• Anonym (Stress)

Ni med låg stresströskel, hur klarar ni flera barn?

En vän till mig med två barn blev precis sjukskriven för utbrändhet. Själv har jag ett barn och kan känna att tillvaron är stressig ibland.

Ni som har 2 eller fler barn och har låg stresströskel, hur går det för er? Är det hanterbart?

Några som valt att stanna vid ett barn av den anledningen?

• Svar på tråden Ni med låg stresströskel, hur klarar ni flera barn?
  • Anonym (Bea)

Jag kommer nog vilja att vi stannar vid ett barn för jag är känslig för stress och har redan ett stressigt jobb - som jag visserligen älskar men vill jobba deltid så länge jag kan för på heltid har det periodvis varit alldeles för mycket. Även känslig för gnäll och bråk och tänker att risken för det ökar med syskon.

• Anonym (2 barnsmamma)
    Anonym (Stress) skrev 2016-11-24 23:30:09 följande:

En vän till mig med två barn blev precis sjukskriven för utbrändhet. Själv har jag ett barn och kan känna att tillvaron är stressig ibland.

Ni som har 2 eller fler barn och har låg stresströskel, hur går det för er? Är det hanterbart?

Några som valt att stanna vid ett barn av den anledningen?

Jag har två barn. Och det är enormt stressande. I vanliga fall så arbetat jag i en stressig miljö med utvecklingsstörda tonåringar. Jag klarar mitt arbete bra men att ha två barn är något helt annat. Vissa veckor är det trots, gnäll, skrik osv DYGNET runt!

Och man kan inte bli sjukskriven från sina barn.....

Lyckligtvis så har jag en make som var föräldraledig samtidigt som mig och som nu är ledig mycket. Det gör att jag sällan är ensam med barnen och år mycket tid till återhämtning och mina intressen. Min make har ett helt annat tålamod och stresstålighet än mig.

Nu kan jag njuta av mina barn men när jag är ensam med dom några dagar i rad så blir jag helt slutkörd.

Så fixar du inte ditt jobb 40h i veckan ( med raster och toalettbesök..) så blir det nog svårt att klara av 2 barn 24h*7 som aldrig sover samtidigt och ibland har behov hela dygnet...
  • Anonym (Stress)

Aj då, är det så tufft och sån stor skillnad mellan 1 och 2 barn..

• Anonym (2 barnsmamma)
    Anonym (Stress) skrev 2016-11-25 07:12:36 följande:

Aj då, är det så tufft och sån stor skillnad mellan 1 och 2 barn..

Med ett barn kan du vila när barnet vilar, äta när barnet äter och ex arbeta i trädgården när barnet leker i trädgården, laga mat när barnet är i köket osv. Med två barn så kan det vara så att ingen sover samtidigt, ingen vill leka på samma plats, ingen är hungrig samtidigt men båda blir ledsna och behöver tröst samtidigt osv.

Men om din make kan vara föräldraledig samtidigt som dig och sedan har mkt ledig tid hemma så kan det fungera.
  • Anonym (xxx)

Jag vet inte eftersom jag har 3 barn visst var det tufft emellanåt när de var små men samtidigt har de ju så enormt stor glädje av varandra. Någon att leka med underlättar mycket så jag tror snarare ett ensambarn kan bli enormt mycket mer krävande än barn med syskon.

• Anonym (B)

Jag tyckte att det var mer krävande med ett barn än två för när de var två så umgicks de mycket med varandra. Men man kan ju aldrig veta heller om barnen blir sådana, det finns ju syskon som inte gillar att leka med varandra så mycket och då kan jag tänka mig att man blir stressad.

• Anonym (Stress)

Bra poäng! Tänker bara att nu med ett barn kan jag och pappan så lätt avlasta varandra så att båda får varva ner och vila. Ta natten om den andra behöver sömnen mer. Med 2 så blir det ju knepigare såklart...

Anonym (xxx) skrev 2016-11-25 08:31:20 följande:

Jag vet inte eftersom jag har 3 barn visst var det tufft emellanåt när de var små men samtidigt har de ju så enormt stor glädje av varandra. Någon att leka med underlättar mycket så jag tror snarare ett ensambarn kan bli enormt mycket mer krävande än barn med syskon.

• Anonym (Stress)
    Anonym (B) skrev 2016-11-25 09:00:07 följande:

Jag tyckte att det var mer krävande med ett barn än två för när de var två så umgicks de mycket med varandra. Men man kan ju aldrig veta heller om barnen blir sådana, det finns ju syskon som inte gillar att leka med varandra så mycket och då kan jag tänka mig att man blir stressad.

Intressant! Har du tätt mellan barnen?
  • Anonym (B)
    Anonym (Stress) skrev 2016-11-25 10:11:34 följande:

Intressant! Har du tätt mellan barnen?

2 år :)
Svar på tråden Ni med låg stresströskel, hur klarar ni flera barn?