Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Tror ni att rökare lever kortare än andra ?

Farfallos skrev 2016-11-16 16:15:28 följande:
    Nu blev det om möjligt ännu dummare! Det du efterfrågar är ju enormt ointressant så länge vi inte kan se in i framtiden och med säkerhet kan säga hur länge en specifik person skulle leva. Så länge vi inte kan det så får vi nöja oss med att titta på helheten.

Rökare som vill förminska risken med rökning brukar påtala att det finns någon rökare som blivit 92 år gammal. Det som dessa IQ-befriade människor inte tänker på då är att på varje sådan gammal rökare så går det två rökare som dog vid 59 års ålder av sin rökning. Snittet för rökare är nämligen 70 år, och då blir det så här.

Så till dessa korkade personer så brukar jag säga: Ja, fortsätt du att röka, för det finns en chans att du ändå blir 92, men risken är dubbelt så stor att du dör vid 59. 
    Dessutom kanske den där 92-åringen hade mått bättre, haft betydligt bättre livskvalitet och till och med levt ännu längre om hen inte rökt. Det vet man inte heller något om eftersom mänskan är död och begraven. 
  • Dementoria
    Stårschan skrev 2016-11-17 10:17:48 följande:
    Nja, sen är det ju lätt att använda pekpinne och berätta för andra vad "bättre livskvalitet" innebär. För många rökare är ju just rökningen något som förhöjer livskvaliteten - subjektivt sett.
    Ja alltså, jag syftet då naturligtvis på rökrelaterade åkommor. Såsom KOL. Eller bara problem med andning och blodcirkulation. Sådant den i denna tråden påhittade 92-åringen kanske drogs med och mådde en aning dåligt av.
  • Dementoria
    klyban skrev 2016-11-18 10:28:06 följande:

"Forskaren" far ju inte direkt med en tydlig osanning, dock motsätter jag mig 100%, då det är uppenbart att en del inte får negativa effekter av cigg.
    Men räkna dessa få och inbilla mig sig man ska tillhöra dom, så är man rätt naiv.

Hur är det "uppenbart"? Eftersom vi aldrig vet hur samma person levt, sett ut och mått utan cigaretter är det fullkomligt omöjligt att se något alls som "uppenbart".
  • Dementoria
    klyban skrev 2016-11-18 12:06:21 följande:
    Fortsätt och inbilla dig det.
    Skämtar du eller? Det här med att resa i tiden och göra om saker är annars något du kan bli väldigt rik på. Coolt.
Svar på tråden Tror ni att rökare lever kortare än andra ?