• Tihi

Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?

Jag har en träspegel som är minst 100 år gammal. Själv har jag haft den i över 10 år nu. Igår låg det små, små, små korn under spegeln säkert 200-300 stycken. Dammsög upp dom förstås. 12 timmar senare låg lika många där igen. Dammsög och en halvtimme senare så är det redan ett femtiotal där igen. Har jag plötsligt fått termiter i spegeln? Hur kan dom komma efter så många år helt plötsligt om det nu är termiter?

Spegeln är stor som ett hus men imorgon kan två karlar lyfta ut den åt mig men vad ska jag göra med den? Jag vill inte kasta den för den är vacker men vad annat kan det vara än termiter som äter upp den? Behöver jag oroa mig för resten av bostaden?

• Svar på tråden Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?
  • sextiotalist

Knappast termiter men det kan absolut vara en skadeinsekt, kanske trämask

• Tihi
    sextiotalist skrev 2016-11-23 21:21:18 följande:
    Knappast termiter men det kan absolut vara en skadeinsekt, kanske trämask
    Gross! Kräks Varifrån kan sådana komma helt plötsligt i en 100 år gammal spegel? Hur transporterar dom sig? Funderar på om annat trä jag har ligger risigt till? Den här spegeln är ensam i en hall utan andra trämöbler omkring och har bara laminatgolv, granit och vanliga skåp omkring sig.
  • sextiotalist
    Tihi skrev 2016-11-23 21:31:23 följande:

Gross! Varifrån kan sådana komma helt plötsligt i en 100 år gammal spegel? Hur transporterar dom sig? Funderar på om annat trä jag har ligger risigt till? Den här spegeln är ensam i en hall utan andra trämöbler omkring och har bara laminatgolv, granit och vanliga skåp omkring sig.

En liten skalbagge som tillhör den svenska biotopen. Så den kan ha kommit in hur lätt som helst. Ta kontakt med Anticimex
  • Tihi
    sextiotalist skrev 2016-11-23 21:35:53 följande:
    En liten skalbagge som tillhör den svenska biotopen. Så den kan ha kommit in hur lätt som helst. Ta kontakt med Anticimex
    Jag googlar för fullt just nu, haha.

Spegeln har hängt på samma ställe i 5 år och nu först dyker det här upp. Inget har förändrats, inga fönster eller dörrar står öppna. Det är jättekonstigt tycker jag.
  • Vanligt kaffe

De flesta trägnagande insekter behöver fuktigare klimat än vanligt inomhusklimat för att trivas. Är det kallt och fuktigt där den hänger? Hänger den mot en kall yttervägg? Norrvägg kanske tom? Kan det finnas fuktskada i huset vid just den väggen?

Om spegeln hänger mot en yttervägg är det bra att klämma in korkar mellan ramen och väggen så att luften kan röra sig där. Då minskar fuktproblemet.

• Vanligt kaffe
    Tihi skrev 2016-11-23 21:37:48 följande:

Jag googlar för fullt just nu, haha.

Spegeln har hängt på samma ställe i 5 år och nu först dyker det här upp. Inget har förändrats, inga fönster eller dörrar står öppna. Det är jättekonstigt tycker jag.

Insekter kommer in i hus genom betydligt mindre hål än dörrar och fönster.
  • Vanligt kaffe

Om det växer buskar eller träd som skuggar väggen som spegeln hänger emot, kanske tom växtlighet precis emot väggen kan det göra väggen ovanligt fuktig.

Jag snöade in på fukt-spåret här. Men som sagt, de vanliga svenska trägnagarna trivs normalt inte i modernt inomhusklimat.

• Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 21:41:43 följande:
    De flesta trägnagande insekter behöver fuktigare klimat än vanligt inomhusklimat för att trivas. Är det kallt och fuktigt där den hänger? Hänger den mot en kall yttervägg? Norrvägg kanske tom? Kan det finnas fuktskada i huset vid just den väggen?
    Om spegeln hänger mot en yttervägg är det bra att klämma in korkar mellan ramen och väggen så att luften kan röra sig där. Då minskar fuktproblemet.
    Jag har en luftfuktighetsmätare händelsevis i rummet och den står på 57% just nu. Det är alltid runt 24 grader i rummet och fuktigt men jag sänkte just temperaturen. Hur kallt borde det vara i rummet så jag ställer in rätt temperatur? Den hänger på en innervägg. Tvivlar starkt på att det finns en fuktskada där.

Jag är mest orolig för andra möbler just nu. Hur lätt och snabbt och långt kan dom sprida sig? Kan trämasken ha funnits i spegeln i minst 5 år utan att göra något väsen av sig?

• Tihi
    Vanligt kaffe skrev 2016-11-23 21:45:03 följande:
    Om det växer buskar eller träd som skuggar väggen som spegeln hänger emot, kanske tom växtlighet precis emot väggen kan det göra väggen ovanligt fuktig.
    Jag snöade in på fukt-spåret här. Men som sagt, de vanliga svenska trägnagarna trivs normalt inte i modernt inomhusklimat.
    Vi håller borta växter och träd från husfasaden men det är väldigt fuktigt inomhus.
Svar på tråden Har jag termiter i min 100 år gamla spegel?