• Anonym (Ts)

Blir inte kvitt lössen!

Finns det något starkare medel att få utskrivet mot löss istället för de receptfria? Nu har vi behandlat våra döttrar i flera veckor och det tar aldrig slut. De har riktigt tjockt och mycket hår. Vi kammar dem med luskam flera gånger i veckan.

• Svar på tråden Blir inte kvitt lössen!
  • Monchichier

Jag arv tyckt att kammarna är ganska värdelösa. Det som hjälpt är att gå igenom hela håret "manuellt" så att säga. Ta de kläckta lössen med pincett och äggen med naglarna. Det tar tid, typ en hel kväll, men lössen försvinner.

• Anonym (Raka)

Raka av håret. Det växer ut igen.

• Anonym (Ts)
    Lena skrev 2016-11-22 21:36:33 följande:

Har ni behandlat alla i familjen?

Det är bara två av fyra barn som har löss. Men ja, vi behandlar ändå hela familjen.
    Monchichier skrev 2016-11-22 21:38:18 följande:

Jag arv tyckt att kammarna är ganska värdelösa. Det som hjälpt är att gå igenom hela håret "manuellt" så att säga. Ta de kläckta lössen med pincett och äggen med naglarna. Det tar tid, typ en hel kväll, men lössen försvinner.

Mina barn har för mycket och för tjockt hår. Det går inte att se lössen. De har mörkt och mycket hår.
  • Monchichier
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-22 21:43:10 följande:

Det är bara två av fyra barn som har löss. Men ja, vi behandlar ändå hela familjen.Mina barn har för mycket och för tjockt hår. Det går inte att se lössen. De har mörkt och mycket hår.

Äggen är vita och syns bra i mörkt hår. Hårbotten är nog vit (gissar jag på nu) och löss är svarta så de syns också bra (de syns bra i mörkare hårbotten också). Det är bara i hårbotten som löss håller till och bara man arbetar systematiskt så spelar hårmängden ingen roll.
  • Anonym (tjo)

Köp en räfflad luskam, nitfree, som tar bort äggen också, se till att dela upp håret i olika delar, tex fläta det i många små flätor och gå igenom fläta för fläta, köp ett sånt lusmedel man har i håret och sover med, se till att barnen inte delar kammar, mössor etc, antagligen återsmittar de varandra.

och man ska inte behandla hela familjen, man behandlar ENDAST de som har löss! Finns risk att lössen blir resistenta mot lusmedlet och då måste ni ta dem manuellt med kam, naglar, pincett som du fått råd om.
    De som EJ har löss kan luskammas varje dag men inga medel!

• Anonym (Realist)

Ett alternativ till luskammen Nitfree är en elektrisk (batteridriven) luskam. Vi har en Robi Comb och den har fungerat utmärkt. Den "zappar" lössen så att de dör.

Det räcker att luskamma ordentligt 2 gånger i veckan. och då finns det marginal för att missa någon enstaka lus (man tar den vid nästa kamning). Då hinner nykläckta inte bli så gamla att de kan lägga nya ägg. När man inte hittat någon ny lus på 2 veckor är man lusfri, Hittar man sedan löss igen så har man blivit "smittad" på nytt.

• Themis

Men har ni inte testat de oljebaserade medlen som kväver lössen istället?
    Dem kan inte lössen få någon resistens mot eftersom det är en helt annan verkningsmekanism.

Hedrin snabb-behandling räckte för killarna i familjen som har kort hår, men för mig kläcktes några nya löss igen.

Då sov jag med Hedrin Mousse i håret och plast på skallen en natt, sen var lössen historia.

Kammade igen och kollade familjen var tredje fjärde dag bara i några veckor, för säkerhets skull.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Catti41

O sen ska man inte snåla på lusmedlet. (Och använda oljorna som kväver lössen). Min son har långt tjockt hår o när han hade löss i höstas gick det åt en flaska till hans hår och det tar minst en timme att luskamma. Vi sitter framför tvn och har en läslampa riktad så man ser bra. En period kammade vi varje dag i två veckor, sen var de borta.

• Catti41

Plattång sägs ska funka. Det har jag kört ibland när vi inte orkat luskamma. Verkar funka iaf på äggen. Tveksam evidens dock.

• Anonym (Lusfri)

Jag har dreads och lyckades bli av med lössen utan att kamma alls, är ju omöjligt med mitt hår. Använde niferex tror jag det hette, sån olja som kväver dom små satarna.

Däremot tvättade jag håret noga fem gånger under en period om två veckor. En och en flaska per gång gick åt. Det gäller ju att ta död på alla nya som kläcks eftersom medlet oftast inte dödar äggen. Så om ett nylagt ägg överlever tvätten och sen kläcks efter 10 dagar, om man då tvättat en gång till på dag 7 som det står att man ska, ja då har man en levande lus igen som kan börja lägga egna ägg efter ytterligare en vecka.

