla andra och låta dem (sannolikt misstänker jag) tacka nej istället? Vad säger ni som har små barn?

Det handlar om personer som vi umngås med relativt regelbundet och vi bjuder varandra på fördelsedagsfester och liknande. Det ena paret var på vårt bröllop och vi på deras (det andra är inte gifta och vi hade inte börjat umngås så mycket när vi gifte oss). Vi har dock aldrig firat nyår tillsammans med några av dem och inte heller varit bjudna när de ordnat nyårs-grejer hemma hos sig tidigare (då har det handlat om middagar för 2-3 par så det är inte något vi tagit illa upp för eller på något sätt vill "ge igen" för eller så). Det är folk ur olika umgängeskretser så det är inte så att alla deras vänner är bjudna på vår fest.

Så svårt detta, hur ska man tänka?

• Svar på tråden Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?
  • Duckan

Just nyår som du säger, är knivigt för många med barnvakt.
    Jag skulle nog skicka en inbjudan ändå och om de tackar nej så förstår ni ju helt och fullt. Ingen skada skedd.

• Anonym (Jag)

Jag hade nog blivit lite sårad om jag inte fick någon inbjudan, om det va en nära vän och alla andra vänner blev inbjudna, även om jag ändå hade tackat nej.

• Aniiee

Nej, du tänkte helt fel där. Det finns få saker som är värre i sociala sammanhang, även i vuxen ålder, att vara den enda (två...) som inte blir bjuden. ÄVEN om de skulle säga nej pga omständigheterna, och ÄVEN om ni VET MED SÄKERHET att de skulle säga nej, så bjud in. Visa att de är välkomna om de vill och kan. 

Allt annat är mobbingfasoner i min värld.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • viseversa

klart man bjuder ändå. Jag som själv har barn blir faktiskt ledsen att inte ens bli tillfrågad av mina barnfria vänner när dom har fest. För även om jag kanske måste tacka nej så känns det bra att jag ändå var välkommen om jag skulle hitta en barnvakt. Att inte bjuda alls känns inte okej enligt mig. Speciellt inte om det är nära vänner.

• Anonym (S)

Bjud in, ge de i alla fall en chans att kunna tacka ja :) Även om de inte kan tror jag att de uppskattar en inbjudan.

• Anonym (z)

Att kalla det mobbing känns ju helt taget ur luften! Det är ju inte så att vi bjudit in alla vi känner (det skulle vi aldrig få plats med hemma) så det finns många personer som vi umngås med som inte är bjudna. Just dessa två par hade vi dock med stor sannolikhet bjudit från början om de inte hade barn, men det är inte så att det är uppenbart för någon var gränsen i hur nära vänner som blivit bjudna och inte går. Vi har flera olika ungängeskretsar så det handlar inte om ett tight gäng där alla utom två par blivit bjudna utan det kommer vara en hel del personer som aldrig ens träffat varandra på plats. 

• Monchichier
    Jag säger som såhär: Skippa tänket med att det absolut måste vara barnfritt. Det kommer det ju vara naturligt i alla fall eftersom inga av gästerna har barn. Alla utom två då, för du ska bjuda in dem enligt mitt tycke.
    Skulle de här två gästerna tacka ja så acceptera att de kommer med barn. OM de kommer så kommer de med största sannolikhet dra direkt efter tolvslaget i alla fall för att låta de utmattade barnen sova i sina egna sängar. 

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att dra med barnen på en stor nyårsfest, ifall jag visste att det är skötsamma vuxna som samlas för att umgås. Vet jag däremot att det kommer bli värsta utflippade sjöslaget, då föredrar jag att hålla barnen så långt borta från det som möjligt.

Så min åsikt är: Bjud de två gästerna och några barn på festen är inte hela världen
  • Anonym (z)
    viseversa skrev 2016-11-15 16:33:36 följande:

klart man bjuder ändå. Jag som själv har barn blir faktiskt ledsen att inte ens bli tillfrågad av mina barnfria vänner när dom har fest. För även om jag kanske måste tacka nej så känns det bra att jag ändå var välkommen om jag skulle hitta en barnvakt. Att inte bjuda alls känns inte okej enligt mig. Speciellt inte om det är nära vänner.

Tänker du likadant just på speciella tillfällen som nyår? Egentligen tänker jag själv att det borde vara så, så kanske är vi bara skraja efter vårt barnfria bröllop där vi blev utskällda av flera släktingar som tyckte att om vi inte "ville ha med deras barn att göra" så kunde vi åtminstånde visa hänsyn och inte "trycka upp det i ansiktet på dem genom att skicka en inbjudan".
  • Anonym (z)
    Monchichier skrev 2016-11-15 16:45:04 följande:
    Jag säger som såhär: Skippa tänket med att det absolut måste vara barnfritt. Det kommer det ju vara naturligt i alla fall eftersom inga av gästerna har barn. Alla utom två då, för du ska bjuda in dem enligt mitt tycke.
    Skulle de här två gästerna tacka ja så acceptera att de kommer med barn. OM de kommer så kommer de med största sannolikhet dra direkt efter tolvslaget i alla fall för att låta de utmattade barnen sova i sina egna sängar. 

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att dra med barnen på en stor nyårsfest, ifall jag visste att det är skötsamma vuxna som samlas för att umgås. Vet jag däremot att det kommer bli värsta utflippade sjöslaget, då föredrar jag att hålla barnen så långt borta från det som möjligt.

Så min åsikt är: Bjud de två gästerna och några barn på festen är inte hela världen
    Att tillåta barn är inte ett alternativ då vi vill kunna äta caterad fin-middag utan kladdande barn vid bordet.
  • Aniiee
    Anonym (z) skrev 2016-11-15 16:41:20 följande:

Att kalla det mobbing känns ju helt taget ur luften! Det är ju inte så att vi bjudit in alla vi känner (det skulle vi aldrig få plats med hemma) så det finns många personer som vi umngås med som inte är bjudna. Just dessa två par hade vi dock med stor sannolikhet bjudit från början om de inte hade barn, men det är inte så att det är uppenbart för någon var gränsen i hur nära vänner som blivit bjudna och inte går. Vi har flera olika ungängeskretsar så det handlar inte om ett tight gäng där alla utom två par blivit bjudna utan det kommer vara en hel del personer som aldrig ens träffat varandra på plats. 

Jag sa inte att det var mobbing, jag sa att det var mobbingFASONER. Inte riktigt samma sak. 

Ni hade bjudit in dessa personer om de inte hade haft barn. Du skriver det själv. Så... diskriminering? Är det ok? Att diskriminera folk som har barn? (Ja, jag drar det till sin spets här). 

Självklart bjuder man dem man vill bjuda, oavsätt livssituation, och låter dem tacka ja eller nej, och låta dem avgöra om de kan lösa problemet som livssituationen ställer till, med eller utan hjälp från inbjudaren.

Att avstå från att bjuda någon man vill bjuda för att de har barn, är homosexuella, faster agda inte tycker om dem eller de älskar katter är förkastligt, och just mobbingfasoner. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Barnfri fest på nyår - hur ska man göra med inbjudningar?