• Anonym (Siri)

Kan allergi mot penicillin växa bort?

Hej,
    När jag var barn för många år sedan, fick jag allergiska reaktioner mot kåvepenin. Då gick det inte att testa med blodprov, vilket man kan göra idag, utan hela mitt liv har jag sedan fått andra mediciner när jag varit sjuk eftersom jag alltid "vetat" att jag är allergisk.
    Av olika skäl och för att jag sällan är sjuk så har jag fortfarande inte testat men nu har familjen varit hos läkare idag och gjort halsprov och tydligen så har vi streptokocker hemma. Härligt!
    Läkaren ville att vi alla skulle äta penicillin samtidigt så att inte det här blir något som bara går runt hemma, därför skrev hen ut en kur även till mig. Dock missade min man att säga att jag är allergisk så jag fick också kåvepenin.

Min fråga är om det är värt att testa ändå? Liksom alla andra allergier man kan ha så finns väl alltid en chans att man inte är allergisk/känslig längre, att det växt bort?

Det som hände förra gången var att jag fick nässelutslag över hela kroppen så jag tänker att vad är det värsta som kan hända? Får jag en reaktion så får jag väl helt enkelt bara be om en annan medicin?

• Svar på tråden Kan allergi mot penicillin växa bort?
  • Fia 28

Tror inte allergi mot penicillin växer bort. Det är mer troligt du får värre reaktion för varje gång du tar det.

• Anonym (Siri)
    Fia 28 skrev 2016-11-16 12:29:20 följande:

Tror inte allergi mot penicillin växer bort. Det är mer troligt du får värre reaktion för varje gång du tar det.

Aj då, det var ju precis vad jag inte ville höra. Så typiskt att det blev fel så att man måste ha kontakt med vårdcentralen igen nu när det gick så smidigt allting. Men jättetack för ditt svar!!
  • Långbenopluto

Men om du är allergisk mot pencillin så ska det vara en stor varning i din journal som aldrig plockas bort. Så då har det blivit nåt knas i din journal.

• Anonym (Siri)
    Scalaren skrev 2016-11-16 12:47:10 följande:

Men om du är allergisk mot pencillin så ska det vara en stor varning i din journal som aldrig plockas bort. Så då har det blivit nåt knas i din journal.

Tyvärr funkar inte husläkarsystemet något bra här. Tveksam till om något journalförs överhuvudtaget och man träffar i princip aldrig samma läkare.

Jag är sällan sjuk och har inte listat om mig, däremot har både man och barn gjort det så den läkaren som skrev ut medicinen nu är på en annan mottagning. Jag har givetvis tänkt lista mig där jag också men jag har inte haft behov av att söka upp läkare på länge så det har inte blivit av.

• Anonym (me)

journal måste finnas så kolla upp det är du snäll.
    jag är allergisk mot penicillin med och jag får svår andnöd och hela kroppen svullnar upp, detta hände mig när jag var liten. Nu finns det läkare som inte ens ger mina barn kåvepenin pga av min allergi. så ring och be dom skriva ut ett nytt recept på annan medicin till dig. 

• Anonym (Siri)
    Anonym (me) skrev 2016-11-16 13:31:51 följande:

journal måste finnas så kolla upp det är du snäll.
    jag är allergisk mot penicillin med och jag får svår andnöd och hela kroppen svullnar upp, detta hände mig när jag var liten. Nu finns det läkare som inte ens ger mina barn kåvepenin pga av min allergi. så ring och be dom skriva ut ett nytt recept på annan medicin till dig. 

Jag får göra det! Jag är dock tveksam eftersom jag varje gång (de fåtal gånger jag i vuxen ålder har behövt) har fått påpeka att jag haft reaktioner på penicillin förut.
  • Nyfikna72

Fast det är skillnad på allergi och att reagera lite grann på nånting. Jag kan också bli lite rödflammig och få nån vansinnig klåda ihop med en kur men jag skulle ju inte kalla mig för allergisk för det och helt avstå.

• Anonym (Siri)
    Nyfikna72 skrev 2016-11-16 14:39:44 följande:

Fast det är skillnad på allergi och att reagera lite grann på nånting. Jag kan också bli lite rödflammig och få nån vansinnig klåda ihop med en kur men jag skulle ju inte kalla mig för allergisk för det och helt avstå.

Nej så tänker jag också. Jag var ju ett barn när den här starka reaktionen kom och jag ska inte säga att jag minns den. Utan det är ju mina föräldrar som haft koll på det och sen bara sagt att jag inte ska ha penicillin pga allergi så jag har kört på i det spåret.
    Därför borde jag givetvis ha gjort ett blodprov och testat.....
  • linnéa001

Jag reagerade på penicillin när jag var barn och har tagit kåvepenin som vuxen så för mig växte det bort. Fast det var kanske ingen allergi utan mer en reaktion. 

Det har varit samma för mig, att mina föräldrar under min barndom sagt att jag inte ska ha penicillin, men jag fick som sagt kåvepenin för några år sedan och det gick bra, ingen reaktion alls.

• Nyfikna72

Att reagera på saker som barn är inget konstigt alls och helt normalt. Tyvärr är det ju många föräldrar som spelar läkare själva och helt börjar avstå vissa saker helt i onödan.

Svar på tråden Kan allergi mot penicillin växa bort?