• Anonym (Lisa)

Har inte bajat på en månad!

Hej ni kan kalla mig för lisa! Jag är 5 månader gravid idag och jag är piss orolig över en grej, det är nämligen så att jag inte kunnat göra nmr 2 på en hel månad! Det var lite trögt i de första 6 veckorna, sedan vart det bättre men nu har jag seriöst inte skitit på en månad och jag äter hälsosamt! Står att förstoppning är normalt under graviditeten men en hel månad, har inte det gått lite för långt då? Har inte vågat fråga barnmorska även ifall jag var där förra veckan för att kiss och bajs är konstigt nog ett pinsamt ämne för mig när det kommer till min kropp! Någon som varit med om samma? Svart kaffe och fikon/plommon fungerar inte på mig. Och jag är sjukt svullen på övre delen av magen.

Någon som vet så jag slipper ställa frågan till barnmorska?!

• Svar på tråden Har inte bajat på en månad!
  • Misspreggo

Låter inte alls normalt det där kontakta läkare ifall du inte vågar hos MVC eller BM. Ta med någon kompis kanske eller någon du litar på så blir det bättre.

18 veckor gravid
  • Anonym (Lisa)
    Misspreggo skrev 2016-11-20 18:24:51 följande:

Låter inte alls normalt det där kontakta läkare ifall du inte vågar hos MVC eller BM. Ta med någon kompis kanske eller någon du litar på så blir det bättre.

En anhörig som vet om förstoppning på mig? Haha nej du det tror jag inte!
  • Axe

Köp klyx på apoteket och sen ät lactulos i hög dos några dagar sen en underhålldos varje dag. Helt ofarligt under graviditet!

• Misspreggo
    Anonym (Lisa) skrev 2016-11-20 18:27:33 följande:

En anhörig som vet om förstoppning på mig? Haha nej du det tror jag inte!

Det är väl ganska farligt ifall du inte besöker hjälp snabbt tjejen, 4 veckors tid utan att klämma ut någon korv låter verkligen inte bra Lisa. Tänk ifall det är väldigt allvarligt? Tänk om barnet är i fara? Tänk på dig och ditt barn, gör det för er skull så att det inte sker en tragisk olycka. Vill inte skrämma dig men som sagt kan vara något väldigt allvarligt. Har inte du en pojkvän/sambo/man som kan vara med då? Honom måste du väl vara öppen för.
  • Anonym (Lisa)
    Axe skrev 2016-11-20 18:28:17 följande:

Köp klyx på apoteket och sen ät lactulos i hög dos några dagar sen en underhålldos varje dag. Helt ofarligt under graviditet!

OK tack! Receptfritt hoppas jag? Och hur hög dos snackar vi om?
  • Anonym (bajsmamman)

Ring sjukvårdsupplysningen nu! Alt åk till akuten på en gång.  
    Det är farligt! Inom vården ger vi laxerande efter 5 dagar och funkar inte det så gör man en tömning. Avföring är något alla sjukhus hanterar så skäms inte. 

• Anonym (Fia)

Hade samma men det gick högst en vecka för mig. En månad låter farligt. Köp microlax och ta direkt och sök sen sjukvård.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (bajsmamman) skrev 2016-11-20 18:33:29 följande:

Ring sjukvårdsupplysningen nu! Alt åk till akuten på en gång.  

Det är farligt! Inom vården ger vi laxerande efter 5 dagar och funkar inte det så gör man en tömning. Avföring är något alla sjukhus hanterar så skäms inte. 

Nej men usch är det verkligen så allvarligt? Det kan väl vara barnet som är i en sorts position som klämmer tarmarna lite så att det inte kommer ut något, det är väl sannolikt? Jag tycker sjukhusbesök är jätteläskiga!
  • Axe
    Anonym (Lisa) skrev 2016-11-20 18:32:55 följande:

OK tack! Receptfritt hoppas jag? Och hur hög dos snackar vi om?

Klyx är ett medel man sprutar in i rumpan för att tömma den torra gamla avföringen som blir en propp när man hållt dig så länge. Lactulos tar man 30 ml i några dagar 2 ggr per dag och sen ca 10 ml en gång per dag. Receptfritt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-11-20 18:36:39 följande:

Nej men usch är det verkligen så allvarligt? Det kan väl vara barnet som är i en sorts position som klämmer tarmarna lite så att det inte kommer ut något, det är väl sannolikt? Jag tycker sjukhusbesök är jätteläskiga!

Det tvivlar jag på...barnets position? Komigen det är inte så att tarmarna ligger i livmodern precis! Skärp dig och åk till sjukan!
Svar på tråden Har inte bajat på en månad!