Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Dehär med cykelhjälm och tonåringar.

Jag arbetar med människor med traumatiska hjärnskador och har sett människor som blivit påkörda eller liknande och fått rejäla smällar på huvudet. Det är ingen vacker syn. Rehabiliteringen kan vara lång och det är sällan man blir som förr. Kognitiva konsekvenser är vanligt. Vilken otrolig lycka att din dotter hade hjälm!!!

Jag hade helt enkelt sagt att har du inte hjälm så ska du heller inte cykla. Tyvärr måste de ju ta sig till skolan, men tryck på det där med hjälm. Cykla till kompisar kan de glömma om de inte har hjälm. Likaså träning. Sommar som vinter. Det är en så otroligt billig livförsäkring! Jag hade satt hårt mot hårt. Men du måste vara förebild, så även föräldrar måste alltid ha cykelhjälm i så fall.

Det är jättebra att de cyklar försiktigt. Men ute på landet kan vissa köra som galningar, och inte alltid är de nyktra heller. Är det grusväg och en bil får sladd så kan de råka riktigt illa ut.

• Birgitta02
    Noran skrev 2016-11-17 11:24:35 följande:
    Jag hade låtit dom cykla utan hjälm när dom är över 15. (Jag har själv inte hjälm) Men som du säger, på vintern skulle det egentligen vara bra. Speciellt om det är halt eller regnigt. 
    Varför skulle du låtit dom göra det? Huvudet är lika skört när de är 16 som när de är 14. Borde vara lag på cykelhjälm för alla.
Svar på tråden Dehär med cykelhjälm och tonåringar.