Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Istället för Janssons frestelse?

Gör Janssons som du hade tänkt, men bulla upp med lax och potatis på sidan om. Det finns säkert bröd, smör och ost på bordet också utöver köttbullarna och prinskorvarna, så jag tror inte att din vän behöver gå hungrig från bordet.

Jag gillar inte heller Jansson, och skulle inte gilla laxlåda heller trots att jag tycker om lax, så i mina öron låter det som om ni båda skulle förlora på att du skippade äkta Jansson och försökte omvandla den till något liknande med lax.

• Stårschan
    Aniiee skrev 2016-11-21 12:37:32 följande:

Äh, how 'bout this:

Skala och skär 1 kg potatis. Strimla 4 hg lax (vilken som). Skala och strimla 1 gul lök. Blanda alltihop i en ugnssäker form. Rör ihop 4 dl grädde, 2 dl mjölk, salt och peppar, och slå över potatisjoxet.Tärna 3 skivor vitt bröd och häll över. I ugnen, 200 grader, 50 minuter.

Dubbla vid behov.

Om du tar gravad lax behövs inga kryddor, men om du tar annan lax så krydda grädden med något skoj. Dill och senap, till exempel, eller mer exotiska lime och vitlök, kanske. Have fun.

Det låter lika ogott som Janssons frestelse...
  • Stårschan

Men alltså - Janssons frestelse är ju den allra vanligast förekommande fisklådan - som många älskar. Varför ändra ett vinnande koncept, när nu TS vill ha det på middagsbordet? Vi vet ju inte ens om det är ansjovisen som väninnan inte gillar, eller om det är konceptet att blanda fisk och potatis i en ugnsform? Nej, om TS gör sig till för vänninans skull och gör något speciellt för henne eftersom hon inte gillar Jansson, så tvingas hon ju in i ett hörn där hon måste äta av - och förväntas tycka om - den andra fisklådan. Bättre då att ställa fram Jansson tillsammans med övrig mat och säga "Jag vet ju att du inte gillar Jansson, så jag tar inte illa upp om du inte tar för dig av den. Jag hoppas att resten av maten ska smaka"

• Stårschan
    Aniiee skrev 2016-11-21 13:22:41 följande:
    Ehh... för att TS frågade om just det?

Duh.....
    Jo, förvisso frågade TS om det, men jag försöker påpeka att jag tycker att hon är inne på fel tänk. Sen är hon ju självklart helt fri att totalt bortse från allt jag säger.
Svar på tråden Istället för Janssons frestelse?