• Tihi

    Hur gör man en säng hårdare?

    Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra säng. Förra sängen var för hård så vi böt till en mjukare (från Ikea) och la på en äkta Tempur bäddmadrass. Sängen blir nästan som en hammock när vi ligger i den och båda två sjunker ner ganska djupt i den. Vi får kämpa lite för att vända oss. Sängen är ganska skön men det kan väl inte vara så bra för kroppen att sjunka så djupt ner i sängen? Så då blir frågan hur vi ska göra för att få sängen lite hårdare och stummare? Finns det några knep?

  • Svar på tråden Hur gör man en säng hårdare?
  • Nyfikna72

    Det bästa är ju att testa ordentligt i butiken innan man köper........ dessutom blir ju inget bättre av att modifiera nåt med en mjukare bäddmadrass. Alla sover inte bra i en tempur bara för att det är en tempur.....

  • Tihi
    Nyfikna72 skrev 2016-11-22 15:38:18 följande:
    Det bästa är ju att testa ordentligt i butiken innan man köper........ dessutom blir ju inget bättre av att modifiera nåt med en mjukare bäddmadrass. Alla sover inte bra i en tempur bara för att det är en tempur.....
    Naturligtvis testade vi i butiken. Båda gångerna. Men sängar är ju hopplösa att köpa. Vad menar du med att inte modifiera med en mjukare bäddmadrass? Vi vill ju göra sängen fastare. Vi har alltid sovit bra i Tempuren men tydligen är den här Ikeamadrassen jättemjuk eftersom att den blir som en hammock och vi är inte överviktiga utan väger helt normalt så den måste vara jättemjuk fast det skulle vara en medium. Ikeas madrasser brukar vara kända för att vara stenhårda så vem kunde tro att en medium därifrån skulle vara en hängmatta. Frågan är om det går att göra den fastare eller inte?
  • cameleon

    Jag hade en väldigt mjuk madrass som jag fick ont i ryggen av, i väntan på den nya sängen som jag beställde lade jag en playwoodskiva under bäddmadrassen, det funkade asbra. Men då måste det vara en någorlunda tunn madrass, annars hjälper det inte.

    Skulle nästan kunna tänka mig skivan under min nya också, älskar väldigt hårda sängar :)


  • Tihi
    cameleon skrev 2016-11-22 15:53:30 följande:
    Jag hade en väldigt mjuk madrass som jag fick ont i ryggen av, i väntan på den nya sängen som jag beställde lade jag en playwoodskiva under bäddmadrassen, det funkade asbra. Men då måste det vara en någorlunda tunn madrass, annars hjälper det inte.

    Skulle nästan kunna tänka mig skivan under min nya också, älskar väldigt hårda sängar :)
    Vi funderade på om sådana där träboxar, kallas det madrassbotten kanske som kontinentalsängar har?, skulle göra den hårdare än ett flexibelt ribbotten som vi har nu, vi har det dyrare som säljaren påstod flexar mer än det som bara är i trä. Det enda problemet med "träboxen" under är att sängen blir väldigt hög för vi hade det först.
  • Fia 28
    Tihi skrev 2016-11-22 15:48:22 följande:
    Naturligtvis testade vi i butiken. Båda gångerna. Men sängar är ju hopplösa att köpa. Vad menar du med att inte modifiera med en mjukare bäddmadrass? Vi vill ju göra sängen fastare. Vi har alltid sovit bra i Tempuren men tydligen är den här Ikeamadrassen jättemjuk eftersom att den blir som en hammock och vi är inte överviktiga utan väger helt normalt så den måste vara jättemjuk fast det skulle vara en medium. Ikeas madrasser brukar vara kända för att vara stenhårda så vem kunde tro att en medium därifrån skulle vara en hängmatta. Frågan är om det går att göra den fastare eller inte?
    Det går knappast att göra den hårdare om ni inte kör med plywoodskivan som någon föreslog. När man testar i butiken ska den va hårdare än vad man tänkt sej.

    Hon mena väl att mjuk säng + mjuk bäddmadrass = supermjukt.
  • Tihi
    Fia 28 skrev 2016-11-22 15:58:05 följande:
    Det går knappast att göra den hårdare om ni inte kör med plywoodskivan som någon föreslog. När man testar i butiken ska den va hårdare än vad man tänkt sej.

