Privat praktik för ungdom?
Hej!
Jag är god man till en relativt nyanländ kille på 17 år. Han är mycket skötsam och ordentlig, och kanske lite ensam. Han har sedan en tid tillbaka pratat om att han skulle vilja praktisera någonstans. Vi vuxna runtomkring - även boendet - har sagt att vi ska se om det går att ordna praktik till sommaren.
Nu har han dock själv tagit kontakt med en liten kemtvätt/skrädderi i närheten av där han bor och lyckats få dem att bli intresserade av att ha honom där som någon sorts praktikant. Han är nu mycket glad och ivrig över detta och vill komma igång direkt! Jag tror inte att syftet är ekonomiskt för hans del - han vill helt enkelt gärna ha fler kontaktpunkter och något vettigt att göra på fritiden. Jag kan tillägga att han har andra intressen också - han sportar två kvällar i veckan, och att vi kommer att villkora att praktiken inte ska störa hans studier.
Jag är positivt överraskad att han tagit detta initiativ - han är rätt försiktig - och vill gärna, trots att jag inser att det finns hinder - stötta honom i detta.
Finns det någon här som har synpunkter, och kanske råd om vad vi ska tänka på och hur vi bäst skulle formalisera detta i så fall? Jag skulle gärna vilja skydda honom så gott det går - om det går? Kanske svårt att formalisera denna sorts privata praktik?
Aspekter att betänka är väl åtminstone att hindra ekonomiskt utnyttjande (ingen stor farhåga just här, men ändå), reglera praktiktid och uppgifter, försäkringsskydd för killen och praktikplatsen. Kan socialtjänsten vara en tredje avtalspart? Skolan? Någon frivilligorganisation? Kan boendets försäkringar täcka något av hans praktik? Hmmm....
Tacksam för synpunkter!