• Annnan17

Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?

Jag är beräknad att få mitt första barn i början av februari. Tanken var att ta ut 4 veckor semester före föräldraledigheten. Och ta ut föräldraledighet först från några dagar efter BF. 
    Men min semesteransökan beviljades bara dom första två veckorna och sen sa chefen att jag får ta föräldraledighet från då. Men så har jag inte tänkt :(

Jag vill vara hemma till början av mars 2018 och sen ska min sambo vara hemma nästan ett år - och vi måste få dagarna att räcka... Tänkte då ta semester i sommar istället men när jag googlade så hittade jag på att det kan vara dumt, det handlade något om den extra föräldralönen (ofta 10%) som arbetsgivaren betalar ut. Finns det andra problem med att göra så?

Nästa alternativ är att ta semester på slutet, innan jag börjar jobba. Alltså i slutet av februari 2018. Men i värsta fall kanske det inte heller beviljas..

Hur ska jag tänka?! Jag kan ingenting om sånthär

• Svar på tråden Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?
  • Ca_rr_o87

Du kan ju söka graviditetspenning 2 månader innan. Dock är det inte alla som får det, jag fik inte det när jag sökte. Jobbade då i mataffär. Vad jobbar du med?

• Annnan17
    Ca_rr_o87 skrev 2016-11-17 18:26:00 följande:
    Du kan ju söka graviditetspenning 2 månader innan. Dock är det inte alla som får det, jag fik inte det när jag sökte. Jobbade då i mataffär. Vad jobbar du med?
    Jobbar också i butik... mitt jobb är varken farligt eller tungt så det får jag antagligen inte beviljat
  • Fröken W

Har ni möjlighet att kanske inte ta ut föräldrapenning för 5 dagar/vecka utan kanske 4? Det kan ju göra mycket. Men har inte full koll på allt det här med föräldraledighet och fp då jag nyligen fått mitt första barn.

• Studentpappa

Om du har föräldralön från jobbet så gäller den oftast enbart för en sammanhängande period, alltså tar du semester så är den slut även om du har fler dagar kvar. Det räcker att jobba en dag så är det slut. Den är oftast begränsad 3-6 mån har jag stött på, men det finns säkert arbeten som har längre.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Seven Costanza

Du har ju rätt gentemot arbetsgivaren att vara föräldraledig i 18 månader utan att ta ut föräldrapenning en enda dag on du inte vill/behöver, så för själva ledighetens skull är det inget problem att kunna vara hemma drygt ett år och det är först efter barnets ettårsdag som du måste ta ut minst fem dagar i veckan om du vill skydda din SGI.

Du bör ringa facket och fråga om din semesteransökan och föräldralön, men när det gäller det här med att få själva föräldradagarna att räcka får du helt enkelt räkna på hur många dagar du behöver ta ut för att gå runt och se hur länge de räcker. Det ni ska tänka på är som sagt att efter barnet fyllt ett så måste ni tänka på att ha föräldrapenning eller annan sysselsättning fem dagar i veckan om ni skydda era SGI:er.

• Annnan17
    Fröken W skrev 2016-11-17 20:39:19 följande:
    Har ni möjlighet att kanske inte ta ut föräldrapenning för 5 dagar/vecka utan kanske 4? Det kan ju göra mycket. Men har inte full koll på allt det här med föräldraledighet och fp då jag nyligen fått mitt första barn.
    Jo vi ska försöka satsa på 4 dagar i veckan, beroende på utgifter o så. Har förstått att man kan göra olika varje månad :) men sen ska ju sambon vara hemma nästan ett år också, så dagarna går åt. Han tjänar mkt mer än jag 
    Studentpappa skrev 2016-11-17 20:53:33 följande:
    Om du har föräldralön från jobbet så gäller den oftast enbart för en sammanhängande period, alltså tar du semester så är den slut även om du har fler dagar kvar. Det räcker att jobba en dag så är det slut. Den är oftast begränsad 3-6 mån har jag stött på, men det finns säkert arbeten som har längre.
    Aaah precis, det var nog så det stod! Undra var jag kan få information om hur länge jag kan få den där föräldralönen då... ska kolla upp det. Vet du om sånt brukar betalas ut automatiskt eller om man måste be om det?
    Seven Costanza skrev 2016-11-18 00:27:33 följande:
    Du har ju rätt gentemot arbetsgivaren att vara föräldraledig i 18 månader utan att ta ut föräldrapenning en enda dag on du inte vill/behöver, så för själva ledighetens skull är det inget problem att kunna vara hemma drygt ett år och det är först efter barnets ettårsdag som du måste ta ut minst fem dagar i veckan om du vill skydda din SGI.