    Hon mena väl att mjuk säng + mjuk bäddmadrass = supermjukt.
    Vi föll för det där med att sängen ska vara hårdare än man tänkt sig första gången vi köpte en madrass. Den sängen byttes efter ett år till den nuvarande. Den här sängen kändes lagom hård, absolut inte mjuk, i affären och Ikeas sängar är ju dessutom kända för att vara stenhårda och den här skulle vara medium/hård.

    Tempur bäddmadrass är inte alls mjuk nödvändigtvis utan är känd för att göra en säng fastare. Hur som helst så har vi aldrig köpt en "mjuk" säng utan vi köpte ju en medium/hård som har visat sig vara en hängmatta och jag har inte lust att köpa en tredje madrass på 18 månader.
  • Nyfikna72

    De flesta sängbutiker har en hel räcka av olika modeller och olika hårdhet att välja emellan och personalen är guld värd såna gånger. Misstag nummer ett man oftast gör är att själv välja en skön och gosig säng som är alldeles för mjuk. Skönt i butiken men sen hemma i det långa loppet blir det för mjukt. Hela kroppen ska ha stöd på ett bra sätt och kan man inte känna det själv så finns det som sagt personal.

  • Studentpappa
    cameleon skrev 2016-11-22 15:53:30 följande:

    Jag hade en väldigt mjuk madrass som jag fick ont i ryggen av, i väntan på den nya sängen som jag beställde lade jag en playwoodskiva under bäddmadrassen, det funkade asbra. Men då måste det vara en någorlunda tunn madrass, annars hjälper det inte.

    Skulle nästan kunna tänka mig skivan under min nya också, älskar väldigt hårda sängar :)


    Så gjorde morsan också med en gammal säng innan de bytte, fungerade tydligen toppen. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Gryntroll
    Nyfikna72 skrev 2016-11-23 08:06:23 följande:

    De flesta sängbutiker har en hel räcka av olika modeller och olika hårdhet att välja emellan och personalen är guld värd såna gånger. Misstag nummer ett man oftast gör är att själv välja en skön och gosig säng som är alldeles för mjuk. Skönt i butiken men sen hemma i det långa loppet blir det för mjukt. Hela kroppen ska ha stöd på ett bra sätt och kan man inte känna det själv så finns det som sagt personal.


    Precis, gå till en butik där ni får bättre hjälp att välja. Där ni provligger (i sovställning) och personalen kollar hur kroppen formas och vart stöd behövs osv.
  • Krabat55

    Lägg i en spånskiva därefter en lagom tjock madrass blir kanonbra har det själv bra för ryggen prova lycka till

    Mvh Bernt


    Blöja
  • Tihi

    Tack för era svar. Vi ska testa att lägga dom där "träboxarna" från Ikea under och se om den blir hårdare.

    Hur är det bäst att sova rent generellt för kroppen? Är det någon som vet?

    Vi hade en original Tempur i tre delar i många år med madrass och bäddmadrass och sån där box underst, och Tempur är ju ganska fast men man sjunker ju in något men inte så att det blir en hängmatta. Den sängen var suverän!
     
    Sen köpte vi en resårmadrass med någon tempurliknande bäddmadrass på Ikea där vi liksom låg "ovanpå" på sängen och sov. Vi sjönk inte in speciellt mycket i den och hade svårt att vänja oss vid att ligga "ovanpå" madrassen efter Tempur som man sjunker in i något.

    Sen köpte vi nuvarande madrassen som är en mellan/hård resårmadrass från Ikea och la på en äkta Tempur bäddmadrass och denna sjunker vi ner i väldigt mycket. Underredet är det flexibla ribbottnet av någons sorts stål eller aluminium.

    Så, hur är det bäst för kroppen att ligga på nätterna? "Ovanpå" madrassen eller ska man sjunka in i den?

  • Tom Araya
    Tihi skrev 2016-11-22 00:59:11 följande:

    Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra säng. Förra sängen var för hård så vi böt till en mjukare (från Ikea) och la på en äkta Tempur bäddmadrass. Sängen blir nästan som en hammock när vi ligger i den och båda två sjunker ner ganska djupt i den. Vi får kämpa lite för att vända oss. Sängen är ganska skön men det kan väl inte vara så bra för kroppen att sjunka så djupt ner i sängen? Så då blir frågan hur vi ska göra för att få sängen lite hårdare och stummare? Finns det några knep?


    Madrass + säng är inte anpassat efter den tyngd den utsätts för och den hårdhet som önskas, så enkelt är det.

