• erijon

är det ett missfall? när är saker OK igen?

Gravid 3+6, men fick igår blödning. Känns som mängden ökat idag. Har molande värk i nedre delen av magen.

Hoppas mest av allt att det inte är missfall men det är det säkert.. så jag är inställd på det! :( känner mig ledsen, krossad, värdelös och lite äcklig.. vet inte varför.

Nu till frågan. Jag brukar ha ÄL 11 varje månad. Om detta nu är missfall, skulle jag kunna få min ÄL som vanligt nästa månad? Isåfall när kan jag ha sex igen?

Jag och Min man brukar ha sex varje dag. Inte bara för att bli gravid. Men enligt en app så brukar jag ha mina fertila dagar from 6-10 ÄL 11 och sedan fertil 12e. Varje månad igen. Blir det för tight nu? Räknas såhär tidigt missfall som vanlig mens? Så jag skulle kunna ha sex nu (kanske skyddat under blödning?) Eller jag har hört det.. men har kanske helt fel. Inte för attjag är sugen JUST Nu.. vill mer gräva ner mig.

Nu kom ju blödningen 2 dagar tidigare än min mens skulle ha kommit om jag inte var gravid. Blir det mycket skillnad?

• Svar på tråden är det ett missfall? när är saker OK igen?
  • Carambolan

Man ska undvika att ha sex under pågående missfall pga infektionsrisken, men så fort du slutat blöda är det bara att köra på. Troligen rubbas inte din menscykel alls när det skedde så tidigt.

• erijon

Men den rubbad väl automatiskt om jag blöder längre än min mens brukar vara? Dvs 4-5dagar. Hur kan ägglossning ingen annars komma som den brukar??

Eftersom blödningen kom 2 dagar innan beräknad mens nu, så kommer ÄL vara 9e istället för 11e enligt min app. Dvs fertil från 4e dec. Och.. det är bara 9 dagar dit. Tänk om jag blöder längre?

• Carambolan

Antagligen kommer du inte att blöda längre än vanligt. Det har ju inte hunnit samlas mer blod och hinnor i din livmoder än vad det gör inför en vanlig mens.

• augustibebis2016

Om jag minns det rätt är det så att slemhinnan i livmodern och ägganlagen börjar växa till sig på cykeldag (CD) 1 för att förbereda sig för nästa möjliga graviditetstillfälle. Det påverkas inte av hur länge du blöder.

Sex medans du blöder vid ett missfall rekommenderas väl inte pga infektionsrisken.

Hur cykeln påverkas är omöjligt att säga. När jag fick mitt tidiga MF så kom nästa ÄL precis när den skulle men vem vet?

Beklagar situationen!

• erijon

Tack för era svar!

Läst lite i andra trådar där vissa blev gravida månaden innan (dvs ingen mens emellan!kr för att dem räknade missfallet som "mens" och så kom ÄL som den ska.

Jag hoppas det blir så. Gett upp hoppet om att det skulle finnas en blivande bebis som kommer växa i min mage nu. Men man vet ju inte NÄR det är missfall eller "bara" blödning (som inte heller är så ovanligt?)

Det enda jag kan göra är att vänta ut blödningen och leva på som vanligt. Och vill jag kan jag göra ett gravtest någon gång.. vet ej när.

Men nu har jag lärt nig att INTE testa för tidigt. För som nu, hade jag inte fått detta plus hade jag förmodligen bara trott det var mens. En ganska lindrig mens dessutom.

Men nu när jag plussat 2 ggr och så sker detta.. inte lika enkelt :(

Borde alltså kunna ha sex när blödningen slutat och har jag tur så är kroppen redan i form för ny graviditet.

Svar på tråden är det ett missfall? när är saker OK igen?