Lesbisk mamma
Vilken jobbig situation du och hela din familj går igenom. Jag är själv utbildad inom psykiatri och tror verkligen att ni alla skulle ha stor hjälp av att prata med någon professionell. Du har uppenbarligen många frågor och funderingar och jag tror säkert att du skulle kunna få hjälp av ex. skolkurator, rfsl, bup eller liknande.
Sedan verkar du vara en intelligent tjej och jag hoppas att du förstår att de som skriver nedsättande saker om din mamma utifrån hennes sexualitet eller psykiska hälsa endast är ute efter att provocera i tråden och inte bryr sig ett dugg om dig.
Angående din mammas akutinläggning så förstår jag att detta är väldigt upprörande och att du vill ha svar på vad som hände. Det finns flera anledningar till att lägga in någon akut på psykiatrisk mottagning. Det behöver inte handla om depression eller självmordstankar. Det finns ett flertal psykiska sjukdomar som kan triggas igång av en livskris så som den din mamma befinner sig i på grund av familjesituationen just nu. Många psykiska sjukdomar som utlöses akut (som man aldrig känt av tidigare) sker på ett biologiskt plan och har att göra med hjärnkemi. Det är alltså inte någons fel och inget man kan styra över själv.
Mitt råd är att ta det lugnt, visa för din mamma att du finns där för henne just nu utan att ställa några krav på henne. Om du verkligen vill veta varför hon blev inlagd kan du be henne att förklara detta när hon mår bättre. Det bästa hade varit om ni hade någon med er för att hjälpa till, ex. en psykolog eller en sjuksköterska.
Ta hand om dig, ta en dag i taget. Det starkaste du kan göra är att stå vid din familjs sida, även om de för tillfället inte står vid varandras!