• Tihi

Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?

Jag har en träspegel som är minst 100 år gammal. Själv har jag haft den i över 10 år nu. Igår låg det små, små, små korn under spegeln säkert 200-300 stycken. Dammsög upp dom förstås. 12 timmar senare låg lika många där igen. Dammsög och en halvtimme senare så är det redan ett femtiotal där igen. Har jag plötsligt fått termiter i spegeln? Hur kan dom komma efter så många år helt plötsligt om det nu är termiter?

Spegeln är stor som ett hus men imorgon kan två karlar lyfta ut den åt mig men vad ska jag göra med den? Jag vill inte kasta den för den är vacker men vad annat kan det vara än termiter som äter upp den? Behöver jag oroa mig för resten av bostaden?

• Svar på tråden Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?
  • Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 22:19:02 följande:
    Kollade i mina böcker. Trägnagarlarven kan vänta i flera år om det är för torrt. Stiger RH till över 50-60 % så vaknar de upp. Det lät väl tyvärr inte så glädjande för din del. smile4.gif
    Det finns en jättebra bok i ämnet som heter "Ängrar finns de?". Du hittar den som gratis (och laglig) PDF här: www.nrm.se/download/18.2fbaade414e6e8d90ea237...
    Sidan 90 och framåt handlar om trägnagare.

Varifrån kommer fukten i huset? Kanske värt att skaffa en avfuktare.
    Oooh shiiit. Tack för all din hjälp! {#emotions_dlg.flower}

Om jag har igång klimatanläggningen oftare så brukar fuktigheten dras ut så jag får nog ha på den betydligt mer.

Men vänner, tror ni att masken inte hinner sprida sig om jag tar ut spegeln omedelbart och sänker luftfuktigheten och håller den nere from nu?
  • Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 22:21:14 följande:
    Om det står RH någonstans vid siffran är det relativ luftfuktighet (relative humidity).
    Står inte RH nånstans så jag vet inte vad den mäter exakt. Vad sjukt förövrigt att något kan vara "dött" i minst fem år eller gud vet hur länge eftersom att spegeln är så gammal och jag har haft den 10+ år utan problem och sen bara vakna till liv som någon jäkla Poltergeist.
  • StevenDiese

Inte är väl 59% fuktighet mycket nu? Det hade varit mycket om TS bor i norr och har minusgrader men där jag bor är det 8 plus och allt är blött (utomhus) då anser inte jag att 59 är mycket inomhus.

• Vanligt kaffe
    Tihi skrev 2016-11-23 22:24:40 följande:

Oooh shiiit. Tack för all din hjälp!

Om jag har igång klimatanläggningen oftare så brukar fuktigheten dras ut så jag får nog ha på den betydligt mer.

Men vänner, tror ni att masken inte hinner sprida sig om jag tar ut spegeln omedelbart och sänker luftfuktigheten och håller den nere from nu?

Du minskar garanterat risken! Blir det torrt klarar sig inte trägnagaren. Så även om den spridit sig blir den inaktiv.

Spana efter larver och vuxna skalbaggar.
  • Vanligt kaffe
    StevenDiese skrev 2016-11-23 22:35:52 följande:

Inte är väl 59% fuktighet mycket nu? Det hade varit mycket om TS bor i norr och har minusgrader men där jag bor är det 8 plus och allt är blött (utomhus) då anser inte jag att 59 är mycket inomhus.

Oj, ja, jag utgick från att det var kallt ute. Men det behöver det så klart inte vara. I kontor på mitt jobb utan klimatanläggning var det 30% häromveckan, och då har vi några grader svalare inomhus än TS har hemma.

Men 57% verkar ändå vara i trägnagarriskzonen. Så det är värt att sänka därför, oavsett.
  • Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 22:36:02 följande:
    Du minskar garanterat risken! Blir det torrt klarar sig inte trägnagaren. Så även om den spridit sig blir den inaktiv.
    Spana efter larver och vuxna skalbaggar.
    Har du en aning om hur snabbt den sprider sig? Talar vi om timmar, dagar, månader eller tom år? Hur långt kan den sprida sig? Någon meter eller hur långt som helst?

Larver har jag inte sett men jag har sett i samma del av huset ett par, tre högst, mystiska insekter sista veckorna som liknar en mindre kutryggig bagge av något slag med två långa böjda "sprön" framtill. Bra beskrivning va?

Vet du hur låg luftfuktigheten ska vara optimalt?

• StevenDiese
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 22:41:17 följande:
    Oj, ja, jag utgick från att det var kallt ute. Men det behöver det så klart inte vara. I kontor på mitt jobb utan klimatanläggning var det 30% häromveckan, och då har vi några grader svalare inomhus än TS har hemma.

Men 57% verkar ändå vara i trägnagarriskzonen. Så det är värt att sänka därför, oavsett.
    Jo det är sant.

Verkar vara lite luddigt det här med luftfuktighet och vad som är normalt.
  • Vanligt kaffe
    StevenDiese skrev 2016-11-23 22:44:55 följande:

Jo det är sant.

