Har ni högutbildade svårt att förstå att människor som inte är det, inte vill vara det?
Hallå.
Jag har funderat på en sak den senaste tiden.
Personligen har jag aldrig haft svårt i skolan, alltid haft bra betyg och jag hade drivkraften länge. Jag drömde om att bli arkitekt. Jag skulle bara bli det, det fanns ingenting annat.
Men sen träffade jag en tjej, som jobbade med ett hantverk. (Mer långdraget än så men.. ) Jag testade på och fick inte nog. Jag bytte gymnasielinje. Mina föräldrar gick i taket. Jag gick på en bra gymnasieskola som var svår att komma in på och jag bytte bort det mot en hantverkslinje, på en hantverksskola som hade ett slappt ryckte.
Fick jobb inom mitt hantverk direkt efter gymnasiet, egentligen redan innan. Har jobbat där sen dess.
Min sambo är högutbildad.
Våra vänner är blandade..
Men jag känner ofta att våra vänner som är, tycker det är märkligt att jag inte VILL vara mer utbildad, inte vill vara mer.
Nu när vi precis fick barn fick jag höra från en vän att några av våra "vänner" hade sagt att de tyckte det var oansvarigt att skaffa barn redan. För att jag jobbar som det jag gör. Att jag glider på min sambo.
Någonstans får jag det bekräftat att en del av våra högutbildade vänner ser ner på mig för mitt val av jobb, precis som jag känt ett tag.
Nu till frågan:
Ni som är högutbildade, vad känner ni över folk som inte vill utbilda sig mer än gymnasienivå? Finner ni det konstigt på något sätt?