• Äldre 16 Nov 18:08
    6228 visningar
    20 svar
    20
    6228

    syskonvagn

    Behöver tips och tankar från er som har fått två barn med ca två års mellanrum. Vilken vagnlösning har varit den bästa för er? Vagnar där syskonen sitter bredvid varandra eller framför varandra eller någon annan lösning? Vill helst hitta en så smidig lösning som möjligt då vi bor i stan. Tacksam för alla svar!!

  • Svar på tråden syskonvagn
  • Äldre 16 Nov 20:57
    #3

    Tack för svaren. Den är absolut en kandidat. Hur lätt/svår är den att ändra från dubbel till enkel och vice versa? Vi har inte möjlighet att ha vagnen i lägenheten utan endast i trapphuset. Är den väldigt bred?

  • Äldre 16 Nov 21:51
    #8
    ebe91 skrev 2016-11-16 20:59:03 följande:

    Vi har en bugaboo donkey duo, barnen är 4,5månad och 20 månader. Är inte ett jättestort fan av den, visst den funkar men den är väldigt tung och besvärlig o ha o göra med. (Men vilken syskonvagn är inte det iofs...). Liggdelen är ganska smal, så nu vintertid funkar den inte längre (iaf inte med åkpåse vilket jag gillar). Sen ville jag gärna ha den lilla ganska högt upp i liggdelen, men då var det som att den blev tung upptill så hon låg typ "upp och ner", alltså med huvudet i nedförsbacke. Och drog man ner henne så hon låg plant så såg man henne inte... sittdelen är ju också ganska liten, men funkar än iaf till den stora men då är han ju bara 20 månader. Vagnen jag framförallt jämför med är en emmaljunga edge, men det är ju en annan typ av vagn (förutom att det är en singel). Skulle kalla donkeyn en stadsvagn och ingen jag går långa promenader efter en grusväg med... tror vi kommer sälja syskonvagnen till våren/sommaren. Har köpt en ståbräda med sits istället som jag tror mer på... den kan jag fästa både på emmaljungan och på våran brio smile.


    Tack för svaret! Åh så svårt det är! Går ju inga jättepromenader iofs men vill ju att det ska vara smidigt. Ståbräda hade ju varit det bästa men min tjej är i en ganska...hmm...bestämd period just nu om man säger så. Är inte säker på att hon skulle ställa upp på att använda den... känner förresten igen dig från mars-15-tråden. Visst har tiden rusat iväg!
  • Äldre 16 Nov 21:53
    #9

    Är det någon som har provat Mountain buggy duet?

  • Äldre 17 Nov 22:59
    #12
    stellie skrev 2016-11-17 22:44:23 följande:

    Baby jogger city mini double gt har vi haft i fyra år nu och jag älskar den. Vi har 16 mån mellan barnen och vi insåg att duovagn med en fram o en bak/under som vi hade var helt värdelös för barnen som knappt fick plats. Köpte istället denna och den är verkligen helt fantastisk. Barnen sitter skönt fortfarande vid 4 och 5,5 års ålder. Vi har en enkelvagn med ståbräda också men det är vansinnigt obekvämt att köra en vagn med ståbräda längre än typ 50 meter. Och korta sträckor går de förstås numera. Mitt tips är att i första hand tänka på barnens komfort. Vagnarna går att fälla ihop om man har svårt att få plats. Flera jag känner har inte kunnat använda donkeyn till barnen när de blir lite större (om det är rätt mellan barnen framför allt).


    Tack för svaret och tack för tankarna om ståbräda. Ska ta mig en titt även på baby joggern. Toppen med lite fler alternativ. Men som jag förstår det har ni haft en vagn med barnen bak/under varandra. Hur upplevde du tyngden på vagnen när de satt så jämfört med nu när de sitter bredvid varandra? Är det ens möjligt att ta sig ner för något trappsteg med en syskonvagn med barnen i?
    Om det är möjligt - vilken typ av vagn gjorde det momentet lättast? Är egentligen inte superförtjust i vagnar där en sitter bakom/under - ser så tråkigt ut för den som hamnar längst bak, men måste hitta hyfsat smidig vagn.
  • Äldre 23 Nov 22:24
    #15
    stellie skrev 2016-11-23 12:46:05 följande:

    Tyngden totalt är nog densamma men det är besvärligare att svänga duovagnen (en fram en bak/under) eftersom den blir lång. Trappsteg tror jag knappt går. Med dubbelvagn går det kanske något/några steg men det är ju rätt tungt så fort de kommit upp från spädbarnsåldern. Men sen kan de ju hoppa ur när man kommer till en trappa. Nej det är inte kul för bakombarnet och sitsarna är små så risken är att ni står utan vagn för den stora inom kort (om ni inte har små barn- våra är långa). För oss som haft tätt mellan barnen har det varit jätteskönt att inte behöva tjafsa med en tre/fyra/femåring om att hen måste gå eller åka bräda (med den stress till och från förskola etc man har i vardagen) utan istället köra båda i dubbeln.


    Tack för ditt svar! Nu har jag utan tvekan bestämt mig för att det i alla fall blir en vagn där de sitter i bredd! Tusen tack!
Svar på tråden syskonvagn