Verkar vara lite luddigt det här med luftfuktighet och vad som är normalt.

Ja, och den rör sig ju med lufttemperaturen också.
  • Vanligt kaffe
    Tihi skrev 2016-11-23 22:42:47 följande:

Har du en aning om hur snabbt den sprider sig? Talar vi om timmar, dagar, månader eller tom år? Hur långt kan den sprida sig? Någon meter eller hur långt som helst?

Larver har jag inte sett men jag har sett i samma del av huset ett par, tre högst, mystiska insekter sista veckorna som liknar en mindre kutryggig bagge av något slag med två långa böjda "sprön" framtill. Bra beskrivning va?

Vet du hur låg luftfuktigheten ska vara optimalt?

Jag hade siktat på ca 45% RH. Men hör med typ Anticimex eller Nomor också.

Har tyvärr ingen koll på spridningsfarten. Är textilkonservator och träffar mest mal och pälsänger.

Googla strimmig trägnagare, eller kolla sidan 91 i boken jag la upp länken till.
  • Tihi

Tittade på luftfuktighetsmätaren i en annan del av huset och där hade den varit 49% som högst och 44% som lägst. Vad konstigt att den delen är så mycket lägre än delen där spegeln är där lägsta hade varit 50% och högsta 59% sista dygnet? Det är på samma våning. Är inte det lite märkligt att det skiljer så mycket? 

Men det kanske betyder att möblerna i den delen av huset slipper trämask iaf? (hoppashoppas)

Hur funkar trämask förresten? Betyder det att man har tusen stycken på en gång eller kan man ha ett par stycken bara på bara en möbel, spegel i just det här fallet?

Vill passa på att tacka alla som är så hjälpsamma och lär mig så mycket idag. Ni är bäst! {#emotions_dlg.flower}

• Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 22:55:27 följande:
    Jag hade siktat på ca 45% RH. Men hör med typ Anticimex eller Nomor också.

Har tyvärr ingen koll på spridningsfarten. Är textilkonservator och träffar mest mal och pälsänger. smile1.gif

Googla strimmig trägnagare, eller kolla sidan 91 i boken jag la upp länken till.
    Textilkonservator? Wow. Det har jag inte ens tänkt på att det skulle finnas som yrke. Spännande! Var kan man jobba med ett sånt yrke? Jag ska absolut kolla din länk, tack igen för den.

På tal om textiler, min garderob är på andra sidan väggen där spegeln hänger tror du att jag behöver oroa mig för några skadedjur i mina kläder pga trämasken eller luftfuktigheten? Då är det kris på allvar kan jag säga.
  • Vanligt kaffe
    Tihi skrev 2016-11-23 22:55:31 följande:

Tittade på luftfuktighetsmätaren i en annan del av huset och där hade den varit 49% som högst och 44% som lägst. Vad konstigt att den delen är så mycket lägre än delen där spegeln är där lägsta hade varit 50% och högsta 59% sista dygnet? Det är på samma våning. Är inte det lite märkligt att det skiljer så mycket? 

Men det kanske betyder att möblerna i den delen av huset slipper trämask iaf? (hoppashoppas)

Hur funkar trämask förresten? Betyder det att man har tusen stycken på en gång eller kan man ha ett par stycken bara på bara en möbel, spegel i just det här fallet?

Vill passa på att tacka alla som är så hjälpsamma och lär mig så mycket idag. Ni är bäst!

Byt plats på mätarna så att du ser om det är mätarna det är fel på eller om det verkligen är skillnad.

Vet inte hur många de brukar vara, odjuren.

Väl bekomme!
  • Vanligt kaffe
    Tihi skrev 2016-11-23 22:59:18 följande:

Textilkonservator? Wow. Det har jag inte ens tänkt på att det skulle finnas som yrke. Spännande! Var kan man jobba med ett sånt yrke? Jag ska absolut kolla din länk, tack igen för den.

På tal om textiler, min garderob är på andra sidan väggen där spegeln hänger tror du att jag behöver oroa mig för några skadedjur i mina kläder pga trämasken eller luftfuktigheten? Då är det kris på allvar kan jag säga.

Ja, det är ett kul jobb! Man jobbar oftast på museum eller på företag som tar hand om textil konst och gamla textilier som tillhör tex privatpersoner, kommuner eller kyrkor.

Fukt är alltid mysigt för skadeinsekter.

Kolla igenom dina kläder då och då så har du koll om det händer något. De äter främst ylle. Har du yllekappor tex så trivs djuren ofta i fickor, under kragar och i veck. Om du får djur i kläderna kan du ha ihjäl dem genom att frysa dem en vecka eller torktumla varmt. Eller tvätta.
  • Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 23:09:37 följande:
    Ja, det är ett kul jobb! Man jobbar oftast på museum eller på företag som tar hand om textil konst och gamla textilier som tillhör tex privatpersoner, kommuner eller kyrkor.

