Du ska inte försöka få din sambo att vilja skaffa barn.
Du ska fundera på hur länge du kan tänka dig att vänta och om barn är viktigare än att leva med din sambo.
När du vet hur länge du kan vänta och om det är viktigast med barn eller din sambo så pratar du med din sambo. Du talar om att du kan vänta max x år till (du kan inte ta bara några månader, det är meningslöst) och att om han fortfarande inte vill ha barn då så lämnar du honom.
Dvs, du säger inte att du lämnar honom om du inte menar det, därav att du måste fundera ut vilket som är viktigast, barn eller din sambo först.
Du kan inte komma med: Men jag vill ju ha barn MED min sambo, för honom kan du inte bestämma åt, du kan bara bestämma dig om dig själv och hur du vill leva.
Du måste ta det svåra beslutet om det är barn i sig eller barn med din sambo (med risk för att det då inte blir några alls) du tycker är viktigast i livet.
När du väl meddelat din sambo så ta inte upp ämnet igen. Tjata inte utan ta upp det först när din tidsfrist löper ut. Låt honom ta upp ämnet om han vill. Prata med vänner eller skriv här om din längtan.
Om du kommer fram till att det är din sambo som är viktigast att leva med så säg det; jag vill absolut ha barn, men bara om det är med dig. Vill du inga ha får DU ta hand om preventivmedel from x månad (ge ett par månader, helst 4-6 så han får tid på sig att ordna det hela) för jag slutar med mina då. Jag kommer inte heller att göra abort om jag blir gravid.
På det viset måste han ta ställning till om han vill ha barn alls eller om det bara är för nu han inte vill.