Nymphaea skrev 2016-11-24 21:40:38 följande:
Läste igenom tråden och fick en tanke... Du skrev att det kunde vara så att de varit döda sedan 50+ år och att det var konstigt att detta problem plötsligt dykt upp efter att den hängt där 5 år. Kan det vara så att ett hål som tidigare varit blockerat plötsligt blivit fritt, och börjat spilla ut korn? Jag tänker att ett bra sätt att kolla det på är att putta på spegeln lite lätt för att se om du kan få mer att ramla ut?
Männen lyfte ut spegeln idag och det är i ett hörn på baksidan där det är som små korn som sitter på själva ramen. Om ni tänker er en träram där man sen trycker in spegeln bakifrån liksom - så i hörnet där spegel och träet möts så var dom där små gula kornen för träet sticker ut kanske 10-15 mm från spegeln och lämnar en liten avsats. Träet är ganska mörkt/grått på baksidan eftersom att det är 100 år men kornen är ljusgula.
Det skulle kunna vara som du säger men kornen var på en liten avsats liksom och varför skulle dom börja spilla ut plötsligt utan att spegeln rörs om det inte är några kryp där inne? Jag säger inte att du har fel så missförstå mig inte utan jag vill bara fatta vad det är som händer här.
Att kornen är ljusa borde tyda på att det är nytt trä som äts upp antar jag? Fast borde det inte vara mer som sågspån/damm och inte korn? Jag fattar ingenting...
Om ett gammalt hål skulle ha blivit fritt så fattar jag inte hur det skulle börja spilla ur det utan att man knuffar på spegeln och ingen har ju rört den. Ni får mer än gärna spåna (pun intented, hehe) med mig angående det här mysteriet. Jag vill ju helst att det ska finnas någon annan förklaring än trämaskar.
Vi tänker iaf pensla på något slags insektsgift för trä innan vi tar in spegeln igen. Det lär ju inte skada att göra det tänker jag. Problemet är att vi bara kan pensla på baksidan räcker det för att döda eventuella skadedjur tro?