Fukt är alltid mysigt för skadeinsekter.
    Kolla igenom dina kläder då och då så har du koll om det händer något. De äter främst ylle. Har du yllekappor tex så trivs djuren ofta i fickor, under kragar och i veck. Om du får djur i kläderna kan du ha ihjäl dem genom att frysa dem en vecka eller torktumla varmt. Eller tvätta.
    Vilken tur att jag vägrar ylle pga djurplågeri. Har mest bomull och lite syntetkläder och allt hänger med mellanrum men jag har iofs några travar med vikta jeans, tröjor och toppar. Jag ska titta om jag ser något skumt. 

Kul med ett ovanligt jobb.

• Tihi

Vill ni höra ett märkligt sammanträffande? Sen jag drog igång klimatanläggningen igår och har sänkt temperaturen så att luftfuktigheten har legat under 50% så har det inte ramlat ur något ur spegeln. Vad kan det bero på eller är det bara en slump?

• Nymphaea

Läste igenom tråden och fick en tanke... Du skrev att det kunde vara så att de varit döda sedan 50+ år och att det var konstigt att detta problem plötsligt dykt upp efter att den hängt där 5 år. Kan det vara så att ett hål som tidigare varit blockerat plötsligt blivit fritt, och börjat spilla ut korn? Jag tänker att ett bra sätt att kolla det på är att putta på spegeln lite lätt för att se om du kan få mer att ramla ut?

• Butterflie

Ts skulle du ha trämask i spegeln eller andra möbler så ser du det på trätt. Det blir små små hål efter dem. Som porer typ. tror även trädgnagare lämnar små hål efter sig fast mindre än trämasken. goggla på trädgnagare och kolla om det var ett sådant djur du såg, de lämnar även efter sig borrmjöl fast det är mer som mjöl eller sågspån då. Kolla här så har du lite bilder www.rentokil.se/tradskadeinsekter/arter/. Känns inte riktigt som om det är nåt utav detta kanske.

• Tihi
    Nymphaea skrev 2016-11-24 21:40:38 följande:
    Läste igenom tråden och fick en tanke... Du skrev att det kunde vara så att de varit döda sedan 50+ år och att det var konstigt att detta problem plötsligt dykt upp efter att den hängt där 5 år. Kan det vara så att ett hål som tidigare varit blockerat plötsligt blivit fritt, och börjat spilla ut korn? Jag tänker att ett bra sätt att kolla det på är att putta på spegeln lite lätt för att se om du kan få mer att ramla ut?
    Männen lyfte ut spegeln idag och det är i ett hörn på baksidan där det är som små korn som sitter på själva ramen. Om ni tänker er en träram där man sen trycker in spegeln bakifrån liksom - så i hörnet där spegel och träet möts så var dom där små gula kornen för träet sticker ut kanske 10-15 mm från spegeln och lämnar en liten avsats. Träet är ganska mörkt/grått på baksidan eftersom att det är 100 år men kornen är ljusgula.

Det skulle kunna vara som du säger men kornen var på en liten avsats liksom och varför skulle dom börja spilla ut plötsligt utan att spegeln rörs om det inte är några kryp där inne? Jag säger inte att du har fel så missförstå mig inte utan jag vill bara fatta vad det är som händer här.

Att kornen är ljusa borde tyda på att det är nytt trä som äts upp antar jag? Fast borde det inte vara mer som sågspån/damm och inte korn? Jag fattar ingenting... Drömmer

Om ett gammalt hål skulle ha blivit fritt så fattar jag inte hur det skulle börja spilla ur det utan att man knuffar på spegeln och ingen har ju rört den. Ni får mer än gärna spåna (pun intented, hehe) med mig angående det här mysteriet. Jag vill ju helst att det ska finnas någon annan förklaring än trämaskar. Kräks   

Vi tänker iaf pensla på något slags insektsgift för trä innan vi tar in spegeln igen. Det lär ju inte skada att göra det tänker jag. Problemet är att vi bara kan pensla på baksidan räcker det för att döda eventuella skadedjur tro?
  • Tihi
    Butterflie skrev 2016-11-24 23:42:10 följande:
    Ts skulle du ha trämask i spegeln eller andra möbler så ser du det på trätt. Det blir små små hål efter dem. Som porer typ. tror även trädgnagare lämnar små hål efter sig fast mindre än trämasken. goggla på trädgnagare och kolla om det var ett sådant djur du såg, de lämnar även efter sig borrmjöl fast det är mer som mjöl eller sågspån då. Kolla här så har du lite bilder www.rentokil.se/tradskadeinsekter/ar ter/. Känns inte riktigt som om det är nåt utav detta kanske.
    Vi hann inte kolla spegeln ordentligt idag men vi får se närmare när vi tar tag i det i helgen. Spåren vi såg var mycket högre upp än där kornen kom ifrån och dom spåren var nog väldigt gamla. Jag har svårt att känna igen insekterna jag har sett på foton tyvärr. Det jag vet med säkerhet är att det är små korn och inte mjöl eller sågspån som har ramlat ut.
Svar på tråden Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?