Du bör ringa facket och fråga om din semesteransökan och föräldralön, men när det gäller det här med att få själva föräldradagarna att räcka får du helt enkelt räkna på hur många dagar du behöver ta ut för att gå runt och se hur länge de räcker. Det ni ska tänka på är som sagt att efter barnet fyllt ett så måste ni tänka på att ha föräldrapenning eller annan sysselsättning fem dagar i veckan om ni skydda era SGI:er.
    Aha, ja jag har inte tänkt att man inte behöver ta ut FP haha :p antar att dom flesta behöver det, men inte alla...  Vi måtse dock, annars går det inte ihop ekonomiskt.

Vad ska jag fråga facket om min semester tänker du? Att den inte blev beviljad alla veckor jag önskade?
    Jag har tänkt börja jobba första veckan i mars 2018 och barnet är beräknat i början av februari 2017. Min sambo ska då ta över föräldraledigheten i början av mars 2018. Så jag bör inte ta semester sista veckorna innan jag börjar jobba? :o

• Sophie13

Ta väldigt få dagar första året, jag tog 1-2 dagar i veckan i 1 år sen 5 dagar i en månad innan jag började arbeta. Min man tog sedan 5 dagar/v i 1 år. Vi har fortfarande sagar kvar. Jag påbörjade även min ledighet med 4 v semester (fram till bf).

• Annnan17
    Sophie13 skrev 2016-11-18 10:16:02 följande:
    Ta väldigt få dagar första året, jag tog 1-2 dagar i veckan i 1 år sen 5 dagar i en månad innan jag började arbeta. Min man tog sedan 5 dagar/v i 1 år. Vi har fortfarande sagar kvar. Jag påbörjade även min ledighet med 4 v semester (fram till bf).
    Ja kan man göra så, så är ju det toppen. Men alla har inte den möjligheten ekonomiskt. Det hänger ju på att man har en sambo som tjänar såpass bra att hans/hennes lön räcker, eller att man själv har sparat pengar. 

Det var så min önskan var, att ta 4 veckors semester före FL. Men jag fick det inte beviljat av min chef så planen gick helt i stöpet :(
  • Sophie13
    Annnan17 skrev 2016-11-18 10:22:43 följande:

Ja kan man göra så, så är ju det toppen. Men alla har inte den möjligheten ekonomiskt. Det hänger ju på att man har en sambo som tjänar såpass bra att hans/hennes lön räcker, eller att man själv har sparat pengar. 

Det var så min önskan var, att ta 4 veckors semester före FL. Men jag fick det inte beviljat av min chef så planen gick helt i stöpet :(

För min del så kunde jag inte spara semestern så den var tvungen att tas ut. När vill din chef att du tar ut dagarna istället? Känns ju väldigt oflexibelt.. jag är dock tjänsteman så det är ju annorlunda.

Nej, vi levde inte på så mycket pengar men vi har heller inte så mycket utgifter så det gick. Men förstår att det inte funkar för alla.
  • Annnan17
    Sophie13 skrev 2016-11-18 10:26:12 följande:
    För min del så kunde jag inte spara semestern så den var tvungen att tas ut. När vill din chef att du tar ut dagarna istället? Känns ju väldigt oflexibelt.. jag är dock tjänsteman så det är ju annorlunda.

Nej, vi levde inte på så mycket pengar men vi har heller inte så mycket utgifter så det gick. Men förstår att det inte funkar för alla.
    Jag har kvar ganska mkt semester från tidigare år - såpass att jag kan ta ut 4 veckor men ändå ha några dagar kvar. Sen tänkte jag att FP skulle börja gälla några dagar efter BF. För att bli av med semestern och spara på FP. Jag vet faktistk inte när chefen tycker att jag ska ta ut dagarna :/ 
    Vad är tjänsteman? :p
Svar på tråden Hur ska jag lösa föräldraledigheten på bästa sätt?