• kattm

Bamses adventskalender?

Hej!

Jag funderar på att köpa Bamses adventskalender till min son, den med 24 små böcker, typ pixiformat. Är det någon här som testat den och kan säga om det är många bilder i böckerna, eller mest text? Min son är nästan tre år men har särskilda behov och ligger snarare på mellan ett och två års ålder vad gäller böcker.

• Svar på tråden Bamses adventskalender?
  • Ellie

Jag skulle nog avråda. Vi köpte den förra året till vår dotter som då var 3,5 år. Det var flera sidor i flera böcker med bara text, och blev tyvärr lite tråkigt. Det var tex korta varianter av "Bamse åker till månen" och "Bamse och lejonet" med färre bilder, och nedkortad text. Sedan fanns lite mer "vanliga" serietidningsvarianter. Det var lite tråkigt att nästan inget hade med julen att göra.

• katrinp

Vill hellre slå ett slag för pixikalendern. Är lättlästa och bra böcker. Vi föredrog den, både jag och sonen. Han hade lättare att följa handlingen oh jag lättare att läsa:)

• Radonsönerna

Köp Bamsetidningen så får ni den fina, vanliga kalendern med luckor. Bamse gör de finaste adventskalendrarna tycker jag. Roliga bilder - en berättelse som utvecklas i takt med att man öppnar luckorna.

• kattm

Tack för svar! Jag misstänkte att det kunde vara sidor utan bilder eftersom vi har en sådan liten Bamse-bok hemma, som de fått på BVC. Den tycker inget av barnen om att läsa. Pixikalendern har vi redan tänkt köpa, till syrran. Det var svårt att dela kalender förra året (ledde till en del bråk), så därför funderade jag på att köpa två i år och låta dem ha varsin. Men de får nog dela på pixikalendern i år också (och träna på det här med turtagning - alltid nyttigt även om det kräver lite mer av oss föräldrar än att ge dem varsin ), och så kanske jag köper vanliga Bamse-tidningen med traditionell kalender.

Svar på tråden Bamses adventskalender?