• 879214

Överta förälders hyresrätt?

Någon som är bra på lager och regler vad gäller hyresrätter? Om man bor tillsammans med en förälder och föräldern vill flytta från hyresrätten. Får då jag som barn överta bostaden? I annat fall innebär det att jag blir bostadslös.

• Svar på tråden Överta förälders hyresrätt?
  • Annelie 76

Om du bott där mer än tre år och har råd att betala hyran så får du ta över. Gå med i hyresgästföreningen så kan de ge dig råd och ev hjälpa dig om det skulle bli tveksamheter. Se också till att skaffa hemförsäkring så fort allt är klart.

• Peonies

Det regleras i 12 kap 34§ Jordabalken. 

Där anges att hyresgästen får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Varaktigt brukar vara 3 år men kan variera från fall till fall. 

• nnnnnnnn

Det finns ett bra knep att ta till för att undvika att bli utslängd när den andre flyttar - be att få vara med på hyreskontraktet.
    Så den som står på kontraktet ringer till hyresbolaget och säger att eftersom ni är två vuxna som bor i lägenheten så bör båda stå på kontraktet. Detta borde de gå med på, annars får man prata med hyresgästföreningen eller liknande och stå på sig.
    När båda är med på kontraktet är det ingen risk att den ena inte får bo kvar när den andre flyttar.

Jag vet några fall där det vuxna barnet står med på kontraktet t.o.m. när denne inte bor i lägenheten, bara för att kunna ta över om föräldern vill flytta/måste flytta/dör eller liknande.

• 879214
    nnnnnnnn skrev 2016-11-17 19:44:12 följande:

Det finns ett bra knep att ta till för att undvika att bli utslängd när den andre flyttar - be att få vara med på hyreskontraktet.
    Så den som står på kontraktet ringer till hyresbolaget och säger att eftersom ni är två vuxna som bor i lägenheten så bör båda stå på kontraktet. Detta borde de gå med på, annars får man prata med hyresgästföreningen eller liknande och stå på sig.
    När båda är med på kontraktet är det ingen risk att den ena inte får bo kvar när den andre flyttar.

Jag vet några fall där det vuxna barnet står med på kontraktet t.o.m. när denne inte bor i lägenheten, bara för att kunna ta över om föräldern vill flytta/måste flytta/dör eller liknande.

Tack för svar!

Hyresvärden (Förbo) säger att jag som barn inte kan stå på ett kontrakt tillsammans med en förälder, utan bara med en partner. (Man har ju inte en sådan relation till en förälder normalt sätt). Men har hyresvärden i detta fall fel? Vad säger lagen?
  • nnnnnnnn
    879214 skrev 2016-11-17 20:04:41 följande:
    Tack för svar!

Hyresvärden (Förbo) säger att jag som barn inte kan stå på ett kontrakt tillsammans med en förälder, utan bara med en partner. (Man har ju inte en sådan relation till en förälder normalt sätt). Men har hyresvärden i detta fall fel? Vad säger lagen?
    Jag vet att vuxna (över 18 år) "barn" är med på hyreskontraktet för föräldrarnas lägenhet.
    Men det kan ju bero på att hyresvärden har varit generös... Det har jag ingen aning om!

Du får väl googla?
  • Peonies

Hyresvärden måste inte samtycka till att fler ska stå på hyresavtalet

Svar på tråden Överta förälders hyresrätt?