• Zoam

Serverar det strösocker på ditt barn förskola till strösocker till filtmjölken eller yoghurten under mellis.

Jag vill veta hur pass vanligt det är att förskolor serverar barnen strösocker till filtmjölken eller Yoghurten  under mellis. 

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Serverar det strösocker på ditt barn förskola till strösocker till filtmjölken eller yoghurten under mellis.
  • Carambolan

Nej inte extra socker, däremot vet jag att de ibland har smaksatt yoghurt och den är ju bra sockerrik som det är.

• Fru Ve

Vet inte faktiskt. Spelar ingen roll för mig om de får det. Tror inte det är den typen av sockerintag tex genom någon msk socker på filen som har avgörande betydelse för barnfetma m.m. Det är ju helheten i kosten. Mina barn får absolut äta gröt eller fil med lite socker på hemma också om de vill.

• violis

Aldrig strösocker,däremot finns det oftast hemmagjord sylt eller fruktmos som naturligtvis innehåller lite socker dock mindre än köpe varianten. Dessutom finns det alltid russin och kokos att blanda i och lite olika fröer så barnen kan göra sin egen müsli .

• IsDimma

Nej. Men vi har (tyvärr) smaksatt vanlijyoghurt där jag jobbar. Jättemycket tillsatt socker i den ju. Plus lättsockrad äppelmos. Och allt i den sockerfria förskolan vi går ut och talar om det för föräldrarna

• Vestra

Nope, endast kanel. Inga smaksatta yoghurtar heller. Allt är så bra så. Ena förskolan ger aldrig fika/godisbit eller glass. Den andra är det något fika någon gång, lite glass någon gång på sommaren osv. Men maten är samma med på bägge.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Harvester

Ingen aning, jag ville ha lite på filen när jag var liten så varför inte? Personalen får väl kolla att de inte tar typ 1 dl...

• Fru Ve
    IsDimma skrev 2016-11-19 17:03:28 följande:

Nej. Men vi har (tyvärr) smaksatt vanlijyoghurt där jag jobbar. Jättemycket tillsatt socker i den ju. Plus lättsockrad äppelmos. Och allt i den sockerfria förskolan vi går ut och talar om det för föräldrarna

Haha ja det är ju konstigt i så fall om man går ut med att det ska vara sockerfritt!

Sen är väl det en annan debatt om rimligheten i sockerfritt. Många barn (och vuxna heller) tycker ju inte det är speciellt gott med fil eller havregrynsgröt om man varken får sylt eller socker till. Och om det då leder till att barnen på förskolan inte äter frukost alls p.g.a. att de inte tycker det är gott, så är det väl ett mycket bättre alternativ att man får ta lite sött på om man äter gröten? 
  • Punkster

Nej, gjorde vi det skulle vi bli arkebuserade av en trupp rabiata dietister från Livsmedelsverket.

• fluu

Nej, de har dragit in allt utom lingonsylt till typ blodpudding och pannkakor och så ketchupen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2016-11-22 18:49:08 följande:
    Nej, de har dragit in allt utom lingonsylt till typ blodpudding och pannkakor och så ketchupen.
    * dragit in allt socker utom.... skulle det ju stå
  • Fru Ve
    fluu skrev 2016-11-22 18:49:08 följande:

Ingen sylt till gröt heller?
  • fluu
    Fru Ve skrev 2016-11-22 18:57:08 följande:
    Ingen sylt till gröt heller?
    Nej. Bara mjölk och frukt.
Svar på tråden Serverar det strösocker på ditt barn förskola till strösocker till filtmjölken eller yoghurten under mellis.