Magont hos för tidigt född baby
Min son är 7 veckor gammal men föddes vecka 32+4. Han var dock väldigt stor, 2400g och 45 cm. Tyvärr kan jag inte amma pga medicinska skäl så han har fått ersättning sedan dag ett på neonatal. De första veckorna fick han ersättning anpassat för prematurbarn, sedan testade vi NAN PRO 1 men han blev förstoppad så vi gick över till NAN HA. Det fungerade fantastiskt bra i ett par veckor men sedan började han få kramper och magont. Vi provade Minifom och det blev lite bättre men sedan blev han förstoppad igen och slutade prutta nästan helt. Slutade med Minifom men magen kom inte igång. Bor utomlands och här rekommenderar de inte laktulos vid förstoppning, utan ger glycerinsuppar.
Vi körde på med NAN HA och gav suppar så att han kunde bajsa men magont och kramperna blev bara värre. Var hos läkare för några dagar sedan och hon rekommenderade en ny sorts NAN ersättning som inte finns i Sverige - NAN Triple comfort speciellt för barn med magproblem och förstoppning. Har använt i 2 dygn nu men ingen skillnad ännu.
Han skriker inte vid en viss tidpunkt varje dygn, utan får lite kramper precis efter flaskan, men de brukar de med sig ganska snabbt. Sedan somnar han oftast men vaknar ca 2 timmar senare utav magont.
Han skriker inte så ofta i högan sky men andas häftigt, liksom hyperventilerar och ibland bara genom näsan, som ngn som verkligen kämpar mot smärtan. Om jag bär honom upprätt trycker han sina små fötter in i min mage, slänger sin kropp bakåt och krystar och
blir stel som en pinne. Snyftar, gråter och krystar och tar i. Det gör så ont i mig att se hur ont han har! :(
Han äter med 3-4 timmars mellanrum, men mest 3 timmar emellan. Försöker utöka tiden emellan men det är som om han har en matklocka, och han vaknar strax innan det gått 3 timmar.
Har testat pysventil utan resultat vilket jag tycker är konstigt. Trodde att det var gaser som han försökte klämma ut? Testade Gripe Water igår och det fungerar bra än så länge - han får fortfarande kramper men inte lika länge och somnar oftast direkt efter matning. Dock kan man bara ge Gripe water 5ml x 6 ggr per dygn - jag matar ju 7-8 ggr i och med att han äter nästan var tredje timme. När jag inte gett Gripe water i samband med matning får han väldigt ont efteråt.
Jag är ensam just nu eftersom min man var tvungen att åka hem t Sverige och jobba och det har varit en del nätter med bara 2-3 timmars sömn uppdelat på 2-3 tillfällen.
Är det ngn som har ngt tips på vad jag kan göra för att underlätta för min son - jag har läst varenda tråd här på forumet med fantastiska tips men kanske är det ngn med för tidigt född baby som har ngt grymt tips? Vill inte hålla på att byta ersättning hela tiden men blir smått desperat! :(
Jag har Dr Brown flaskor, Sempers magdroppar och matar honom hyfsat upprätt och rapar honom alltid efteråt, även om det tar 30-40 minuter på natten. Han äter alltid bra, och har blivit en riktig tjockis som väger 4300g! :)
Tacksam för tips!