    Knepet med spånskiva tror jag inte ett dugg på eftersom sängen ska forma sig efter kroppen och ge den ett jämnt stöd, försök få den effekten med en stum träskiva. Du har fel saker i botten om du tycker dig behöva skivan.
  • Tihi
    ssa123 skrev 2016-11-24 00:31:39 följande:
    Har ni testat utan tempuren?
    Vi har inte testat att sova utan tempuren men vi tog bort den för att prova att bara ligga på den och vi sjönk ner rejält så det är nog i madrassen som problemet ligger. (no pun intended, haha)
    Tom Araya skrev 2016-11-24 02:10:56 följande:
    Madrass + säng är inte anpassat efter den tyngd den utsätts för och den hårdhet som önskas, så enkelt är det.

    Knepet med spånskiva tror jag inte ett dugg på eftersom sängen ska forma sig efter kroppen och ge den ett jämnt stöd, försök få den effekten med en stum träskiva. Du har fel saker i botten om du tycker dig behöva skivan.
    Jag kanske är trög vad menar du med att madrass och säng inte är anpassade för tyngden? En säng är väl madrassen? Och vadå fel saker i botten? Sorry men jag hänger inte med alls på vad du skriver.  Drömmer

    På Ikea sa säljaren att träboxen underst gör madrassen stummare och att det flexibla ribbottnet gör den mjukare så vi ska testa att lägga mjuka madrassen på träboxen och den gamla lite för hårda madrassen på ribbottnet och se om det gör någon skillnad på madrasserna som han påstod.

  • Mooomin
    Tihi skrev 2016-11-24 16:48:19 följande:

    Vi har inte testat att sova utan tempuren men vi tog bort den för att prova att bara ligga på den och vi sjönk ner rejält så det är nog i madrassen som problemet ligger. (no pun intended, haha)Jag kanske är trög vad menar du med att madrass och säng inte är anpassade för tyngden? En säng är väl madrassen? Och vadå fel saker i botten? Sorry men jag hänger inte med alls på vad du skriver. 

    På Ikea sa säljaren att träboxen underst gör madrassen stummare och att det flexibla ribbottnet gör den mjukare så vi ska testa att lägga mjuka madrassen på träboxen och den gamla lite för hårda madrassen på ribbottnet och se om det gör någon skillnad på madrasserna som han påstod.


    Vad menar du för "träbox"?
  • Tihi
    Mooomin skrev 2016-11-24 17:13:19 följande:
    Vad menar du för "träbox"?
    Jag vet inte vad den kallas men man kan lägga den under madrassen så att sängen blir högre som en kontinentalsäng. Jag tror inte att den "gör något" förutom att höja sänghöjden. Man kan köpa den på Ikea. Med ribbotten så blir sängen lägre. Har inte mätt men skulle gissa att träboxen höjer sängen 35 cm kanske.
  • Mooomin
    Tihi skrev 2016-11-24 17:57:20 följande:

    Jag vet inte vad den kallas men man kan lägga den under madrassen så att sängen blir högre som en kontinentalsäng. Jag tror inte att den "gör något" förutom att höja sänghöjden. Man kan köpa den på Ikea. Med ribbotten så blir sängen lägre. Har inte mätt men skulle gissa att träboxen höjer sängen 35 cm kanske.


    Hittade inget sånt på deras hemsida iaf.. Vad har ni för säng? Jag trodde de flesta som inte har kontinentalsäng hade resårbotten med bäddmadrass, med antigen sämgstomme eller bara ben till den.
  • Tom Araya
    Tihi skrev 2016-11-24 16:48:19 följande:
    Jag kanske är trög vad menar du med att madrass och säng inte är anpassade för tyngden? En säng är väl madrassen? Och vadå fel saker i botten? Sorry men jag hänger inte med alls på vad du skriver.  Drömmer

    Olika sängar är olika konstruerade. Du nämner själv ribbor i botten som ger en viss flexning. Sedan har du madrassen som antingen kan vara en del av sängen eller en lös som läggs ovanpå en botten eller i en sängram.
    TS kör ju två madrasser så vitt jag förstår, den som hör till sängen och en ytterligare på.
    Allt ska ju stämma ihop utefter hur mycket man väger och hur man vill ha sängen. Att laborera själv med olika delar blir sällan bra då moderna kvalitetssängar och madrasser fungerar som en helhet med progressiv fjädring.
Svar på tråden Hur gör man en säng hårdare?