• STha

Uppsagd med omedelbar verkan

Som rubriken säger så blev min man uppsagd med omedelbar verkan i torsdags (med ett fläckfritt förflutet).

Under hans föräldraledighet har företaget blivit granskat utifrån och därför skärpt sin policy angående detta. Min man var inte informerad om detta och bröt mot den nya policyn oavsiktligt när han var tillbaks på arbetet.

Min fråga till någon som vet är, är det inte företagets ansvar att informera arbetstagare om förändringar när de kommer tillbaks från föräldraledighet?

Tacksam för svar eftersom jag gärna vill hjälpa honom att gå vidare till DO. Nu står vi med 4 barn och mig som ensam försörjare...

• Svar på tråden Uppsagd med omedelbar verkan
  • Eivie

Vad är det för policy han brutit mot och som han inte blivit informerad om vid återgång till arbete? På vilket sätt och hur mycket avviker den nya policyn från det som gällt innan?

På vilken grund anser ni att han blivit diskriminerad?

• Almina

DO låter långsökt, men det framgår ju inte riktigt vad det hela handlar om...

Är din man med i facket?

• Carambolan

Kontakta facket i första hand. Det är krångligt och jobbigt att driva arbetsrättsliga processer själv.

• Rikard

Utifrån den information som finns i trådstarten går det inte att säga vad som är rätt eller fel.
    Vad är det för policy?
    Vad har han gjort?
    Vad är det för granskning som gjorts?

• Grande Rock

Uppsagd med omedelbar verkan = avskedad. Då snackar vi typ stöld, arbetsvägran eller grov illojalitet.

DO jobbar med diskriminering, det verkar det inte handla om här. Vänd er till facket för hjälp om ni anser avskedet vara gjort på felaktiga grunder.

Att tro är att inte veta
  • Sthlmsthlm
    STha skrev 2016-11-18 23:33:42 följande:

Som rubriken säger så blev min man uppsagd med omedelbar verkan i torsdags (med ett fläckfritt förflutet).

Under hans föräldraledighet har företaget blivit granskat utifrån och därför skärpt sin policy angående detta. Min man var inte informerad om detta och bröt mot den nya policyn oavsiktligt när han var tillbaks på arbetet.

Min fråga till någon som vet är, är det inte företagets ansvar att informera arbetstagare om förändringar när de kommer tillbaks från föräldraledighet?

Tacksam för svar eftersom jag gärna vill hjälpa honom att gå vidare till DO. Nu står vi med 4 barn och mig som ensam försörjare...

Kontakta fack eller arbetsrättsjurist (erbjuder ofta gratis konsultation). Man blir normalt inte avskedad för att man brutit mot en policy. Man kan få en varning och upprepade varningar kan leda till uppsägning. Man kan inte ovetande bara bli uppsagd! Har han grovt brutit mot sin anställningsavtal kan man både blir avskedad och stämd. Om man ex har stulit företagsdokument.
  • Dixie

Det måste ju varit en allvarlig sak, om han blir avskedad omedelbart - låter ju konstigt om det han gjorde var tillåtet tidigare - är du säker på att han har berättat allt...

• Fru Ve

Men vad är det han har gjort egentligen då? Det måste ju ändå vara allvarligt eftersom han blivit omedelbart uppsagd. 

• Themis
    Uppsägning kan ske pga arbetsbrist eller personliga skäl, men då har man en uppsägningstid. Antingen enligt sitt kontrakt eller om ingen tid anges där så enligt det allmänna som står i LAS. Det kan ibland vara så att man får permission (ledigt med lön) och alltså inte behöver arbeta under en del av, eller hela, uppsägningstiden.

Begår man ett fel så ska man i första varvet få en varning. Upprepning av felet leder till fler varningar och samlar man på sig för mycket så kan arbetsgivaren gå vidare med uppsägning. Vid uppsägning får arbetsgivaren bara utgå från händelser under de senaste sex månaderna.

Vid ett avsked bryts anställningskontraktet på dagen, uppsägningstiden gäller inte och man får inte vara kvar på arbetsplatsen. I Sverige sker detta i princip bara om den anställde grovt brutit mot sitt anställningsavtal och/eller begått kriminella handlingar, och fortsatt närvaro riskerar att orsaka arbetsgivaren ytterligare skada.
    Men sedan finns det klart arbetsgivare som inte har alla hästar hemma också, eller bara inte kan svensk arbetsrätt.

Diskrimineringslagarna är specifika och gäller bara vissa specifika grupper på arbetsmarknaden,detta handlar inte om diskriminering. Det kan handla om felaktigt avsked eller felaktig uppsägning och det får man då driva genom sitt fack, eftersom privatpersoner inte kan driva ärenden i arbetsdomstolen (AD). 

Att gå på det privat i tingsrätt är dyrt och osäkert så jag rekommenderar att ni börjar hos facket, eller om han inte är med där så ring något av gratisnumren för juridisk rådgivning och fråga dem:

www.lawline.se/
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • modsey

Ts. Som flera skrivit så sker en sådan uppsägning bara allvarliga skäl. Eller så är lagen att det är inget man som arbetsgivare bara får göra.

Men, jag har nyligen hjälpt en ung släkting som blev uppsagt så på felaktiga grunder. Företaget fick backa och de fick betala 6 månaders lön till min släkting.

Vad är grunden till hans uppsägning. Dvs vad säger de att han gjort ?

• Dixie

Det hade varit intressant att höra från TS, för det hela verkar underligt?!

Svar på tråden Uppsagd med omedelbar verkan