• rrerr

Julpresent till förskolepersonal

Vid jul rinner ofta pengarna egenom fingrarna. Julmat, julklappar osv Sen ska det ges presenter till förskolepersonal och skolpersonal. Alltid är det nån så kallad viktig förälder som ska ta på sig att samla. Varje år trissas det upp!

"jag tycker faktiskt att personalen är så mysig i år tycker jag vi höjer lite XX kr är ju inte så mycket. Det har ju alla råd med" "Man får ju inte så mycket för Xx kr och jag tycker att de är värda mycket mer"

Alltid ger någon utöver den samlade presenten.

Jag tycker jättemycket om personalen på förskolan men jag får ont i magen.

Vill ge, men inte just nu när ekonomin är så tuff. Samhällstrycket gör att jag inte vågar avstå.

Hur mkt lägger ni på er förskolepersonal? Vad tycker ni om det här?

(De är 4st)

Jag är ensamstående med barn och går på försörjningsstöd.

Dessutom har jag endel läkarkontakter som är jätteduktiga med mitt barn. (Framförallt 3st)

Vad och hur mycket ska jag ge?

Tidsbrist är såklart också ett problem.

• Svar på tråden Julpresent till förskolepersonal
  • Anonym (jobbar i förskola)

Hej ts, synd att de trissar upp det så, så himla svårt att vara den som säger nej. Men vill bara säga att jag jobbar i förskola, jag vill inte ha nåt. Jag vill inte att folk ska ta av sin tid och sina pengar för att ge mig nåt för att jag utför mitt arbete. Jag får lön och det räcker. 

• Vestra

På mina barns förskolor har det aldrig varit någon gemensam present, sedan, inför sommaren var det plötsligt en förälder som tyckte att vi skulle samla in till personalen på ena förskolan. Då tackade jag nej, då jag alltid gett själv från barnen innan. Har inga problem ekonomiskt att ge, men hade redan fixat själv och tycker det funkar fint. 

Vid jul ger vi bara en chokladask till all personal gemensamt. Tyckte det var för bökigt att hålla koll på vilka jag skulle ge på förskolan annars. Ibland är det vikarier inne som gått 3 månader, det är kökspersonal och så är det då de övriga pedagogerna. Nä, för meckigt. Så vid jul får dom en chokladask som är gemensam. 

Du kan ju göra lite julgodis och ge bort, eller baka en kaka som dom kan ha o fika på i personalrummet eller köpa en låda skumtomtar, en påse twist eller chokladask. Personalen brukar uppskatta godiset i alla fall. Hellre det än 17 olika muggar med några "personliga" budskap o annat som ofta ges. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Lena

Vi ger bara när barnen slutar på en avdelning eller när en fröken slutar.

• rrerr

Problemet är att jag har även erfarenhet av att jobba med barn och jag förväntade mig heller aldrig nåt. Men jag har ju även haft kollegor som inte alls haft det tänket.

Känner även att det går någon slags jargong att "det är inte så roligt att få nåt som barnen gjort " Vilket också är synd :(

Vågar inte avstå från att ge heller. Vill inte skylta med att vara föräldern med dålig ekonomi. Det är så jobbigt detta!

• Bibbidi
    rrerr skrev 2016-11-21 22:28:27 följande:

Problemet är att jag har även erfarenhet av att jobba med barn och jag förväntade mig heller aldrig nåt. Men jag har ju även haft kollegor som inte alls haft det tänket.

Känner även att det går någon slags jargong att "det är inte så roligt att få nåt som barnen gjort " Vilket också är synd :(

Vågar inte avstå från att ge heller. Vill inte skylta med att vara föräldern med dålig ekonomi. Det är så jobbigt detta!

Fast vad ska förskolepetsonalen göra med saker som barnen gar gjort? Jag tackar alltid och tycker det är snällt/gulligt när jag får någonting, tex en teckning, men det är inte så att jag sätter upp den på väggen hemma.
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Carambolan

Hos oss brukar det heller inte vara någon gemensam present. Jag ger också choklad för det mesta. Antingen en större ask till fikarummet eller något mindre till var och en av pedagogerna. Brukar gå till pralinhuset där de har fint dekorerade chokladkakor eller 6-bitars pralinaskar för typ 40-50 kr styck.

• Carambolan
    valletssee skrev 2016-11-22 00:09:01 följande:

40-50kr ×7 :)

Mitt förskolebarn har bara tre så för oss är det klart överkomligt :) Var värre när vi hade tre barn på olika avdelningar.
  • Höstaster

Jag har bakat biscotti och gett bort i glasburkar till personalen någon gång, det blev uppskattat och inte så dyrt. Hörde om någon som gav frömix till fröknäcke i fin glasburk, knöt på en fin lapp med recept och att man bara skulle tillsätta vatten och olja.

• Alexi

Varför ska det vara så svårt att säga, nej tyvärr jag har inte råd. Klart att inte försörjningsstödet ska läggas på sånt. Jag har hållit i massor med insamlingar. Det är ju alltid någon eller några som inte bidrar vid insamlingar, inget förvånande.

• Anonym (...)
    Bibbidi skrev 2016-11-21 22:39:12 följande:
    Fast vad ska förskolepetsonalen göra med saker som barnen gar gjort? Jag tackar alltid och tycker det är snällt/gulligt när jag får någonting, tex en teckning, men det är inte så att jag sätter upp den på väggen hemma.
    Alla teckningar gick direkt i pappersinsamlingen i personalrummet. 
  • Sous

Jag brukar baka en stor sats kakor och ge i en korg till all personal, med ett kort, på så vis får även vikarier/kokerskan osv som annars lätt glöms bort. Har även köpt något till avdelningen ibland, som böcker eller något roligt pysselmaterial.

Vet inte men det verkar vara uppskattat.

Svar på tråden Julpresent till förskolepersonal