Hur många föräldralediga i Stockholm tror ni kommer ha storasyskonen på förskola 40h/v
Det är ju enorma diskussioner om detta just nu. Hur många av de föräldralediga kommer ha sina storasyskon där 40 h/v? Kommer 40 h bli norm
Det är ju enorma diskussioner om detta just nu. Hur många av de föräldralediga kommer ha sina storasyskon där 40 h/v? Kommer 40 h bli norm
Inte så många tror jag. De flesta vill väl vara med sina barn så mycket som möjligt? Däremot tror jag att många kommer ta chansen att använda det som "flextid". Jag hade till exempel tyckt att det var skönt om min partner kunde lämnat vid 07:30 och jag hämtat vid 13:30, så att jag kunnat sova ut på morgonen, men på vår skola var det alltid 9-15 som gällde.
Tror tvärt om - i princip alla. I övriga kommuner finns det 15 timmar, vilket alla utnyttjar. Just där jag jobbar är det 20 timmar, vilket utnyttjas av 95%. I Stockholm är det 30, som utnyttjas av de flesta. Dessutom räcker inte ens det, mycket vill ha mer, varför inte 40?
Sedan kommer folk mena att "alla" vill ju vara så mycket som möjligt med sina barn, och jag hämtar minsann tidigare titt som tätt. Men det vore intressant se statistik på det där. Hur många timmar/vecka är småbarnen i Stockholm på förskola jämfört med de som har rätt till 15 timmar?
Önskar det fanns möjlighet att välja vart ens skattepengar skulle gå. Inte ett öre av mina skulle gå till barnomsorg för småbarnsföräldrar som ändå är föräldralediga.
Inte vi iaf. Har 24h idag men får ju ha 30h. De flesta jag känner kör på 24h idag (4 dagar/v) och använder alltså inte max.
Inte vi iaf. Har 24h idag men får ju ha 30h. De flesta jag känner kör på 24h idag (4 dagar/v) och använder alltså inte max.
Jobbar på förskola i Stockholm - och de föräldralediga föräldrar som har 30 h/v har redan frågat om förslaget har gått igenom så de kan utöka tiden. De vill hämta vid halv fem och lämna vid 8 - alla dagar i veckan... längre än flera arbetande föräldrars barn går!
Jobbar på förskola i Stockholm - och de föräldralediga föräldrar som har 30 h/v har redan frågat om förslaget har gått igenom så de kan utöka tiden. De vill hämta vid halv fem och lämna vid 8 - alla dagar i veckan... längre än flera arbetande föräldrars barn går!
Usch jag mår faktiskt dåligt av att läsa om barn som ska gå 8-16.30 när föräldrarna är hemma. Stackars barn, vad oönskade de måste känna sig!
Jag hoppas ni pedagoger tar ert ansvar och står upp för de barnen och säger åt föräldrarna!
Jag tror att ganska många kommer utnyttja det. Jag är just nu föräldraledig och har en 4-åring på förskola. Hon går 9-15 3-4 dagar per vecka så 18-24 h/vecka.
Jag umgås med ca 10 andra föräldralediga varav samtliga utnyttjar 30 h/vecka för storasyskonet. Vanligast är att ha hemma en dag/vecka för att kunna ha långa dagar övriga fyra.
De föräldralediga jag diskuterat heltid med har varit positiva till att kunna lämna mer än 30 h. Vanligaste argumentet har varit t ex att den andra föräldern ska kunna hämta och lämna. Jag har även hört ett par säga att de känner att de inte hinner med att vara med småsyskonet i den utsträckningen de önskar när storasyskonet "bara" är på förskolan 30 h/vecka.
Förskolorna i Stockholm har gemensamt gått ihop och motsatt sig förslaget om heltid i förskola. Enligt vår förskolechef kommer de inte alls få några extra pengar som utlovat. Detta har vår förskola kommunicerat ut till oss föräldrar.
Men är det ingen som har barnperspektivet för sitt eget barn? Fattar folk inte hur mycket åtta timmar om dagen är? Min sexåring har både i år och förra året uttryckt att han tycker att han går för långa dagar på förskolan/förskoleklass. Och då går han just precis åtta timmar om dagen, vilket är det vi får ihop med deltidsjobb, lång pendling och krävande jobb. Jag önskar så att jag hade kunnat ge honom kortare dagar och gör det alltid om jag får möjlighet.
Och varför envisas politikerna med detta när ingen förutom lata föräldrar tycker det är ett bra förslag?