• Emmapemma2016

Magont hos för tidigt född baby

Min son är 7 veckor gammal men föddes vecka 32+4. Han var dock väldigt stor, 2400g och 45 cm. Tyvärr kan jag inte amma pga medicinska skäl så han har fått ersättning sedan dag ett på neonatal. De första veckorna fick han ersättning anpassat för prematurbarn, sedan testade vi NAN PRO 1 men han blev förstoppad så vi gick över till NAN HA. Det fungerade fantastiskt bra i ett par veckor men sedan började han få kramper och magont. Vi provade Minifom och det blev lite bättre men sedan blev han förstoppad igen och slutade prutta nästan helt. Slutade med Minifom men magen kom inte igång. Bor utomlands och här rekommenderar de inte laktulos vid förstoppning, utan ger glycerinsuppar.

Vi körde på med NAN HA och gav suppar så att han kunde bajsa men magont och kramperna blev bara värre. Var hos läkare för några dagar sedan och hon rekommenderade en ny sorts NAN ersättning som inte finns i Sverige - NAN Triple comfort speciellt för barn med magproblem och förstoppning. Har använt i 2 dygn nu men ingen skillnad ännu.

Han skriker inte vid en viss tidpunkt varje dygn, utan får lite kramper precis efter flaskan, men de brukar de med sig ganska snabbt. Sedan somnar han oftast men vaknar ca 2 timmar senare utav magont.

Han skriker inte så ofta i högan sky men andas häftigt, liksom hyperventilerar och ibland bara genom näsan, som ngn som verkligen kämpar mot smärtan. Om jag bär honom upprätt trycker han sina små fötter in i min mage, slänger sin kropp bakåt och krystar och

blir stel som en pinne. Snyftar, gråter och krystar och tar i. Det gör så ont i mig att se hur ont han har! :(

Han äter med 3-4 timmars mellanrum, men mest 3 timmar emellan. Försöker utöka tiden emellan men det är som om han har en matklocka, och han vaknar strax innan det gått 3 timmar.

Har testat pysventil utan resultat vilket jag tycker är konstigt. Trodde att det var gaser som han försökte klämma ut? Testade Gripe Water igår och det fungerar bra än så länge - han får fortfarande kramper men inte lika länge och somnar oftast direkt efter matning. Dock kan man bara ge Gripe water 5ml x 6 ggr per dygn - jag matar ju 7-8 ggr i och med att han äter nästan var tredje timme. När jag inte gett Gripe water i samband med matning får han väldigt ont efteråt.

Jag är ensam just nu eftersom min man var tvungen att åka hem t Sverige och jobba och det har varit en del nätter med bara 2-3 timmars sömn uppdelat på 2-3 tillfällen.

Är det ngn som har ngt tips på vad jag kan göra för att underlätta för min son - jag har läst varenda tråd här på forumet med fantastiska tips men kanske är det ngn med för tidigt född baby som har ngt grymt tips? Vill inte hålla på att byta ersättning hela tiden men blir smått desperat! :(

Jag har Dr Brown flaskor, Sempers magdroppar och matar honom hyfsat upprätt och rapar honom alltid efteråt, även om det tar 30-40 minuter på natten. Han äter alltid bra, och har blivit en riktig tjockis som väger 4300g! :)

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Magont hos för tidigt född baby
  • Februari16

Stackars liten Nu vet jag inget om triple comfort men har ni provat mjölkfri ersättning? Det kan ju vara så att han inte tål "vanlig" ersättning. Kolikmassage? Bärsjal/sele? Även om han är 7 veckor gammal så skulle han ju knappt varit född än så det kan ju vara så att tarmen fortfarande är omogen och det är därför som han har svårt att sköta magen.

• Miriami

Har ni provat bifibaby plus kolicin?

Resulax är bra vid behov. Lactulos brukar hjälpa. 3-5ml dagligen.

• Emmapemma2016

Tack för tips! Nej, vi har inte testat mjölkfri ersättning men har ju sett att det finns t ex Nutramigen på Apoteket hemma i Sverige. Kanske ska be ngn köpa med sig från Sverige, alternativt se om det finns ngt liknande här. Har ju prövat fyra olika ersättningar så tycker lite synd om min lille kille som blir en försökskanin. Men såklart viktigt att se vad som passar honom. Får googla lite på mjölkallergi... tack! :)

• Emmapemma2016

Bifibaby hade jag inte hört talas om, tack för tipset. Vår läkare här på Neonatalen vill inte att vi ger laktulos eftersom att hon menar att många bebisar får problem i magen utav den, de rekommenderar hellre suppar som gör att det kommer ut. Ska kolla upp dina andra tips också - tack snälla! :)

• Meowbaby

Ang pysventilen, har du testat att först ge massage och cykla med benen och sedan använda Windi? Funkar bra på min tjej, som att man måste aktivera magen för att gaserna ska komma nedåt om du förstår vad jag menar.

• Raggsockan

Vi hade en med mycket magproblem och gallskrek dagligen i 3 månader. De vi testade (som kanske kan ge dig tips) var:

- byta d-droppar till vattenbaserade

- mjölkfri ersättning (funka icke)

- lactulos för hård mage. Gav till dottern va 9 månader. Var enda som hjälpte mot hårda magen, enligt barnläkaren vi pratade med kunde vi ge upp till 5ml/dag utan egentlig läkarkontakt. Och de va så liten dos enligt henne så de ej skulle strula till med gaser som är vanligt hos tex vuxna.

- magmassage - finns på 1177 film.

- varma bad , lättade magontet litegrann men inte mycket.

- magdroppar - goda bakterier

Har även nu i efterhand hört många som rekommenderar kolicin (finns på apotek här) varmt och att de funkar.

