• amazinga

    Gratis IVF i Stockholm, HUR?

    Hej!


    Vi försöker att få barn under 3 år men det går inte... Förra veckan vi har varit på Sophiahemmet i Stockholm och lämnade blod prov, samtidigt jag har varit på Hysterosalpingography (HSS) där och det visade sig att jag har stopp i äggledarna. Jag har aldrig varit gravid och är 34 år.


    Läkare sade att det ser ut att vi behöver IFV, men det kostar ju väldigt mycket pengar. Vi bokade tid om 3 veckor att gå igenom alla detaljer med läkare på Sophiahemmet men är det möjligt att få gratis IFV behandling för ett par utan barn? Min man hittade info att det är 2 år kö i Stockholm. Men finns ingen info hur man påbörjar processen med det. Bokar man tid hos gynekolog på vårdcentralen eller?


    Tacksam för alla svar <3


     


     


    Gratis IVF i Stockhom
  • Svar på tråden Gratis IVF i Stockholm, HUR?
  • BuoBä

    Eftersom ni har gjort en utredning borde Sophiahemmet kunna skicka en remiss till landstinget. Och ja det kan vara långa köer där.

  • Anonym (Anonym)

    Väntetiden i Stockholm snarare 6 månader just nu. De på Sophiahemmet kan skicka remiss till ivfkliniken på Karolinska. När vi gjorde utredning på Sophiahemmet fick vi rekommendation att gå vidare med ivf och vi bestämde att de skulle skicka remissen direkt. Vi hade ett avslutande och sammanfattande besök då vi diskuterade vägar framåt. Ett tips är att fråga hur remissprocessen går til. Exempel hur man går till väga för att få offentlig finansierad ivf, villa krav som måste vara uppgfyllda och hur långa väntetiderna är. De på Sophiahemmer har nog bra koll om vad som gäller. Håller tummar att resten av utrednigen går bra.

  • jagkan

    definitivt vårdgarantin.... vi gjorde utredning i maj/juni, och fick tid hos karolinska för ivf i augusti.

Svar på tråden Gratis IVF i Stockholm, HUR?