• Anonym (korkad?)

Dåligt resultat på testet. Ska jag strunta i jobbintervjun?

Jag blev nyligen kallad till en jobbintervju på ett kundtjänstföretag. Hade sökt jobb där för längesedan och hade kvar min profil, som de tyckte matchade för den tjänsten. Visst, tänkte jag, kan ju se om det verkar intressant i alla fall.

Personen jag pratade med skickade några tester som jag skulle göra innan intervjun, och ett av dessa var ett logiktest. Resultatet jag fick var "sämre än genomsnittet". Kändes ju inte så kul. Jag har alltid sett mig själv som relativt intelligent, alltid fått bra betyg och pluggat på universitet etc. Men nu funderar jag på om det ens är någon mening med att gå på intervjun? Med tanke på mitt dåliga resultat på testet lär jag väl ändå bli bortsållad. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Dåligt resultat på testet. Ska jag strunta i jobbintervjun?
  • Meriall

Sämre än genomsnittet är ju inte så kul men nog är det värt att gå ändå. Andra sökande kan ju fått lika dåligt eller sämre, du kan ha andra kvalitéer som väger upp och det är inte säkert att så intelligent som möjligt är mest positivt för tjänsten. Många högintelligenta byter jobb ofta så de kan sållas bort därför.

• Monchichier

Att inte vara logiskt begåvad är inte detsamma som att vara ointelligent. Man kan vara en Einstein men ändå ha svårt för logiska klurigheter. Speciellt sådana där omoderna iq-test som rekryteringsbolag använder.

Gå på intervjun och kicka rumpa på andra sätt!

• Carambolan

Gå på intervjun! Såna där test kommer i "klump" och de värderar olika delar olika högt beroende på vad det är för tjänst.

Om det är till någon tröst så gjorde jag också ett test för mitt nuvarande jobb. Det var i svenska, engelska, logik, matte och personlighet. Jag fick verkligen totalt hjärnsläpp på mattedelen, med väldigt få rätt och jag hann inte ens svara på alla frågor. Då kände jag precis som du att jag verkligen hade gjort bort mig totalt. Men jag gick ändå på intervjun med HR. Jag hann inte ens hem efteråt innan de ringde och erbjöd mig jobbet :)

• Anonym (korkad?)

Jag fick jobbet trots det dåliga testresultatet! Cool

• Carambolan
    Anonym (korkad?) skrev 2016-12-08 17:48:52 följande:

Jag fick jobbet trots det dåliga testresultatet!

Grattis! :)
  • Monchichier
    Anonym (korkad?) skrev 2016-12-08 17:48:52 följande:

Jag fick jobbet trots det dåliga testresultatet!

Det visste jag väl!

Grattis!!!
  • Anonym (Personlighet)

Personligheten vinner ju absolut. Speciellt när det gäller kundtjänst. Själv skrev jag 100% på logik- och iq-testerna men vad hjälpte det när dom inte tyckte jag var rätt person för dom :(

Svar på tråden Dåligt resultat på testet. Ska jag strunta i jobbintervjun?