Egentligen blev de bättre samma vecka som hon blev 12v. Som alla sagt men som man hade svårt att tro på när man va inne i de.

Dottern är dock inte prematur så vet inte om de är nån skillnad :)

• Emmapemma2016
    Meowbaby skrev 2016-11-20 14:26:21 följande:

Ang pysventilen, har du testat att först ge massage och cykla med benen och sedan använda Windi? Funkar bra på min tjej, som att man måste aktivera magen för att gaserna ska komma nedåt om du förstår vad jag menar.

Hade helt missat att jag fått fler svar - sorry! ???? Jag har testat detta men får se om det fungerar igen. Tack! ????????
  • Emmapemma2016
    Raggsockan skrev 2016-11-20 21:38:12 följande:

Vi hade en med mycket magproblem och gallskrek dagligen i 3 månader. De vi testade (som kanske kan ge dig tips) var:

- byta d-droppar till vattenbaserade

- mjölkfri ersättning (funka icke)

- lactulos för hård mage. Gav till dottern va 9 månader. Var enda som hjälpte mot hårda magen, enligt barnläkaren vi pratade med kunde vi ge upp till 5ml/dag utan egentlig läkarkontakt. Och de va så liten dos enligt henne så de ej skulle strula till med gaser som är vanligt hos tex vuxna.

- magmassage - finns på 1177 film.

- varma bad , lättade magontet litegrann men inte mycket.

- magdroppar - goda bakterier

Har även nu i efterhand hört många som rekommenderar kolicin (finns på apotek här) varmt och att de funkar.

Egentligen blev de bättre samma vecka som hon blev 12v. Som alla sagt men som man hade svårt att tro på när man va inne i de.

Dottern är dock inte prematur så vet inte om de är nån skillnad :)

Tack snälla för alla tips - ska testa Bifibaby från colicin och se om det hjälper! ????????????
  • Miriami
    Emmapemma2016 skrev 2016-11-23 10:34:34 följande:

Tack snälla för alla tips - ska testa Bifibaby från colicin och se om det hjälper! ????????????

Hoppas att Bifibaby hjälper ert barn. Du kan ge den efter mjölkersättningen eller efter bröstet. Den går att droppa direkt i munnen. Bebisen kanske hostar lite efteråt men det går över. Jag brukar ge nappen direkt efter så glömmer hon det att det retar halsen lite. Jag brukar ge den flera gånger per dag. Tänk på att medicinen i flaskan måste blandas varje gång innan man ger så att vänd flaskan 20 gånger så att innehållet blandas.
  • Emmapemma2016
    Miriami skrev 2016-11-23 20:00:51 följande:

Hoppas att Bifibaby hjälper ert barn. Du kan ge den efter mjölkersättningen eller efter bröstet. Den går att droppa direkt i munnen. Bebisen kanske hostar lite efteråt men det går över. Jag brukar ge nappen direkt efter så glömmer hon det att det retar halsen lite. Jag brukar ge den flera gånger per dag. Tänk på att medicinen i flaskan måste blandas varje gång innan man ger så att vänd flaskan 20 gånger så att innehållet blandas.

Tack snälla! Började använda den i morse. Men själva pulvret som man skulle hälla i vätskan för att blanda en emulsion har inte riktigt lösts upp, utan ligger i klumpar på vissa ställen. Gör det det i din också?
  • Miriami
    Emmapemma2016 skrev 2016-11-24 10:24:10 följande:

Tack snälla! Började använda den i morse. Men själva pulvret som man skulle hälla i vätskan för att blanda en emulsion har inte riktigt lösts upp, utan ligger i klumpar på vissa ställen. Gör det det i din också?

Ok.När jag hällt i pulvret så skakar jag flaskan direkt efter jag satt på pipettlocket. Annars blir det gärna klumpar. Vänder flaskan upp och ner 20 gånger som det står att man ska göra.

Det har hänt mig att pulvret i kapselln har varit stenhårt alltså förstört så att det går inte att hälla i ens. Då får man gå och byta flaskan.

Om du tittar så kan du se när pulvret är är jämt över hela innehållet. När medicinen håller på att ta slut så hjälper den inte. Man kan inte se att pulver blandning kommer i pipetten utan bara oljan. Då är det dax att köpa ny flaska. Jag köper alltid flera flaskor för att det tar slut rätt snabbt om man använder den mycket.
  • Emmapemma2016
    Miriami skrev 2016-11-24 11:48:40 följande:

Ok.När jag hällt i pulvret så skakar jag flaskan direkt efter jag satt på pipettlocket. Annars blir det gärna klumpar. Vänder flaskan upp och ner 20 gånger som det står att man ska göra.

Det har hänt mig att pulvret i kapselln har varit stenhårt alltså förstört så att det går inte att hälla i ens. Då får man gå och byta flaskan.

Om du tittar så kan du se när pulvret är är jämt över hela innehållet. När medicinen håller på att ta slut så hjälper den inte. Man kan inte se att pulver blandning kommer i pipetten utan bara oljan. Då är det dax att köpa ny flaska. Jag köper alltid flera flaskor för att det tar slut rätt snabbt om man använder den mycket.

Sorry, får inga notiser när ngn svarat i tråden så missar att kolla. :(

Aha, det var precis så det var - pulvret i kapseln hade klumpar ihop sig men jag hällde i ändå i hopp om att det skulle lösa upp sig.

Helt otroligt - sedan mina sons bf datum för en vecka sedan har han blivit sååå mkt bättre! Inga kramper, dock fortf förstoppad. Men så skönt att han inte har ont längre. Tack snälla för tipsen. :)
Svar på tråden Magont hos för tidigt född baby