Kan allergi mot penicillin växa bort?
Hej,
När jag var barn för många år sedan, fick jag allergiska reaktioner mot kåvepenin. Då gick det inte att testa med blodprov, vilket man kan göra idag, utan hela mitt liv har jag sedan fått andra mediciner när jag varit sjuk eftersom jag alltid "vetat" att jag är allergisk.
Av olika skäl och för att jag sällan är sjuk så har jag fortfarande inte testat men nu har familjen varit hos läkare idag och gjort halsprov och tydligen så har vi streptokocker hemma. Härligt!
Läkaren ville att vi alla skulle äta penicillin samtidigt så att inte det här blir något som bara går runt hemma, därför skrev hen ut en kur även till mig. Dock missade min man att säga att jag är allergisk så jag fick också kåvepenin.
Min fråga är om det är värt att testa ändå? Liksom alla andra allergier man kan ha så finns väl alltid en chans att man inte är allergisk/känslig längre, att det växt bort?
Det som hände förra gången var att jag fick nässelutslag över hela kroppen så jag tänker att vad är det värsta som kan hända? Får jag en reaktion så får jag väl helt enkelt bara be om en annan medicin?