Äggen är föresten bruna och inte vita som någon skrev, vita blir de först när lusen redan kläckts och krupit ut.

• Anonym (Hanna)

Jag gissar på att det inte är hos er problemet ligger. Om du avlusar och luskammar så borde det göra susen. Problemet ligger i skolan/dagis! Det verkar som om det går löss överallt nu och många skolor/dagis tycks inte bli av med skiten för det finns alltid någon som inte bryr sig. Sen hjälper det inte att en del personer kommer med fel information heller =/ Hade föräldramöte på dagis förra veckan. En sköterska var inbjuden för att tala om just löss invasionen och då kläcker hon ur sig att man inte behöver behandla med lysmedel alls utan det räcker med luskamning och då endast på de som har lus i familjen???!! WTF? Inte konstigt då att det går runt runt.

Mitt tips är att kamma kamma kamma, rengör kammen mellan varje drag i kokande vatten. Ha i lusmedel sådant långtidsverkande över natten. Efter 8 dagar gör du om samma procedur igen ifall något ägg lyckats överleva. De som kläckts efter 8 dagar kan inte krypa över till någon annan och inte heller lägga ägg vilket innebär att du tar död på skiten. Använd sedan prevent spray dagligen. Blir svindyrt men är värt det! 

• Anonym (Alissa)

Du måste nog kamma dagligen och inte bara flera ggr i veckan. 

Om lössen inte försvinner så skulle jag överväga att raka av håret eller klippa väldigt kort för att blir kvitt lössen. det växer ju ut igen

• Anonym (Ts)
    Anonym (Alissa) skrev 2016-11-24 18:18:41 följande:

Om lössen inte försvinner så skulle jag överväga att raka av håret eller klippa väldigt kort för att blir kvitt lössen. det växer ju ut igen

Ja det skulle ju se ut! Aldrig att jag skulle raka av håret på mina barn och att klippa kort (page) det vill dom inte.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (tjo) skrev 2016-11-22 22:27:04 följande:

Köp en räfflad luskam, nitfree, som tar bort äggen också, se till att dela upp håret i olika delar, tex fläta det i många små flätor och gå igenom fläta för fläta, köp ett sånt lusmedel man har i håret och sover med, se till att barnen inte delar kammar, mössor etc, antagligen återsmittar de varandra.

och man ska inte behandla hela familjen, man behandlar ENDAST de som har löss! Finns risk att lössen blir resistenta mot lusmedlet och då måste ni ta dem manuellt med kam, naglar, pincett som du fått råd om.

De som EJ har löss kan luskammas varje dag men inga medel!

Det beror på vilket medel man använder, nu för tiden finns det medel som lössen inte blir resistenta av. Det vi köpte på apoteket skulle alla i familjen använda.
  • Anonym (A)

Verkar alltid vara någon som inte kammar och kollar.

När jag beklagade mig för en annan förälder efter 4:e omgången luslarm från dagis kom det fram att de inte kollat sina barn. Hade god lust att kräva honom på kostnaden för behandlingarna

• Themis
    Anonym (Alissa) skrev 2016-11-24 18:18:41 följande:

Om man inte kontinuerligt utsätts för ny smitta i skolan är det helt onödigt att kamma dagligen.

Efter behandling ska alla utvecklade löss vara döda, och då tar det 5-6 dagar innan ev kvarvarande ägg kläcks och 9-12 dagar efter det innan honlusen är fertil och kan lägga fler ägg.

Därför kammade jag igen efter 3-4 dagar (för att bekräfta behandlingseffekten) och sedan igen efter samma tid för att se så det inte har kläckts något nytt.
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Anonym (Realist)

Kemikalieindustrin jublar åt er som tror att man måste använda något medel för att bli lusfri.

Blir man regelbundet "smittad" av någon som har löss kvittar det vad man gör. Annars så räcker det med en noggrann luskamning 2 gånger per vecka. Då bryter man lössens livscykel, så att de inte kan föröka sig. När man inte hittat någon lus på 2 veckor så är man lusfri.

Det krävs ganska nära kontakt för att löss ska spridas. De kan varken hoppa eller flyga, de måste krypa. De kan hamna t.ex i en mössa och överleva där ganska många timmar, så man ska abolut inte dela mössor på dagis

• Anonym (Ylle)

Jag färgade mitt hår, då försvann lössen.

Inget vetenskapligt. Men funkar inget annat är det ett tips iaf :)

Svar på tråden Blir inte kvitt lössen!